2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
چه فرشی بخریم که برای خانه ما مناسب باشد

چه فرشی بخریم که برای خانه ما مناسب باشد

اگر قصد دارید برای قسمت‌های مختلف خانه فرش بخرید حتما مطالب کاربردی که برای انتخاب مناسب در این مطلب آمده است، مطالعه کنید.

دوات آنلاین -خانه‌های هر کدام از ما شکل و شمایل خاصی دارد؛ برخی قسمت‌ها مربعی شکل هستند و برخی مستطیل و بخش‌هایی هم دراز و ممتد. بسته به هر شکل و ظاهری که هر قسمت خانه دارد، نیاز به استفاده از فرشی است که بتواند آن فضا را به زیباترین شکل پوشش دهد و علاوه بر زیباتر کردن محیط، صمیمیت و گرما را به ساکنان خانه منتقل کند. برخلاف قدیم‌ترها که بیشتر از فرش‌های یک تکه کوچک و بزرگ برای تمام فضاها و اتاق‌ها استفاده می‌کردند، این روزها در کنار توجه به جنس، رنگ و سایز فرشی که می‌خواهید بخرید، باید به تناسب شکل فرش با محیطی که می‌خواهید از آن استفاده کنید هم توجه داشته باشید.

فرش مناسب برای اتاق خواب چه ویژگی هایی دارد

فرش مناسب برای اتاق‌ خواب

فرشی که قرار است برای اتاق خواب انتخاب کنید باید فضا را به محیطی برای آرامش و خواب آرام تبدیل کند. یکی از معیارهای انتخاب برای فرش اتاق‌ خواب، نرم بودن آن است. بهتر است از فرش‌های مخملی استفاده کنید که پرزهای عمیق‌تری داشته و نرمی خاصی داشته باشد.

 

این فرش‌ها برای اتاق پذیرایی یا قسمت‌هایی که زیاد رفت و آمد می‌شود، مناسب نیستند. برای فضای اتاق خواب بهتر است فرش را در قسمتی قرار دهید که بیشترین تردد در آنجا انجام می‌شود. اگر فضای اتاق کوچک است و تختخواب هم در آن قرار می‌گیرد، از فرش‌های کوچک جوری استفاده کنید که قسمت کوچکی از آن زیر تخت و بیشتر آن در قسمت جلویی تخت قرار گیرد تا به‌راحتی روی آن پا بگذارید.

چه فرشی را برای اتاق پذیرایی انتخاب کنیم

چه فرشی برای پذیرایی خواب است

برقراری تعادل بین رنگ و سبک وسایل اتاق ‌پذیرایی با فرش بسیار مهم است. این هماهنگی رنگ باید بین وسایلی مثل مبلمان، پرده، فرش و دیگر وسایل برقرار باشد. نکته دیگر، برقراری تعادل بین رنگ فرش و مبلمان است. برای فرش‌های کرم، از مبلمان رنگی هم می‌توانید استفاده کنید، اما برای مبل‌های پر نقش و نگار، بهتر است از فرش‌هایی با رنگ خنثی استفاده کنید تا فرش خودش را بیشتر نشان دهد. ابعاد فرش را درست انتخاب کنید.

 

اگر مبلمانی کلاسیک دارید، بهتر است فرشی که انتخاب می‌کنید بزرگ‌تر باشد تا تمام مبلمان روی فرش قرار گیرد، اما اگر از مبلمان سبک مدرن استفاده می‌کنید، بهتر است فقط پایه‌های جلویی مبل‌ها روی فرش قرار گیرند. همیشه مبل بزرگ‌تر و اصلی را در راستای طول فرش قرار دهید. سعی کنید بعد از این که خانه و فضایی را که می‌خواهید فرش داخل آن بیندازید، مشخص شده باشد سپس برای خرید فرش اقدام کنید.

راهنمای انتخاب فرش مناسب برای اتاق نشیمن

راهنمای انتخاب فرش برای اتاق ‌نشیمن

اگر اتاق پذیرایی و نشیمن جدا باشد معمولا تلویزیون در این بخش قرارمی‌گیرد و حداکثر رفت و آمد خانه در این بخش است. فرش‌هایی که پرز عمیقی دارند، شاید زیباتر باشد، اما جارو زدن آن دشوار است؛ بنابراین فرشی را انتخاب کنید که پرزهای عمیق نداشته باشد. به خاطر داشته باشید که فرش‌هایی که بافت خیلی نرمی دارند، به مرور بر اثر رفت و آمد روی آن صاف می‌شوند و پرزهای آن به اصطلاح می‌خوابد.

 

اگر در خانه بچه کوچک دارید، فرش‌هایی با رنگ روشن نخرید؛ برای این خانه‌ها فرش‌هایی با رنگ تیره‌تر بهترین انتخاب هستند. همچنین فرش‌هایی که پرز کوتاه‌تری دارند، هم آلودگی کمتری به خود می‌گیرند و هم کمتر بو در خود نگه می‌دارند.

