2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
کوروش تهامی درباره قسمت آخر سریال دل: نکیسا عقوبت کار خودش را دید

کوروش تهامی درباره قسمت آخر سریال دل: نکیسا عقوبت کار خودش را دید

شاید فکر کنید نکیسا بعد از خودکشی باید می‌مرد اما اگر عاقبت نکیسا به مرگ ختم می شد شاید برایش بهتر بود چون دیگر زجر نمی‌کشید.

دوات آنلاین -سریال دل بعد از کلی انتقاد و حاشیه، هفته گذشته به ایستگاه آخر رسید اما قسمت پایانی این سریال هم با انتقادات زیادی همراه شد. نکیسا با بازی کوروش تهامی که متجاوز بود؛ بعد از خودکشی دچار معلولیت شد و روی ویلچر نشست. این عاقبت با انتقاد زیادی از سوی جامعه معلولان و مردم همراه شد. انتقادها، واکنش منوچهر هادی، کارگردان سریال را به دنبال داشت اما در ادامه وحید رجبلو، کارآفرین معلول با انتشار پستی از خجالت عوامل سریال دل درآمد و از نشان دادن عاقبت یک شخصیت منفی روی ویلچر گلایه کرد. به همین بهانه سراغ کوروش تهامی رفتیم. بازیگر نقش نکیسا در سریال دل که قبل از شروع پخش آن در شبکه نمایش خانگی در گفت‌وگویی گفته بود: «فکر می‌کنم سریال دل کار عجیبی از آب در بیاید زیرا خود من در هنگام خواندن فیلم نامه از موضوعش حیرت کرده بودم.» او حالا به انتقادهای مردم به این سریال در گفت‌و‌گو با روزنامه خراسان پاسخ می‌دهد.

 

هر سریالی بسازیم، صدای یک عده‌ای درمی‌آید

تهامی در پاسخ به این سوال‌ که آیا انتقادها به این سریال را شنیده‌اید یا نه و آن‌ها را چقدر وارد می‌دانید، می‌گوید: «این روزها به دلیل شرایط و مشکلات، آستانه تحمل مردم پایین آمده است. آدم‌ها در این شرایط هر چیزی را به هر چیز دیگری نسبت می‌دهند. وقتی یک اثر دراماتیک ساخته می‌شود، نویسنده برای باورپذیری سریال ممکن است اتفاقات مختلفی را درآن رقم بزند اما در جامعه ما اصولا اقشار و صنوف، طاقت و تحمل این را ندارند که اشکالات‌شان نشان داده شود. مثلا ما اگر فیلمی درباره اشکالات جامعه پزشکی یا آدم‌های سیاسی یا .... بسازیم هربار صدای یک گروهی در می‌آید. ولی ما در این حرفه بارها فیلم‌هایی درباره بازیگرها ساختیم و اشکالات آن‌ها را نشان دادیم اما هیچ فردی اعتراض نکرده است چون در تمام صنوف و اقشار، آدم خوب و بد وجود دارد.

 

نمی‌توانیم آدمی را روایت کنیم که نه پزشک، نه هنرمند، نه معلم و ... است و هیچ شغل یا شرایطی ندارد. باید بپذیریم که یک اثر نمایشی یک شخصیتی را روایت می‌کند. شخصیت نکیسا که چهره‌ای تلخ و خاکستری است از همان اول معلول نبوده و در آخرین قسمت و بعد از خودکشی معلول شده است. کسی که نمی‌تواند راه برود، بالاخره باید با یک چیزی جابه‌جا شود. آن وسیله به جز ویلچر چه چیزی می‌تواند باشد؟ دلیلی ندارد که ما به جامعه معلولان توهین کنیم. اگر آن وقتی که این نقش را بازی می‌کردم حتی یک لحظه احساس می‌کردم که کوچک ترین بی‌احترامی به جامعه معلولان می‌شود، هیچ وقت این صحنه را بازی نمی‌کردم.»

