2024/07/27
۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
شهردار آینده شورامحور باشد

شهردار آینده شورامحور باشد

یادداشت علی دشتی، پژوهشگر و کارشناس مسائل شهری را درباره ویژگی‌های ضروری شهردار آینده بخوانید:

دوات آنلاین-شناخت شهر، کلان‌نگربودن و استراتژیست‌بودن شاخص‌هایی است که همه کارشناسان بازگو می‌کنند. موضوعی که بسیاری از افراد و کارشناسان از آن غفلت می‌کنند، این است که شهرداری تهران با وجود شورای شهر تهران باید تعریف شود. به این معنی که شهردار باید شورامحور باشد و بپذیرد یک نهاد برنامه‌ریز، سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر با عنوان شورای شهر تهران وجود دارد. تجربه ادوار گذشته شهرداری از زمانی که شوراها ایجاد شده است، نشان می‌دهد شهردارانی که در تهران مشغول به کار شدند، به‌مرور نقش شورای شهر را فراموش کردند. شهردارها با توجه به قدرتی که از ثروت بدون نظارت شهرداری نشئت می‌گیرد، عملا اعضای شورای شهر را مدیریت کردند. به عبارتی نه‌تنها در مواردی مقابل شورای شهر ایستاده‌اند، بلکه در بیشتر مواقع شورای شهر را مدیریت کردند. درحال‌حاضر با توجه به این نکته باید شهرداری انتخاب شود که شوراباور باشد. باید بداند شهر تهران برنامه‌ها و اسناد بالادستی دارد. این شهر برنامه پنج‌ساله اولش اجرا شده و از برنامه دوم دو سال باقی مانده است. به همین دلیل فکر می‌کنم اولین شرط تقید به خرد جمعی این است که شهردار بداند این شهر برنامه عملیاتی پنج‌ساله دارد که به تصویب شورای شهر و تأیید وزارت کشور رسیده است. متأسفانه با وجود اینکه شهرداری تهران و آقای قالیباف پیشنهاد این لایحه را به شورای شهر داده‌اند؛ اما گزارش‌ها نشان می‌دهد تقید کمی به برنامه وجود داشته است. یعنی اگر اجرای برنامه را با خود برنامه مقایسه کنیم، آن هم اجرائی از سوی خود شهرداری که آن برنامه را تدوین کرده است، می‌بینیم تفاوت فاحش است. بنابراین معتقدم شهردار بعدی باید نسبت خود را با اسناد بالادستی شهر تهران مشخص کند. نباید از او انتظار داشت در بدو ورود به شهرداری برنامه مفصل ارائه کند. شهرداری که این کار را انجام دهد، شهر را نمی‌شناسد. شهردار آینده اگر بتواند حدود 70درصد برنامه‌ها و مصوبات معطل‌مانده شورا را اجرا کند، بهترین برنامه را ارائه کرده است. درواقع شهردار باید بداند که نمی‌خواهد شهرداری تهران را افتتاح کند. او می‌خواهد در یک دوره  چهارساله برنامه‌های مصوب شورا را اجرا کند.‌

شرط لازم این است که شهردار تهران بداند مجری مصوبات است نه مبدع ابتکارات. نقص شهرداری تهران در دوره‌های قبل این است که بسیاری از کارهای کلان در شهر تهران انجام شد، بدون اینکه مشورتی با شورا شود یا حتی شورا از آن اطلاع داشته باشد. شهرداری پروژه‌های بزرگی را انجام داده است که شورای شهر در حد یک صفحه هم در جریان آن نیست. خود من شاهد بسیاری از این پروژه‌ها بوده‌ام. نمی‌توان شهرداری را پذیرفت که خودش پروژه‌های مختلف را بدون نظر شورا انجام دهد.

شهردار باید بپذیرد چارچوب‌هایی وجود دارد که این چارچوب‌ها قوانین کشور، مصوبات شهر و خرد جمعی مردم است که در قالب شورای شهر جمع شده؛ بنابراین در کنار شاخص‌های تخصص و مدیریت استراتژیک، تجربه بالا و شناخت شهر دو نکته تأمل‌برانگیز است.

12jav.net

 

پیشنهادات ما
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.