2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
کار کارگران غیرقانونی خارجی، سالخوردگان و کودکان در شهرداری
شهرداری تهران و وزارت کارمرتکب تخلف محرز می‌شوند

کار کارگران غیرقانونی خارجی، سالخوردگان و کودکان در شهرداری

اداره کل اتباع خارجی درحال حاضر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند و بر اساس قانون، وزارت تعاون باید به موضوع ورود کرده و بعد از بررسی، از به کارگیری اتباع بیگانه ممانعت به عمل آورد. گزارش‌های مستندی از کار کودکان در شرکت‌های پیمانکاری شهرداری وجود دارد که این نیز خلاف مصرح قانون است و باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

دوات آنلاین- کار کودکان در مشاغل سطح پایین شهرداری تهران، اعتراض برخی اعضای شورای شهر و فعالان حقوق کودکان را در پی داشته است. اما ازسوی دیگر علاوه بر کار این کودکان، مهاجران غیرقانونی نیز با حقوق پایین به عنوان کارگر در شهرداری کار می‌کنند. البته بیشتر آنها با پیمانکاران شهرداری کار می‌کنند. 

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید می‌کند که اگر شهرداری کارگران غیرایرانی که اقامت آنها در کشور غیرقانونی است برای کار استفاده کند، اقدامی خلاف قانون مرتکب شده و مجازات می‌شود.

عبدالرضا عزیزی در گفت‌و‌گو با دوات درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر تخلف پیمانکاران معاونت خدمات شهری مبنی بر به‌کارگیری کودکان و افراد سالخورده در قالب پاکبان برای تمیز کردن معابر می گوید: در مورد به‌کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز در شهرداری به‌ویژه در بخش خدمات شهری، در حال حاضر قانون وجود دارد و در قانون مجازات تخطی از آن نیز روشن است.

او درباره مرجع قانونی در این زمینه توضیح می‌دهد: اداره کل اتباع خارجی درحال حاضر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند و بر اساس قانون، وزارت تعاون باید به موضوع ورود کرده و بعد از بررسی، از به کارگیری اتباع بیگانه ممانعت به عمل آورد. گزارش‌های مستندی از کار کودکان در شرکت‌های پیمانکاری شهرداری وجود دارد که این نیز خلاف مصرح قانون است و باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

بر اساس قانون فعلی، دستگاه‌ها و نهادهایی که اتباع بیگانه غیرمجاز و آنهایی را که غیرقانونی وارد کشور شدند در مشاغل مختلف به‌کارگیری کنند به ازای هر روز فعالیت باید ملبغ 101 هزارتومان جریمه پرداخت کنند. علاوه بر این قانون تصریح دارد که کارفرمای متخلف نیز حداقل 6 ماه باید دوره حبس خود را طی کند.

عزیزی می‌گوید: به‌کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز، قانونی نیست و علاوه بر انجام فعل غیرقانونی فرصت‌های شغلی را از اتباع کشور خودمان دریغ می‌کند، بنابراین باید دو قوه مجریه و قضاییه در جهت مقابله با به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز در مشاغل کشور ورود جدی کنند؛ چراکه قانون در این حوزه وجود داشته و تنها باید در اجرا اهتمام جدی‌تری داشت.
به‌گفته او، در این مورد شهرداری و وزارت تعاون متخلف هستند.
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: اتباع بیگانه غیرمجاز دارای شناسنامه قانونی و هویت مشخصی نیستند و در زمان کار نیز ممکن است هر حادثه و اتفاقی رخ بدهد که در این شرایط حتی امکان شناسایی افراد نیز وجود ندارد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.