2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
با علائم مشکلات گوارشی آشنا شوید

با علائم مشکلات گوارشی آشنا شوید

برخی نشانه‌های مشکلات گوارشی در این مطلب گردآوری شده و در صورت مشاهده این علائم بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

دوات آنلاین -از میان مشکلات گوارشی متعدد سوء هاضمه از همه رواج بیشتری دارد که به صورت دل درد و معده درد خودش را نشان می‌دهد. پس از آن روده تحریک پذیر شیوع زیادی دارد که دل پیچه و اسهال از جمله علائم آن است. در مجموع مشکلات گوارشی نشانه‌هایی دارد که باید نسبت به آنها توجه لازم را داشته باشید.

 

به گفته دکتر سید فرشاد علامه، فوق تخصص گوارش هر درد شکمی، تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، خونریزی، کاهش وزن و سختی بلع علایم بیماری‌های گوارشی هستند و فرد مبتلا باید به پزشک مراجعه کند.

 

لو توضیح داد: منطقه جغرافیایی بر شیوع بیماری های گوارشی تأثیری ندارد، بلکه عادات غذایی و استرس‌ها هستند که این بیماری‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

 

اما در ادامه برخی نشانه‌های مشکلات گوارش را بخوانید:

مشکلات گوارشی چه نشانه هایی دارد

کاهش غیرمعمول وزن؛ نشانه مشکل گوارشی

برخی باکتری های دستگاه گوارش کاهش وزن را تحریک می کنند که از نوع خوب نیست. به عنوان مثال، مقادیر بیش از حد میکروب ها در روده کوچک می تواند در جذب چربی، مواد معدنی و ویتامین ها اختلال ایجاد کند.

 

در مقابل، برخی باکتری های دستگاه گوارش افزایش وزن را از طریق دریافت کالری بیشتر از غذا موجب می شوند. تجربه تغییرات غیر قابل توضیح وزن برای فردی که مشکل دستگاه گوارش دارد، چندان غیر معمول نیست.

بوی بد دهان از نشانه های مشکلات گوارشی است

تشخیص مشکلات گوارشی از روی بوی بد دهان

عدم عملکرد درست دستگاه گوارش باعث تجمع مخمرها، عوامل عفونت زا و باکتری های مضر در دستگاه گوارش می شود. این مسئله نیز باعث ایجاد بوی نامطبوع و احساس مزه اسید در دهان می شود.

 

با وجود اینکه بوی بدن دهان در نتیجه عوامل متعددی بروز می کند، با این حال این مسئله یکی از علائم رشد بی رویه باکتری های مضر در روده است. اگر بوی بد دهان با مسواک و رعایت بهداشت دهان و دندان از بین نمی رود، بهتر است به دنبال عوامل درونی آن در دستگاه گوارش تان باشید.

 

اگر زیاد آروغ می‌زنید، حساس شوید

اگر مدت‌هاست مرتباً آروغ می‌زنید شاید مشکلتان فراتر از بلعیدن هوای اضافی باشد. آروغ می‌تواند به مشکل گاستریت معده مربوط بشود که التهابی در مخاط معده است. افرادی که گاستریت دارند دچار علائمی چون شکم درد و سوزش معده نیز هستند.

 

باکتریومی به نام هلیکوباکتر پیلوری، شایع‌ترین علت زخم‌های گوارشی است. این باکتری‌ها از مخاط موکوس معده عبور کرده و سلول‌های معده را نسبت به اسیدها حساس می‌کنند. در نهایت ممکن است زخمی در معده، مری و یا روده به وجود بیاید. زیاد آروغ زدن ممکن است یکی از علامت‌های این زخم باشد.

 

مشکلات روحی از بیماری‌های گوارشی خبر می‌دهند

شاید در نگاه نخست پیوند بین دستگاه گوارش و احساسات عجیب به نظر برسد. اما آیا می دانستید که 70 درصد از سروتونین بدن شما در دستگاه گوارش یافت می شود؟ سطوح پایین سروتونین با خلق و خوی ناپایدار، افسردگی، و عملکردهای فیزیولوژیکی مانند گوارش، خوردن و خوابیدن پیوند خورده است.

