2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
رقابت احزاب برای شهردار بعدی تهران
بررسی دوات از میزان آرای احتمالی نجفی، افشانی و مرعشی در شورای شهر پنجم

رقابت احزاب برای شهردار بعدی تهران

باید تا 10 روز دیگر منتظر ارائه برنامه‌های 6 کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران بود و البته اتفاقاتی که در دولت رخ می‌دهد نیز در ریزش این 6 نامزد شهرداری تهران بی‌تاثیر نیست.

دوات آنلاینچه کسی شهردار تهران می‌شود؟ این سئوالی است که از فردای انتخابات شورای شهر، ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده است. اما از چهارشنبه هفته پیش که هفت گزینه نهایی برای تصدی این پست مشخص شدند، از بار شایعات کاسته شد و گزینه‌های متعدد که هر ازگاهی به‌عنوان شهردار احتمالی تهران معرفی می‌شدند، به حاشیه رفتند.

 محمدعلی نجفی، سید حسین مرعشی، الهه کولایی، محمد علی افشانی، حبیب‌اله بیطرف، محمد شریعتمداری و محسن مهرعلیزاده گزینه‌های نهایی اعضای شورای شهر پنجم برای تصدی پست شهرداری بودند که روز بعد، حبیب‌الله بیطرف از این جمع انصراف داد و 6 نفر باقی ماندند.

در این بین محمدعلی نجفی، محمدعلی افشانی و حسین مرعشی، افرادی هستند که بیش از سه نفر دیگر، احتمال رسیدن‌شان به صندلی شهرداری تهران وجود دارد.

نجفی و مرعشی جزو سه نفری بودند که در کنار محمود حجتی، به‌عنوان گزینه‌های حزب اتحاد ملت مطرح شدند اما در نهایت با توجه به قطعی شدن حضور حجتی در دولت دوازدهم، او از این عرصه کنار رفت. نجفی و مرعشی هر دو گزینه‌های حزب کارگزاران نیز هستند و برخی معتقد بودند این دو، گزینه‌های پوششی حزب اتحاد ملت برای طرح گزینه محمود حجتی بودند.

اما محمدعلی افشانی، استاندار فعلی فارس، گزینه اعضای حزب اعتماد ملی برای تصدی پست شهرداری است.

با کنار رفتن حجتی از میان گزینه‌ها و انصراف حبیب‌الله بیطرف، اعضای حزب اتحاد ملت به واقع گزینه‌ای برای تصدی پست شهرداری ندارند و از طرفی جوانان این حزب می‌دانند که در صورت شهردار شدن نجفی یا مرعشی، حضور آنها در مناصب شهرداری تقریبا غیرممکن است.

اما به هر صورت اگر حزب کارگزاران در نهایت روی نجفی یا مرعشی به توافق نهایی برسد، با توجه به پنج رای کارگزارانی‌ها در شورای شهر، اگر چهار عضو حزب اتحاد ملت در شورا به علاوه الهام فخاری و زهرا نژادبهرام هر دو به گزینه کارگزاران رای بدهند، نجفی یا مرعشی با حداقل یازده رای شهردار تهران خواهند شد و حزب اتحاد نیز در فضای سیاسی کشور زیر پرچم کارگزاران تعریف خواهد شد.

اما از سوی دیگر محمدعلی افشانی با توجه به سه رای اعضای اعتماد ملی در شورا و هفت رای احتمالی مستقل‌ها و نماینده حزب ندای ایرانیان و حزب کار، 10 رای داشته که با رای تعیین‌کننده الهام فخاری یازده رای خواهد داشت.

این در شرایطی است که حزب اتحاد ملت، از گزینه حزب کارگزاران حمایت کند، اما در صورت حمایت اعضای حزب اتحاد ملت از افشانی، آرای او در مقابل مرعشی یا نجفی، به 15 رای می‌رسد و با رای زهرا نژاد بهرامِ نزدیک به اتحاد، این عدد به شانزده خواهد رسید.

باید تا 10 روز دیگر منتظر ارائه برنامه‌های 6 کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران بود و البته اتفاقاتی که در دولت رخ می‌دهد نیز در ریزش این 6 نامزد شهرداری تهران بی‌تاثیر نیست.  

 

جدول گرایش حزبی اعضای شورای شهر پنجم تهران، ری و تجریش: 

ردیف

نام

حزب

1

میرلوحی

اتحاد ملت

2

زهرا صدراعظم نوری

اتحاد ملت

3

علی اعظا

اتحاد ملت

4

آرش میلانی

اتحاد ملت

5

زهرا نژادبهرام

مجمع زنان اصلاح‌طلب(مستقل)

6

الهام فخاری

عدالت و آزادی

7

محسن هاشمی

کارگزاران

8

مرتضی الویری

کارگزاران

9

شهربانو امانی

کارگزاران

10

حسن خلیل‌آبادی

کارگزاران

11

محمد علیخانی

کازگراران

12

محمدجواد حق‌شناس

اعتماد ملی

13

ابراهیم امینی

اعتماد ملی

14

حجت نظری

اعتماد ملی

15

افشین حبیب زاده

حزب کار

16

مجید فراهانی

ندای ایرانیان

17

حسن رسولی

مستقل نزدیک به عارف

18

مسجدجامعی

مستقل

19

محمد سالاری

مستقل

20

بهاره آروین

مستقل

21

ناهید خداکرمی

مستقل

 


 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.