2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
اعتراض نماینده مجلس به توهین فرمانده انتظامی فارس

اعتراض نماینده مجلس به توهین فرمانده انتظامی فارس

سوال ما این است که چقدر اقدامات نیروی انتظامی توانسته قاچاق مواد مخدر را کاهش دهد؟ آیا تعداد قاچاقچیان بخاطر برخوردهای نیروی انتظامی کاهش یافته و یا آیا مصرف مواد مخدر کم شده است؟

دوات آنلاینچند روز پیش و پس از تصویب کلیات طرح اصلاح قانون مواد مخدر بود که اظهارات تند فرمانده انتظامی استان فارس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. احمدعلی گودرزی با اشاره به طرح کاهش مجازات اعدام از جرایم مواد مخدر گفته بود: نمایندگانی که با پول کثیف قاچاق به مجلس رفته‌اند باید از قاچاقچیان حمایت کنند. 

این اظهارات در حالی مطرح شد که از حدود دو سال پیش، نمایندگان مجلس با کمک کارشناسان و دستگاه قضایی، با توجه به بی‌اثر بودن مجازات اعدام در کاهش قاچاق و مصرف مواد مخدر، بازنگری در قانون را در دستور کار قرار دادند تا حداقل آسیب‌های مرتبط با اجرای حکم اعدام کاهش پیدا کند و این مجازات سنگین، به قاچاقچیان بزرگ و مسلح و سرشبکه‌های قاچاق محدود شود. 

سخنان فرمانده انتظامی که به‌طور گسترده نیز در شبکه‌های اجتماعی استان فارس منتشر شده بود، واکنش برخی نمایندگان را به دنبال داشت. امروز نیز رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با انتقاد از توهین‌ فرمانده نیروی انتظامی فارس، گفت که رئیس و هیات رئیسه مجلس باید با پیگیری این موضوع از شأن مجلس دفاع کنند.

الله‌یار ملکشاهی در جلسه علنی امروز مجلس با استناد به ماده 24 آئین نامه در تذکر گفت: براساس این بند حفظ شأن، منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونی نمایندگان از وظایف اصلی هیات رئیسه مجلس است.

او با اشاره به مطالب منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌ها مدعی شد: مطالبی به نحو بسیار وسیعی به نقل از فرمانده انتظامی استان فارس منعکس شده است که به شدت مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفته است. فرمانده انتظامی استان فارس گفته نمایندگانی که با پول کثیف قاچاق به مجلس می‌روند باید از قاچاقچیان دفاع کنند؛ این اهانت بزرگی به مجلس و نمایندگان و شأن قوه مقننه است.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با اشاره به تصویب کلیات طرح اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر وبررسی جزئیات آن در این کمیسیون گفت: هفته گذشته طرحی با هماهنگی مسئولان و تصویب کمیسیون قضائی در مجلس مطرح شد که با موافقت 185 نماینده کلیات آن به تصویب رسید. اینکه فرمانده انتظامی فارس این صحبت‌های بی‌پایه و اساس را مطرح می‌کند قابل پیگیری است و مصداق بارز جرم نشر اکاذیب و تشویق اذهان عمومی است. اگر فرمانده انتظامی اطلاعاتی درباره نماینده خاصی دارد باید آن را مطرح کند نه اینکه به همه نمایندگان تعمیم دهد.

ملکشاهی تاکید کرد: هیات رئیسه و رئیس مجلس باید با فوریت این موضوع را بررسی کرده و از شان مجلس دفاع کنند تا مشخص شود نیروی انتظامی برای چه این طور با نمایندگان صحبت می‌کند.

آیا با اقدامات پلیس قاچاق و مصرف پلیس کم شده؟ 

او افزود: سوال ما این است که چقدر اقدامات نیروی انتظامی توانسته قاچاق مواد مخدر را کاهش دهد؟ آیا تعداد قاچاقچیان بخاطر برخوردهای نیروی انتظامی کاهش یافته و یا آیا مصرف مواد مخدر کم شده است؟ خواسته همه نمایندگان بررسی این موضوع با فوریت و برخورد قانونی با فرمانده خاطی است که باید گزارش آن به مجلس نیز ارائه شود.

مسعود پزشکیان رئیس جلسه در پاسخ به این تذکر گفت: اگر این موضوع که در رسانه ها مطرح شده واقعیت داشته باشد قطعا آن را به سرعت پیگیری می کنیم چون این حرف بی ربطی است و باید برخورد و رسیدگی شود. چون یک تهمت محسوب می شود.

نائب رئیس مجلس خطاب به ملکشاهی گفت: شما هم در کمیسیون قضائی این موضوع را پیگیری کنید. کمیسیون اصل 90 نیز این را بررسی کند. ما هم از وزیر کشور دعوت می کنیم که در این باره پاسخ دهد. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.