2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
هنوز برخی مزارع جنوب پایتخت با فاضلاب آبیاری می‌شود
رئیس اداره محیط زیست تهران:

هنوز برخی مزارع جنوب پایتخت با فاضلاب آبیاری می‌شود

مساحت زمین‌های کشاورزی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته اما همچنان این قضیه وجود دارد

دوات آنلاین-رئیس اداره محیط زیست شهر تهران نیز به جمع افرادی که نسبت به آبیاری بخشی از مزارع جنوب پایتخت با فاضلاب ابراز نگرانی کرده‌اند افزوده شد. او گفت: متولی نظارت و جلوگیری از این تخلف جهادکشاورزی استان است.محمدحسین بازگیر گفت: از نگاه اداره محیط زیست شهر تهران ورود فاضلاب های تصفیه نشده به مزارع، آب های جاری و خاک که آلودگی این منابع زیست انسان را در پی دارد، مورد تایید نیست. خلاصه‌ای از اظهارات بازگیر را به نقل از ایرنا بخوانید:

  • هنوز برخی مزارع جنوب پایتخت با فاضلاب آبیاری می‌شود. خوشبختانه مساحت زمین‌های کشاورزی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته اما همچنان این قضیه وجود دارد.
  • فاضلاب منابع متعددی دارد. اگر منبع تولید فاضلاب به صورت نقطه ای مانند بیمارستان، کارواش و یا واحد صنعتی باشد در این صورت اداره محیط زیست به عنوان ضابط خاص قضائی حق برخورد با آن واحد را دارد.
  • تیم های کارشناسی اداره محیط زیست شهر تهران به صورت روزانه از واحدهایی که امکان تولید فاضلاب و ایجاد آلودگی آب را دارند بازرسی بعمل آورده و با متخلفان به صورت قانونی برخورد می شود.
  • حدود این برخورد قانونی با توجه به میزان آلودگی و تولید آلاینده می تواند از اخطار و مهلت به مالک واحد برای رفع مشکل تا پلمب واحد متخلف باشد.
  • اگر منبع تولید فاضلاب نامشخص و به صورت واحدی نباشد مثل آبهای سطحی یک منطقه که درون آن زباله و آلاینده های محیط زیست ریخته شده، در این گونه موارد شرکت آب و فاضلاب شهری متولی امر خواهد بود.جمع آوری آب های سطحی در شهرها نیز برعهده شهرداری است.
  • متولی ساماندهی مزارع کشاورزی در هر استانی، جهادکشاورزی آن استان است.در این بحث نیز با توجه به الگوی کشت که به صورت دیم و یا آبی باشد، متفاوت است.
  • اگر در زمین مذکور کشت آبی انجام شود باید منبع و نهرهای تامین آب آن مشخص شود و اگر دیم باشد که دیگر حق استفاده از فاضلاب را ندارد.
  • اگر در مزرعه ای، محصولی با فاضلاب آبیاری و تولید شود بر طبق قانون باید در همان مکان معدوم شود. اگر این محصول به بازار راه یافت، در این زمان وزارت بهداشت به عنوان متولی امر مطرح خواهد شد و باید امنیت غذایی شهروندان را حفظ کند.
  • یکی دیگر از وظایف جهادکشاورزی را شناسنامه دار کردن محصولات تولیدی این بخش است. محصولات تولیدی باید یک کد 16 رقمی داشته باشند که در بازار مصرف قابل شناسایی باشد و مشخص شود که در کدام نقطه از کشور تولید شده است.
12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.