2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
ضرورت آموزش خانواده‌ها برای تربیت صحیح جنسی کودکان

ضرورت آموزش خانواده‌ها برای تربیت صحیح جنسی کودکان

باید خانواده‌ها را در بحث تربیت درست جنسی کودکان و خطراتی که آنها را در جامعه از سوی افراد بیمار و مجرم تهدید می‌کند آگاه کرد و این موضوع مانند تمام آسیب‌های اجتماعی چند عاملی است.

دوات آنلاینمدتی است جامعه نسبت به اخبار دلخراش مربوط به دزدیدن، تجاوز و آزار کودکان، پیگیر و حساس شده، اما دور از این فضای احساسی، چگونه می‌توان با در نظر گرفتن ارزش‌ها و برخی محدودیت‌های حاکم، آموزش‌هایی در این زمینه به والدین و کودکان داد تا از وقوع این حوادث پیشگیری شود؟

آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از سازمان‌های تاثیرگذار در آموزش مسایل جنسی و آگاه کردن کودکان، مورد انتقاد قرار دارد، ولی گاه کودکانی که قربانی این جرایم می‌شوند هنوز وارد سیستم آموزشی نشده‌اند، پس آموزش خانواده‌ها و کودکان در این زمینه خارج از سیستم آموزشی مورد توجه قرار می‌گیرد و در این راستا نگاه‌ها به سوی سازمان بهزیستی و رسانه‌ها بیشتر می‌شود.

سازمان بهزیستی به عنوان یکی از نهادهای مسئول در امر پیشگیری، آموزش و درمان آسیب‌های اجتماعی، می‌توانند به خانواده‌ها آموزش‌هایی بدهند که هم نکات لازم را به کودکانشان آموزش دهند، هم زمینه وقوع این جرایم ازسوی مجرمان را کنتزل و محدود کنند.

پایگاه‌های سلامت اجتماعی از سوی بهزیستی در اختیار سازمان‌های مردم نهاد قرار می‌گیرند و از اهداف مهم تاسیس آنها، ارتقای سطح سلامت اجتماعی و روانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است. این پایگاه‌ها می‌توانند برای آموزش خانواده‌ها در مناطق مختلف کشور مورد استفاده قرار گیرند. کودکان می‌توانند از طریق خانواده‌ها از بدن و مسایل جنسی آگاهی پیدا کنند و بدانند وقتی مورد آزار قرار می‌گیرند چه واکنشی نشان دهند. 

سازمان‌های مردم‌نهاد باید درخواست کنند

مجید رضازاده، معاون سابق مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به اینکه افرادی که در پایگاه‌های سلامت مسئولیت و برنامه کلاس‌های آموزشی را به عهده می‌گیرند دولتی نیستند، به دوات می‌گوید: در صورتی که تیم‌های محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد، آموزش درباره موضوعی را نیاز و صلاح آن منطقه بدانند، سازمان شرایط مناسب را در این پایگاه‌ها ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه تا زمان تصدی خود در سازمان بهزیستی برنامه‌ای مختص آموزش‌های تربیت درست جنسی کودکان برای والدین نبوده است، می‌افزاید: در واقع این پایگاه‌ها اجتماع‌محور هستند و مردم و افراد محلی یا شهری اگر درخواستی داشته باشند، سازمان موظف است، کمک‌های لازم برای آموزش و پیشگیری آن موضوع را در اختیار آنها قرار دهد و شرایط را فراهم کند.

حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور نیز با اشاره به اخبار دلخراش اخیر که برای کودکان رخ داده و رسانه‌ای شده، به دوات می‌گوید: باید خانواده‌ها را در بحث تربیت درست جنسی کودکان و خطراتی که آنها را در جامعه از سوی افراد بیمار و مجرم تهدید می‌کند آگاه کرد و این موضوع مانند تمام آسیب‌های اجتماعی چند عاملی است.

او با تاکید بر حساس بودن و ظرافت این موضوع در جامعه، می‌افزاید: باید آموزش درباره این موضوع کارشناسی شود و از افراد مطلع و باسواد کمک گرفت، زیرا در غیر این صورت اثرات سوء خواهد داشت، ولی باید اطلاعات لازم را به والدین آموزش داد و کودکان را نیز با توجه به سن، سطح‌بندی کرد و آموزش‌های مورد نیاز را از راه صحیح و کارشناسی‌شده به آنها نیز منتقل کرد.

بهزیستی تاکنون ورد نکرده؛ آموزش محدود در مهدهای

مسعودی فرید با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی هنوز برنامه مشخص برای آموزش این موضوع به والدین یا کودکان ندارد، ادامه می‌دهد: در معاونت امور کودکان، سعی شده است کارشناسانی را به مهدکودک‌ها بفرستند و آموزش‌هایی را ارائه دهند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی می‌گوید: سازمان از هرگونه مشارکت مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای فعالیت در این موضوع استقبال خواهد کرد و بعد از طی مراحل مربوطه، پایگاه‌های سلامت اجتماعی را در اختیار NGOها قرار خواهد داد تا آموزش‌های لازم را به عموم جامعه منتقل کنند.

او با تاکید بر اینکه برنامه سازمان‌های یاد شده باید کارشناسی شود، تاکید می‌کند: آنها باید برنامه خود را به بهزیستی ارائه دهند و به صورت پایلوت برای ما اجرا کنند و در صورت تایید کارشناسان می‌توانند کلاس‌هایشان را در پایگاه‌ها برگزار کنند و سازمان بهزیستی نیز حمایت کامل خواهد کرد. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.