2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
تلاش مجلس برای اصلاح تبصره جنجالی ازدواج سرپرست خانوار با فرزندخوانده
از سال 92 هنوز هیچ حکم دادگاهی مبنی بر ازدواج سرپرست و فرزندخوانده صادر نشده است

تلاش مجلس برای اصلاح تبصره جنجالی ازدواج سرپرست خانوار با فرزندخوانده

تبصره ماده 27 قانون حمایت از حقوق کودکان نیز در دست بررسی است و امیدوار به اصلاح آن هستیم تا لایحه‌ای جدید را به هیات رئیسه و صحن مجلس ازائه دهیم.

دوات آنلاینسال 92 لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست تصویب شد و به مرحله اجرا رسید؛ قانونی که از همان زمان به‌شد مورد انتقاد فعالان مدنی قرار گرفت و با تغییر مجلس، نمایندگان مجلس تلاش کردند بخش‌هایی از آن را اصلاح کنند. 

طبق تبصره ماده 27 این قانون، ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بین سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است «مگر اینکه دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتی سازمان بهزیستی این امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد». با روی کار آمدن مجلس دهم، خیلی‌ها انتظار داشتند این قانون مورد بازبینی قرار بگیرد.

برخی معتقد بودند، این تبصره علاوه بر آنکه با روح قانون سازگاری ندارد، از نظر عقلی، عرفی، اخلاقی و شرعی به مصلحت تحکیم خانواده نیست.

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فعالیت فراکسیون زنان در راستای اصلاح قوانین نادرست که در دوره‌های گذشته تصویب شده است، به دوات گفت: این فراکسیون با وجود برخی هجمه‌ها، سعی دارد قوانین این‌چنینی را بازبینی و اصلاح کند ولی این قانون فعلا در دستور کار فراکسیون زنان قرار ندارد و این موضوع در دستور کار کمیسیون قضایی است. البته با وجود تصویب این قانون،‌تاکنون هیچ دادگاهی حکم به ازدواج سرپرست با فرزندخوانده نداده است، اما به هر حال این تبصره باید اصلاح شود. 

مونیکا نادی، فعال حقوق کودکان، با اشاره به اینکه این تبصره در سال 92 قانونی و اجرا شد، گفت: قبل از این لایحه نیز چنین اجازه‌ای وجود داشت ولی تصریح قانونی نشده بود. اعتراض اصلی فعالان در این حوزه این است که این کار به‌کلی ممنوع شود. 

او با تاکید بر اینکه تاکنون حکم دادگاهی بر مبنی این تبصره نشنیده‌ایم، افزود: در شان قانون و قانون‌گذار نیست که چنین اختیاری را بدهد و انتظار می‌رود با توجه شنیده‌ها مجلس دهم این قانون را اصلاح کند.

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با اشاره به اینکه در حال بررسی این قانون در کمیسیون هستیم، به دوات گفت: مواد قانون حمایت از حقوق کودکان در حال بحث است. 

او افزود: تبصره ماده 27 قانون حمایت از حقوق کودکان نیز در دست بررسی است و امیدوار به اصلاح آن هستیم تا لایحه‌ای جدید را به هیات رئیسه و صحن مجلس ازائه دهیم. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.