کوروش تهامی درباره عاقبت نکیسا توضیح داد

ویلچر یک وسیله پزشکی است

تهامی به دفاع از عاقبت شخصیت نکیسا در سریال دل می‌پردازد و می‌گوید: «آدمی با سرگذشت نکیسا، عاشق شخصی بوده و تلاش کرده عشقش را به آن آدم نشان دهد اما موفق نشده است. او تمام کارهایی که کرده به خاطر این بوده که عشقش را ثابت کند. درس خوانده و در حالی که در گاراژ کار می کرده است، تلاش کرده زندگی قابل قبولی برای دختر مورد علاقه اش بسازد. این تلاش‌ها به ثمر نمی‌نشیندچون نکیسا به خاطر گذشته اش، یاد نداشته عشقش را ابراز کند . در این بین یک آدم دیگری روی ذهن نکیسا تاثیر می‌گذارد و او را وسوسه می‌کند تا یک جوری به عشقش برسد.

 

در همین زمینه: نظر کوروش تهامی درباره نکیسا و آوا در سریال دل

 

نکیسا در ورطه اشتباه می‌افتد و یک  کارقبیح را انجام می‌دهد. بعدش هم عقوبت کارش را می‌بیند. یعنی یک جوان خوب تبدیل می شود به یک موجود دیگر و از این بدتر چه چیزی وجود دارد؟ شاید فکر کنید نکیسا بعد از خودکشی باید می‌مرد اما اگر عاقبت نکیسا  به مرگ ختم می شد شاید برایش  بهتر بود چون دیگر زجر نمی‌کشید. اتفاقی که برای نکیسا افتاد بدترین عقوبتی است که سر یک انسان می‌آید که بعد از آن همه اتفاقات بنشیند و فقط به اشتباهات گذشته‌اش فکر کند.

 

آدم‌ها چطور باید با چنین شخصیتی رفتار می‌کردند؟ باید او را کنار خیابان می‌گذاشتند تا بمیرد؟ اگر این کار را می‌کردند، همه آدم‌های اطرافش بد می‌شدند. نکیسا عقوبت کار خودش را دیده است. اگردر زندگی واقعی  یک آدمی دزد یا قاچاقچی باشد و در تعقیب و گریز قطع نخاع شود، بقیه عمرش را  باید  روی ویلچر بنشیند. آیا به چنین آدمی ویلچر نمی‌دهند؟ ویلچر یک وسیله پزشکی است و در واقعیت هم همین‌طور است. به نظر من، هم اکنون یک موج انتقادی از سریال دل راه افتاده و الان هم بعضی‌ها در این موج افتادند و حالا این موضوع را مورد انتقاد قرار دادند.»

 

در هیچ دیدگاهی عمل نکیسا قابل قبول نیست

تهامی درباره شخصیت نکیسا و بازی کردن در آن نقش هم نظرات جالبی دارد و می‌گوید: «وقتی فیلم‌نامه را می‌خواندم، ابتدا و انتهای هر قسمت خیلی عالی و تاثیرگذار بود. ما بازیگرها در طول این سال‌ها تجربه‌ای پیدا کردیم و وقتی فیلم نامه‌ای را می‌خوانیم، می‌فهمیم که چقدر احتمال دارد که پربیننده شود. وقتی هر قسمت از فیلم‌نامه را می‌خواندم، بارها از خودم می‌پرسیدم آن یک هفته‌ای که طول می‌کشد تا تماشاگر قسمت بعدی را ببیند، چقدر منتظر سریال خواهد بود؟ در سریال دل بیشتر از هر چیزی خودِ نقش برایم مهم بود. اجرای نقش نکیسا بسیار سخت بود. شخصیت نکیسا باید در یک لحظه با چهار حس مختلف بازی می‌کرد.

 

نکیسا همزمان و در یک لحظه باید پشیمان می‌بود، مغرور و مطیع هم می‌بود و به دیگران احترام هم می‌گذاشت.  در هیچ  دیدگاهی عمل نکیسا قابل قبول نیست ولی این یک نقش است. بعضی جاها درباره این صحبت کردم که شخصیت نکیسا را دوست دارم و بعضی‌ها فکر کردند من خودِ نکیسا  یا کاری را که او کرده دوست دارم که مطلقا درست نیست .من درباره نقش صحبت کردم و این که نکیسا با شخصیت من خیلی فاصله دارد. یک بازیگر باید خیلی تلاش کند که بتواند این جور نقشی را درست و بی‌کم و کاست بازی کند. نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم ولی اجرای نقش نکیسا کار هر کسی نیست. هر چند که نقدهایی به کل سریال وارد است اما این نقدها چیزهایی است که به منِ بازیگر ارتباطی نداشت. من به عنوان بازیگر سعی کردم نقش خودم را درست بازی کنم.

