2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
دادگاه‌های درمان‌مدار هزینه‌های اعتیاد را کاهش می‌دهند؟

دادگاه‌های درمان‌مدار هزینه‌های اعتیاد را کاهش می‌دهند؟

دادگاه درمان مدار به دنبال تقلیل مجازات های جسمی و روانی است و به نوعی معتاد را محکوم کرده تا برای انجام پروسه درمان در کمپ بماند این بدان معنا است که یک سیاست تشویقی و تنبیهی را در کنار یکدیگر قرار داده است.

دوات آنلاین-چند روز پیش افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به استفاده از اهرم قضایی برای ترک اعتیاد معتادان متجاهر تاکید کرد؛ اما شیوه برخورد قضایی با معتادان پیش از این امتحان شده و ناموفق بوده است. حالا آیا ورود دستگاه قضایی تحت عنوان دادگاه‌های درمان‌مدار می‌تواند به کاهش هزینه‌های اعتیاد کمک کند؟

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه الگوی دادگاه درمان مدار سیاست تشویقی و تنبیهی در کنار یکدیگر است، معتقد است: این دادگاه باعث کنترل هزینه های اعتیاد خواهد شد.

بهمن طاهرخانی درباره الگوی دادگاه درمان مدار برای ترک معتادان سخت و بازگشت آنها به جامعه، افزود: بحث مبارزه با مواد مخدر تک بُعدی نیست و باید برای انجام اقداماتی همچون راه اندازی دادگاه درمان مدار از چندین بُعد به مسایل نگاه کرد.

او در ادامه به خانه ملت گفت: اگرچه معتادان با اعتیاد دست و پنجه نرم کرده و مشکلاتی را بری خود و جامعه به وجود می آورند اما نباید به چشم مجرم به آنها نگریست و باید سیاست های متفاوتی برای ترک اعتیاد آنها و بازگشت به جامعه مورد توجه قرار داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: دادگاه درمان مدار به دنبال تقلیل مجازات های جسمی و روانی است و به نوعی معتاد را محکوم کرده تا برای انجام پروسه درمان در کمپ بماند این بدان معنا است که یک سیاست تشویقی و تنبیهی را در کنار یکدیگر قرار داده است.

او یادآور شد: برای راه اندازی دادگاه درمان مدار باید سایر دستگاه ها نیز وارد عمل شده تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم و جامعه ای عاری از معتاد را شاهد باشیم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره برخی انتقادها نسبت به هزینه بر بودن راه اندازی دادگاه درمان مدار، گفت: اگر قرار باشد برای درمان یک معتاد هزینه کنیم کمتر از این هزینه را می توان به اقدامات پیشگیرانه پرداخت؛ درواقع با راه اندازی این دادگاه هزینه اضافی پرداخت نمی کنیم بلکه با برنامه ریزی دقیق به دنبال کاهش هزینه ها هستیم. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.