2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
زندگی ۱۹ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی

زندگی ۱۹ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی

حاشیه‌نشینی معلول بوده و علل مختلفی در بروز و نمود آن موثر است از این رو تا برای رفع علل حاشیه‌نشینی چاره اندیشی نشود با برخورد کردن با معلول ها هیچ نتیجه مطلوبی حاصل نمی شود.

دوات آنلاینوزارت کشور از وجود حدود 12 میلیون حاشیه‌نشین در کشور خبر می‌دهد و آمارهای متفاوت این رقم را تا 20 میلیون نفر هم افزایش می‌دهد. خشکسالی، تعطیلی برخی کارخانه‌ها و بیکاری در شهرهای کوچک مردم را برای کار به شهرهای بزرگ کشانده،‌اما هزینه‌های سنگین زندگی در شهر، جمعیت عظیمی را حاشیه نشین کرده است. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از اینکه حاشیه‌نشینی در برخی مناطق از مرز هشدار عبور کرده و به معضلی امنیتی تبدیل شده است، گفت: ۱۹ میلیون نفر در سکونت گاه های غیررسمی زندگی می‌کنند.

سلمان خدادادی در رابطه با اجرای طرح سرشماری محلات حاشیه‌نشین در اواخر شهریور ماه با همکاری وزارت کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین راه و شهرسازی، گفت: حاشیه‌نشینی یکی از معضلات مهم اجتماعی کشور بوده که چند دهه است با آن مواجه هستیم به گونه ای که در برخی کلان شهرها از مرز هشدار عبور کرده و به معضلی اساسی و امنیتی تبدیل شده است.

آمارهای مختلفی از تعداد حاشیه نشینان در کشور وجود دارد

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آمارهای مختلفی از تعداد حاشیه نشینان در کشور وجود دارد، به خانه ملت گفت: آمارها بیانگر وجود 11 تا 19 میلیون حاشیه‌نشین در کشور بوده البته در این آمارها اختلاف‌نظری وجود نداشته بلکه افراد ساکن در بافت‌های فرسوده که شرایط حاشیه‌نشینی را دارا هستند نیز جزو آمار حاشیه نشینان به حساب می‌آیند.

او با بیان اینکه به طور خوشبینانه 30 درصد جمعیت کشور در سکونت گاه های غیررسمی زندگی می کنند، تصریح کرد: متاسفانه این سکونت گاه ها از شرایط مناسبی برای زندگی برخوردار نبوده و به گونه ای شرایط برای شیوع آسیب های اجتماعی در این سکونت گاه ها نسبت به سایر محله ها فراهم تر است.

آمار دقیقی از وضعیت محلات حاشیه نشین وجود ندارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه آمار دقیقی از وضعیت محلات حاشیه نشین وجود ندارد، افزود: هر چند ممکن است آمار دقیقی از وضعیت این سکونت گاه ها در دست نباشد اما به طور حتم وزارت راه و شهرسازی آماری از وضعیت این محلات دارد و بر این اساس می توان نسبت به ساماندهی این سکونت گاه ها اقدام کرد.

خدادادی ادامه داد: ساماندهی بهتر سکونت گاه های غیررسمی نیازمند آمار و اطلاعات دقیق و مشخص است و تا آمار دقیقی از این موضوع در دست نباشد برنامه ریزی برای این موضوع با چالش مواجه می شود.

دولت ها تاکنون نتوانسته اند سکونت گاه های غیررسمی را ساماندهی کنند

نماینده مردم ملکان در مجلس دهم، با انتقاد از این دولت ها تاکنون نتوانسته اند سکونت گاه های غیررسمی را ساماندهی کنند، اظهار کرد: حاشیه‌نشینی معلول بوده و علل مختلفی در بروز و نمود آن موثر است از این رو تا برای رفع علل حاشیه‌نشینی چاره اندیشی نشود با برخورد کردن با معلول ها هیچ نتیجه مطلوبی حاصل نمی شود.

برای مدیریت حاشیه نشینی ریشه های آن باید خشکانیده شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه برای مدیریت حاشیه نشینی ریشه های آن باید خشکانیده شود، گفت: بی توجهی به اقتصاد روستایی و مناطق محروم از جمله عوامل موثر در افزایش مهاجرت روستایی و به تبع آن حاشیه نشینی است و باید در جهت بهبود وضعیت اشتغال در مناطق روستایی و محروم برای جلوگیری از مهاجرت ها اقدام کرد؛ در این رابطه باید به گونه ای عمل کرد که زندگی در شهر برای روستاییان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.