2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
آش مصطفی را چه طور درست می کنند

آش مصطفی را چه طور درست می کنند

آش مصطفی از جمله آش‌های سنتی و بسیار خومشمزه است که دستور پخت آن را می‌توانید در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -آش مصطفی از غذاهای محلی استان مرکزی بوده و در این روزهای سرد پاییزه بسیار دلچسب و البته پرخاصیت است. محلی ها به این غذا آش ماصطفی، ماسویه یا ماس اووه هم می‌گویند. طرز تهیه و دستور پخت آن را در ادامه بخوانید.

 

مواد لازم برای آش مصطفی

برنج نیم‌دانه: یک لیوان

نخود: نصف لیوان

برگ چغندر یا اسفناج: نیم کیلو

پیاز بزرگ: یک عدد

نعناخشک: 2 قاشق غذاخوری

کشک: نصف لیوان

نمک، فلفل، زردچوبه و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه آش مصطفی را بخوانید

دستور پخت آش مصطفی

برنج را چندبار با آب گرم شسته و با کمی آب و نمک خیس می‌کنیم. نخود را هم از شب قبل خیس کرده و چندبار آبش را عوض می‌کنیم و سپس در قابلمه مناسبی ریخته و با مقداری آب می‌پزیم.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کامل آش دوغ

 

وقتی نخود پخت، برنج را به آن اضافه کرده و روی حرارت کم می‌گذاریم تا کامل بپزد. در این فاصله پیاز را پوست‌کنده، شسته، خردکرده و با کمی روغن سرخ می‌کنیم و در انتها کمی زردچوبه به آن اضافه کرده و بعد از کمی تفت‌دادن از روی حرارت برمی‌داریم و کنار می‌گذاریم.

 

بیشتر بخوانید: دستور پخت آش حبوبات

 

برگ‌چغندر یا اسفناج را هم پاک‌کرده، شسته و بعد از این‌که کمی آب اضافه‌اش رفت، خردکرده و همراه نصف پیازداغ به مواد اضافه کرده و هم می‌زنیم.

 

در این فاصله نعنای خشک را در کمی روغن ریخته و سرخ می‌کنیم و همراه نصف کشک به آش اضافه کرده و بعد از کمی هم‌زدن روی حرارت کم می‌گذاریم تا آب آش کم‌شده و جا بیفتد. سپس آن را در ظرف مناسبی ریخته و با پیازداغ، نعناداغ و کشک تزیین کرده و سرو می‌کنیم.

 

نکته پایانی

​​​​​​​نعناداغ را وقتی آش در حال جوشیدن است به آن اضافه می‌کنیم. این کار باعث بیشترشدن عطر نعنا می‌شود.

 

منبع: چاردیواری- جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.