2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
پرورش قارچ در منزل با کمترین امکانات؛ تمام فوت و فن‌ها

پرورش قارچ در منزل با کمترین امکانات؛ تمام فوت و فن‌ها

همه اطلاعاتی که برای پرورش قارچ در خانه نیاز است بدانید در این مطلب جمع آوری شده است.

دوات آنلاین -پرورش قارچ یکی از راه‌های خانگی درآمدزایی است که البته چندان هم ساده و بی‌دردسر نیست و نمی‌توان بی گدار به آب زد و بدون دانش کافی و دانستن اطلاعات اولیه وارد این کار شد چون احتمال ضرر وجود دارد اما اگر این کار را درست و اصولی انجام بدهید سود خوبی به دست خواهید آورد.

 

شما اول ‌ازهمه باید هزینه‌ها را بر مبنای سطح زیر کشت حساب کنید که چقدر از این میزان هزینه ثابت و چه مقدار متغیر است. اگر مبتدی هستید، در گام اول باید اطلاعات تخصصی خود را بالا ببرید و اگر در این زمینه اطلاعی ندارید به‌هیچ‌عنوان این کار را شروع نکنید. از هر کارگاه خانگی می‌توان برای پرورش قارچ استفاده کرد؛ اما اگر به آن به چشم یک شغل دائمی نگاه کنید، یک سری نکات را باید رعایت کنید.

پرورش قارچ در خانه چگونه است

ویژگی‌های سالن پرورش قارچ

یک سالن استاندارد باید حتماً شش متر عرض و ۱۸ متر هم طول داشته باشد؛ اما این ابعاد در کارگاه‌های خانگی می‌تواند کوچک‌تر باشد. دیوارها و درهای سالن شما باید حتماً عایق باشند و برای استفاده از حداکثر فضا هم می‌توان سالن را قفسه‌بندی و تا پنج طبقه از آن استفاده کرد. فاصله هرکدام از طبقات با هم حداقل باید ۶۰ سانتی‌متر باشد که قفسه‌ها باید فلزی با پروفیل آهنی باشند و در استانداردهای بین‌المللی هم پروفیل‌های آلومینیومی و ضدزنگ است. تقریباً برای یک سالن ۱۰۰ متری هزینه این قفسه ها حدوداً سه میلیون و نیم الی ۴ میلیون تومان آب می‌خورد.

 

مواد اولیه برای پرورش قارچ

مواد اولیه برای این کار کمپوست قارچ است که البته کمپوست را خودتان هم در کارگاه می‌توانید تولید کنید، اما تولید آن در کارگاه‌های کوچک بازدهی ندارد و به‌صرفه است که آن از کارخانه‌های تولید کمپوست خریداری کنید.

 

بخش دوم مواد اولیه هم خاک پوششی است که بر مبنای مترمکعب حساب می‌شود البته برای خاک پوششی بهتر است از خاک ایرانی استفاده شود. برای یک سالن صد متری با پنج طبقه حدود ده تن کمپوست لازم است. نزدیک شش مترمکعب هم خاک پوششی مورد نیاز است.

پرورش قارچ در خانه می تواند سود خوبی داشته باشد

روش پرورش قارچ

قارچ به‌صورت دوره‌ای برداشت می‌شود و هر دوره‌ای هم حدود دو ماه است. اول باید کمپوست قارچ را درون بلوک‌ها بریزید و تا حدود ۱۳ تا ۱۵ روز صبر کنید. بعدازآن باید خاک‌کشی کنید. خاک‌ها باید اشباع از آب و حتماً عاری از باکتری و پاستوریزه باشند. این خاک را تا عمق پنج الی شش سانتی‌متر به‌طور کاملاً یکنواخت روی بستر کمپوستی که قبلاً نرم شده قرار می‌دهیم. دمای سالن باید ۲۶ و رطوبت هم بین ۸۸ تا ۹۸ درصد متغیر است. بعد از خاک‌دهی که حدود چهار روز طول می‌کشد، وارد مرحله راپلینگ می‌شویم.

 

راپلینگ چیست

راپلینگ یک عملیات شخم زدن است و بعد از یکی دو روز هم عملیات هوادهی شروع می‌شود و حدود ۱۰ روز طول می‌کشد که قارچ‌های کوچک که به آن‌ها می‌گوییم «پین هد» ها شکل بگیرند. قارچ‌ها که شکل گرفتند، ابتدا با مه پاشی و سپس به‌صورت مستقیم آب‌رسانی می‌شوند و درشت می‌شوند و کم‌کم به مرحله برداشت می‌رسید.

 

بیشتر بخوانید: چه شغلی برای کار در خانه خوب است

 

در اینجا می‌توانید اولین برداشت که به آن می‌گوییم فلش اول یا چین اول را کشت کنید. سه چین اقتصادی از قارچ می‌توانید داشته باشید.

 

البته تا پنج چین هم می‌توان برداشت کرد؛ اما دو چین آخر دیگر اقتصادی نیست.

 

برای همین معمولاً بعد از دو سه چین سالن را تخلیه می‌‎کنیم و کمپوست جدید می‌آوریم. چین اول را که برداشت کردید، در مدت کمتر از ده روز چین دوم رشد می‌کند که البته چین سوم حجم کمتری دارد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه در آپارتمان گوجه فرنگی بکاریم

 

در سال می‌توانید پنج دوره برداشت قارچ داشته باشید البته شش دوره هم می‌شود هم سخت است، هم در اولین تجربه تقریباً امکان‌پذیر نیست. در هر دوره از هر سالن حدود دو تن و ۷۰۰ کیلوگرم می‌توانید قارچ برداشت کنید.

قبل از پرورش قارچ در خانه اطلاعات تان را در این باره کامل کنید

نکات مهم در پرورش قارچ

الف) بهترین زمان برای پرورش قارچ، بین ماه‌های مهر تا آذر است؛ اما اگر شرایط دما و رطوبت را کنترل کنید در تمام فصول می‌توانید به پرورش قارچ بپردازید.

 

ب) هیچ نور مستقیمی نباید به قارچ تابیده شود.

 

ج) دیوارها و کف را باید با سیمان یا پلاستیک‌های مخصوص عایق کنید. چون اگر گچ باشد در مقابل رطوبت موجود در هوا فرسایش پیدا می‌کند.

 

د) در صورت نبود دستگاه رطوبت‌ساز، آب‌پاشی مرتب دیوارها و کف اتاق می‌تواند به ایجاد رطوبت لازم کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: روش کاشت سبزیجات در آپارتمان

 

2 نکته که باید رعایت کنید

الف) محل پرورش قارچ باید با فاصله از اتاق‌های زندگی شما باشد. برای مثال می‌توانید انباری، فضایی در پشت بام یا اتاقی که با فاصله‌ از اتاق‌های زندگی شما قرار دارد را انتخاب کنید. این رعایت فاصله به علت باکتری‌ها، قارچ‌ها، نماتودها و حشراتی است که در هنگام پرورش قارچ در بستر این محصول ظاهر می‌شوند.

 

ب) برای ظهور کلاهک‌های قارچ، دما باید بین ۱۶ تا ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد و رطوبتی نزدیک به ۸۵ درصد نیاز است. این شرایط را می‌توانید با ۲ دستگاه بخور خانگی (سرد و گرم) در محیطی به مساحت ۴۰ متر مربع به وجود آورید. دقت کنید که اگر دما و رطوبت را نتوانید کنترل کنید ممکن است محصول از بین برود.‌

 

منابع: خبرگزاری مهر- ایرنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.