2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
ویروس نیپا چیست و چگونه منتقل می شود

ویروس نیپا چیست و چگونه منتقل می شود

نیپا ویروس کشنده ای که هنوز برای آن واکسن و دارویی کشف نشده است.

دوات آنلاین -ویروس نیپا یکی از خطرناک ترین ویروس هایی است که جان انسان ها را تهدید می کند و دانشمندان هنوز موفق به یافتن واکسن یا دارو برای آن نشده اند.

 

راه های انتقال ویروس نیپا

ویروس نیپا در سال ۱۹۹۸ در مالزی، به عنوان ویروسی که واکسن ندارد و ممکن است در جهان همه گیر شود در سازمان بهداشت جهانی ثبت شد. ویروس نیپا که از خفاش‌های میوه‌خوار به انسان‌ها منتقل می‌شود، بین ۴۰ تا ۹۰ درصد موحب مرگ می‌گردد. در سال ۲۰۱۹ هجده نفر در هند به این ویروس مبتلا شدند که ۱۷ نفر آنها فوت کردند.

 

این ویروس به مغز وارد می‌شود و با ایجاد عفونت‌ در مغز و موجب سردرد، تب، تنگی نفس، گیجی، توهم‌ و حالات بد روحی می‌گردد، در نهایت فرد پس از چند روز به کما می‌رود.

 

این ویروس مانند ویروس کرونا همه‌گیری بالایی دارد و تنها از راه ارتباط مستقیم منتقل می‌شود.

 

این ویروس، یکی از اقوام دور سرخک است. شیوع آن معمولاً در محدوده‌ای موسوم به "کمربند نیپا" رخ می‌دهد که در امتداد مرز غربی بنگلادش با هند امتداد دارد، اما دانشمندان دریافتند که خفاش‌ها در سراسر بنگلادش، دارای الگوی نسبتاً مشابهی از عفونت ویروس "نیپا" هستند.

ویروس نیپا هیچ درمانی ندارد

نیپا درمان ندارد

سازمان بهداشت جهانی در ابتدا این ویروس را یکی از ویروس‌های خطرناک برای جامعه‌ بشریت خواند و کشف واکسن آن را در دستور کار اضطراری محققان خود قرار داد ولی پس از حدود ۲۲ سال هنوز واکسنی برای درمان این ویروس کشف نشده است. گفته می‌شود که احتمال همه‌گیری این بیماری در جنوب و جنوب شرقی آسیا وجود دارد.

 

دانشمندان دریافتند که داروهای هپاتیت سی می‌تواند در کاهش شدت، نرخ مرگ و میر بیماری ویروس نیپا کمک کند ولی هنوز واکسن و راه درمانی برای این ویروس یافت نشده است. در واقع ۲۰ ویروس در جهان وجود دارند که کشنده شناخته شدند و نیپا یکی از این ۲۰ مورد است.

ویروس نیپا چه علایمی دارد

علائم  ویروس نیپا

براساس گزارش ها علائم اولیه این ویروس ممکن است شامل تب، سردرد، میالژی "درد عضلانی"، استفراغ و گلو درد باشد. به دنبال آن می‌توان سرگیجه، خواب آلودگی، تغییر هوشیاری و علائم عصبی اشاره کرد که نشان دهنده‌ی آنسفالیت حاد است.

 

بیشتر بخوانید: این ویروس‌های کشنده جهان را تهدید کرده‌اند

 

با ابتلا به این ویروس برخی از افراد ذات الریه غیر معمولی و مشکلات شدید تنفسی، از جمله ناراحتی حاد تنفسی را تجربه می‌کنند. انسفالیت و تشنج در موارد شدید اتفاق می‌افتد و طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت، بیمار به کما خواهد رفت.

 

شیوه پیشگیری

به گزارش سایت شبکه تلویزیونی «food.ndtv»، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) برخی اقدامات پیشگیرانه، همچون موارد زیر پیشنهاد کرده است:

 

میوه‌ها را قبل از مصرف کاملاً بشویید و پوست بگیرید تا آلودگی احتمالی خفاش‌های میوه‌ای از بین برود، آب خرما تازه جمع شده را بجوشانید و قبل از نوشیدن آن را خنک کنید، برای جلوگیری از دسترسی خفاش به شیره خرما و سایر محصولات میوه تازه از پوشش‌های محافظ استفاده کنید.

 

از مصرف اندام‌هایی که مشخص شده ویروس "نیپا"در خوک‌های آلوده مانند ریه‌ها و دستگاه تنفسی، مغز، غدد لنفاوی و کلیه‌ها، در مناطق آسیب دیده یا در معرض خطر قرار دارد، خودداری کنید، گوشت یا فرآورده‌های حیوانی را که از حیوانی بیمار است و یا به دلایل نامشخصی مرده است، دست نزنید، ذبح، تهیه یا مصرف نکنید.

 

گوشت خام یا نپخته را بر اساس خون حیوانات مصرف نکنید، با احتساب خفاش‌ها، گوشت حیوانات وحشی ناسالم و دام‌هایی که با خیال راحت تهیه و پخته می‌شوند، برای خوردن سالم باقی می‌مانند.

 

منابع ایرنا- فرادید

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.