 

این‌ که تهیه کننده یک سریال 28 قسمتی را در 40 قسمت پخش کرد، چیزی است که از دست من خارج است وگرنه خود من هم نقدهایی را به این کار دارم. سریال دل عجله‌ای ساخته شد. این کار قبلا قرار بود با آدم‌های دیگری آغاز شود  حتی بازیگر نقش آرش و نکیسا، ظاهرا یکی دو بار تغییر کرده است. روی سریال هم سرمایه‌گذاری شده بود و باید هرچه زودتر فیلم برداری را شروع می‌کردیم. اگر این سرعت وجود نداشت، حتما ما هم می‌نشستیم و درباره فیلم صحبت می‌کردیم تا محصول بهتری ارائه کنیم.»

 

منبع: روزنامه خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1399/07/12
سریال دل سر گرم گننده بود مثل بقیه سریالها، ایراداتی هم داشت ولی باز هم میشد از کلیت کار لذت برد چرا اینهمه انتقادات و گاها بی رحمانه، قضاوت کار آسانی است
ناشناس 1399/07/12
ماهامعلوم نیست فازمون چیه...ولی من کلی باسریال دل حال کردم وکلی باحس وحال کارکتراش گریه کردم یه وقتا...ملت ازجای دیگ دل پر دارین انتقاد به یه کار هنری نکنین❤
ناشناس 1399/07/11
فقط حامد بهداد. بقیه رو وللش
ناشناس 1399/07/11
به نظر من،بهترین هنرپیشه سریال دل،آقای تهامی در نقش نکیسا بودند.بسیار طبیعی بازی کردند...در کل سریال دل فقط بخاطر طولانی شدن،دچار این همه انتقاد شد..و یکی دیگه از دلایلش هم همزمان شدن با پخش سریال همگناه بود که باعث شد توی رقابت با اون سریال قرار بگیره و دچار این همه انتقاد بشه..
مهیا کریمی 1399/07/11
سریال بسیار زیبایی بود بهترین فیلم بود نباید بی احترامی کنند مخاطبین ـ یکم برای بازیگران کارگردان محترم ارزش قائل کنید . فیلمی زیبا و با احساس و با متتد روز،بود
شاهزاده هستی 1399/07/10
خیلی سریال عالی بود.........و خیلی گروه بازیگران و کار گردان عالی بود.........و واقعا سر این سریال زحمت کشیده اند و ما نباید این جوری به این سریال و کار گردان اش بی احترامی کنیم!هرچند که مردم فقط دنبال ایراد گرفتن هستن،اما اگرم سریال بدی باشه که نیست ما نباید بریم؟ بهشون فحش بدیم! عوامل این سریال ۲ سال زحمت کشیده اند تا این فیلم رو برای شما ها آماده کنن، حالا شما این جوری ازش استقبال میکنین!
نیلا 1399/07/10
فیلم دل یه فیلم عاشقانه رمانتیک و شیک بود با وجود بازیگران عزیز مون حامد بهداد با نقش آفرینی جذابش دست همگی درد نکنه
. 1399/07/10
وجود کوروش تهامی سریال دل رو زیبا کرد وگرنه اگه ایشون نبود سریال دل مثل یک نقاشی بود که رنگ و جذابیتی نداره
اراسته 1399/07/10
سلام بنظر من سریال دل اصلا جذابیت نداشت وهمانند فیلم های ترکیه ای بوده .من بیست وسه قسمتش رو دیدم وهمون قسمت اول رو که دیدم پایان فیلم نامه برایم قابل تشخیص بود ....شخصیت های داستان با بازیگرا همخوانی نداشت ....کلا داستان سریال خیلی ضعیف بود.....

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.