 

بیشتر بخوانید: فرمول‌های ساده برای دکوراسیون شیک آپارتمان‌های کوچک

 

فرش برای راه‌پله‌ها و راهروهای باریک

راه‌پله‌ها، راهروها و ورودی‌های خانه، جزو پررفت‌وآمدترین قسمت‌ها هستند. بنابراین به فرش یا پوششی نیاز دارند که دوام بالایی داشته باشند. فرش‌هایی از جنس پشم جزو مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای این نقاط خانه هستند. تا حد امکان از فرش‌های رنگ روشن استفاده نکنید که خیلی زود تغییر رنگ دهند و کثیف شوند.

 

از طرفی، رنگ‌های خیلی تیره هم کثیفی و خاک‌گرفتگی را به‌سرعت نشان می‌دهند. بهترین رنگ برای این نقاط، رنگ‌هایی متوسط بین روشن و تیره است.

 

فرش مناسب برای آشپزخانه

معمولا فضای آشپزخانه جوری است که فرش‌های مستطیل بیشتر کاربرد دارند و خیلی بهتر فضا را پوشش می‌دهند. از طرفی به خاطر کارکرد آشپزخانه احتمال ریختن مواد غذایی مختلف در آن وجود دارد. بنابراین فرش‌های خلوت و ساده و روشن برای آشپزخانه مناسب نیست. نکته دیگر این است که فرش‌ها را متناسب با وسایل انتخاب کنید.  مثلا اگر میز ناهارخوری مستطیلی دارید، فرشی متناسب با آن پهن کنید. به عبارتی، فرش گرد برای میز مستطیلی اصلا مناسب نیست و همچنین فرش مستطیل به میز گرد نمی‌آید.

چگونه بهترین فرش را برای خانه مان بخریم

​​​​​​​با انواع فرش آشنا شوید

فرش‌های مستطیلی

سنتی‌ترین مدل فرش‌ها که برای پوشاندن فضاهای بزرگ بسیار مناسب است و برای فضاهای باریک و دراز هم کارایی دارد. اگر می‌خواهید کل اتاق را با فرش بپوشانید، فرش‌های مستطیلی انتخاب خوبی است. البته به شرطی که فضا نسبتا بزرگ باشد. اگر قصد استفاده از فرش مستطیلی در اتاق پذیرایی را دارید، فرشی با ابعاد متوسط بخرید چراکه راحت‌تر با هر‌فضایی هماهنگ می‌شود. فرش را وسط اتاق بیندازید و وسایل و مبلمان را دورتادور آن بچینید.

 

برای این‌که اتاق پذیرایی ظاهر زیباتری بگیرد، مبل‌ها را طوری قرار دهید که پایه‌های جلویی روی فرش قرار گیرند. سپس میز شفافی را هم وسط قرار دهید تا طرح فرش هم دیده شود. میزهای چوبی دیگر نمایی از فرش را نشان نمی‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم فضای خانه بزرگ تر به نظر برسد

 

فرش‌های گرد

این فرش‌ها خیلی حالت رسمی ندارند و بیشتر مناسب فضاهای کوچک‌تر یا اتاق‌هایی هستند که دایره‌ای‌شکل‌اند اما استثناهایی هم وجود دارد. این فرش‌ها برای میزهای گرد بسیار مناسب است. اگر خانواده کم‌جمعیتی هستید، بهتر است از میزهای گرد استفاده کنید و فرشی دایره‌ای‌شکل هم زیر میز‌ناهارخوری پهن کنید.

 

برای مبلمانی که نیم‌دایره است به‌راحتی با استفاده از یک فرش دایره‌ای‌شکل، فضا را متعادل کنید. در قسمت ورودی خانه اگر مستطیلی و کشیده نباشد به‌خوبی می‌توانید از فرش‌های گرد استفاده کنید. همچنین در فضاهای کوچک، به دلیل گوشه‌دار نبودن فرش‌های گرد، می‌توانید از این فرش‌ها استفاده کنید تا فضا بزرگ‌تر دیده شود.

 

فرش‌های مربع‌شکل

این قبیل فرش‌ها گزینه ایده‌آل برای فضاهای خارجی و اتاق‌های مربعی‌شکلی هستند که بیشتر با مبلمان مربع‌شکل مانند میزهای مربع هماهنگ می‌شوند. اگر میز ناهارخوری مربعی دارید، برای پوشش زیر آن می‌توانید از فرش‌های مربعی‌شکل استفاده کنید.

 

فرش‌های رانر

فرش‌ها و قالیچه‌های باریک بهترین گزینه برای فضاهای باریک و دراز مانند راهرو، راه‌پله‌ها و فضاهای ورودی باریک خانه هستند.

 

منبع: چاردیواری- جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.