2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
افزایش جدی آمار کودکان معتاد/ موازی‌کاری وزارت بهداشت و بهزیستی
عضو کمیسیون بهداشت مجلس مطرح کرد:

افزایش جدی آمار کودکان معتاد/ موازی‌کاری وزارت بهداشت و بهزیستی

عضو کمیسیون بهداشت مجلس راه اندازی مرکز تخصصی این موضوع در ماه گذشته را نشان از آمار بالا و زنگ خطر جدی در مورداعتیاد کودکان خواند و گفت: اینکه تعداد کودکان معتاد کشور به اندازه‌ای افزایش یافته که بهزیستی کشور مرکز تخصصی درمان اعتیاد کودکان راه‌اندازی کرده نشان می‌دهد که به آمار خطرناکی رسیده‌ایم.

دوات آنلاین- تعداد کودکان معتاد افزایش پیدا کرده است و سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت برای درمان و ساماندهی این کودکان مسئولند. خبر راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد کودکان خیابانی و بی‌سرپرست از سوی سازمان بهزیستی در مرحله نخست نشان از زنگ خطر افزایش آمار این کودکان و ناکارآمد بودن رسیدگی‌های فعلی در این زمینه دارد که در نهایت منجر به ورود سازمان بهزیستی شده است.

موضوعی که همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، آن را ناشی از موازی‌کاری می‌داند و به دوات می‌گوید: در نگاه کلان به مقوله اعتیاد، روند بازتوانی و حمایت اجتماعی از معتادان در کشور ما ناقص است؛ در مورد کودکان معتاد نیز این نقیصه وجود دارد.

او افزود: در شرایط فعلی منع قانونی یا آیین‌نامه‌ای در مورد پذیرش کودک معتاد در مراکز درمان اعتیاد وجود ندارد و در کنار این موضوع در گذشته نیز مراکز جمع‌آوری، بازتوانی و اجتماع‌پذیری کودکان خیابانی راه‌اندازی شده بود.

این نماینده مجلس راه اندازی مرکز تخصصی این موضوع در ماه گذشته را نشان از آمار بالا و زنگ خطر جدی در مورداعتیاد کودکان خواند و گفت:  اینکه تعداد کودکان معتاد کشور به اندازه‌ای افزایش یافته که بهزیستی کشور مرکز تخصصی درمان اعتیاد کودکان راه‌اندازی کرده نشان می‌دهد که به آمار خطرناکی رسیده‌ایم. 

تغییر الگوی سنی، جنسی و نوع مصرفی مواد در سال‌های اخیر

هاشمی خواستار ورود جدی وزارت کشور به مقوله اعتیاد کودکان شد و اظهار کرد : متاسفانه هرم سنی مصرف مواد مخدر در کشور تغییر کرده و شاخص سنی مصرف مواد کاهش یافته است.

او همچنین افزود : علاوه بر این، تمایل بانوان کشور نیز به مصرف مواد مخدر افزایش یافته است که این موضوع زنگ خطری جدی بوده و جای نگرانی دارد؛ چرا که بخشی از فرزندان معتاد از والدین معتاد به دنیا می‌آیند و البته در این الگو مادر نقش جدی‌تری دارد.

وی در مورد تولد کودکان معتاد، گفت: تعدادی از کودکان معتاد حاصل ازدواج والدین معتاد بوده و بخشی از آنها به علت بی‌سرپرست و بدسرپرست بودن تحت تاثیر آسیب‌های جامعه معتاد شده‌اند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس دهم همچنین از روند رو به رشد مصرف مواد صنعتی خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر الگوی افراد از سمت مصرف مواد مخدر سنتی به صنعتی تغییر کرده است که هر کدام از این تغییر الگوها اثرات منفی جدی به دنبال دارد.

به بازتوانی و اجتماع‌پذیری معتادان توجهی نمی‌شود

هاشمی همچنین اظهار کرد: بارها تاکید شده است که رفع معضل مواد مخدر در جامعه باید با برنامه‌ریزی‌هایی مبتنی بر آمار و مقابله با مواد مخدر به صورت یکپارچه اجرا شود اما  موازی‌کاری و برنامه‌ریزی‌هایی غیرمنطبق بر آمارها، هنوز بسیار دیده می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد بازدهی راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد کودکان معتاد توسط بهزیستی گفت: به‌طور مشخص  متولی مراکز ترک اعتیاد وزارت بهداشت است و راه‌اندازی مراکز تخصصی کودکان کار و خیابانی بر عهده بهزیستی است، در این بین راه‌اندازی این مرکز در بهزیستی باید با مراقبت در مورد موازی‌کاری احتمالی باشد، چراکه در سایه همین موازی‌کاری‌ها آمار معتادان افزایش پیدا می‌کند و مشکلی نیز حل نمی‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.