 

احساس خستگی همیشگی یک نشانه دیگر است

احساس خستگی دائمی می تواند علامت آشکاری باشد که نشان می دهد در بدن تان مشکلی وجود دارد. اگر دستگاه گوارش تان به دلیل برنامه های غذایی سخت حساس و آسیب پذیر شده باشد، فعالیت دستگاه ایمنی نیز دچار اختلال می شود.

 

واقعیت این است که داخل بدن باکتری های زیادی زندگی می کنند. اگر تعداد میکروارگانیسم های مضر روده بیشتر از باکتری های مفید آن باشد، باعث ایجاد عدم تعادل شده و سیستم ایمنی دچار نقص می شود. در نتیجه احساس خستگی زیادی خواهید کرد.

 

وقتی احساس تحریک پذیری عصبی و ناخوشی دائم گوارشی دارید، در انجام فعالیت های روزمره که نیاز به تمرکز دارد دچار مشکل خواهید شد. چون بدن ما یک دستگاه فوق هوشمند است و در صورت وجود مشکل، اختلالی در سیستم آن به وجود می آید. در نتیجه تمرکزتان دچار مشکل شده و به اصطلاح هوش و حواس برایتان نمی ماند.

بی خوابی می تواند از علایم مشکلات گوارشی باشد

مشکلات گوارشی باعث اختلال خواب می‌شوند

دشواری در به خواب رفتن و بی خوابی نشان دهنده برخی عدم تعادل های شیمیایی در مغز هستند. همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، دستگاه گوارش ما حفظ و تنظیم سروتونین را انجام می دهد که یک انتقال دهنده عصبی ضروری برای تحریک و تنظیم الگوهای خواب است.

 

هنگامی که سطوح سروتونین نامتعادل یا کم است این شرایط می تواند به بی خوابی یا دشواری در به خواب رفتن منجر شود.

 

ارتباط مشکلات گوارشی با پیش دیابت یا دیابت

در مطالعه ای که در نشریه Endocrinology Connections منتشر شد، سه دانشمند روس ارتباط بین میکروب های روده بزرگ و ابتلا و پتانسیل ابتلا به دیابت نوع 2 را نشان دادند.

 

برخی باکتری های دستگاه گوارش یک واکنش ایمنی را تحریک می کنند که موجب التهاب در تمام بدن، از جمله کبد و سلول های چربی می شود، که می تواند بر سوخت و ساز کلی و حساسیت کبد تاثیرگذار باشد.

اگزما یکی از علایم مشکلات گوارشی است

تاثیر بیماری‌های گوارشی بر پوست

راش های پوستی و بیماری پوستی مزمن اگزما ممکن است نشان دهنده مشکلی در دستگاه گوارش، به ویژه عدم تعادل در باکتری های خوب باشند. سندرم روده نشت پذیر، بیماری که غذاهای اضافی به جای گوارش در روده از آن خارج می شوند، می تواند موجب شکل گیری التهاب در بدن و سرکوب سیستم ایمنی شود.

 

التهاب روی سطح پوست هر چه بیشتر آشکار می شود.

نسبت به ناراحتی های گوارشی حساس باشید

ناراحتی‌های گوارشی را نادیده نگیرید

مشکلات دستگاه گوارش حاد مانند نفخ، اسهال، و تولید گاز می توانند نشان دهنده عدم تعادل در باکتری های دستگاه گوارش باشند. اجابت مزاج نامنظم یا تولید بیش از اندازه گاز ممکن است نشان دهنده سطوح پایین اسید معده باشند که بر توانایی تجزیه مواد غذایی تاثیرگذار است.

میل به شیرینی و قند نشان دهنده مشکل گوارشی است

میل شدید به شیرینی را جدی بگیرید

لپتین و گرلین پروتئین هایی هستند که عملکردی مشابه با هورمون هایی دارند که اشتها را تثبیت می کنند و باکتری های دستگاه گوارش مقدار قابل توجهی از آنها را ترشح می کنند. این پروتئین ها بر هوس های غذایی ما تاثیرگذار هستند.

 

بر همین اساس، اگر علاقه عجیبی به مصرف مواد غذایی حاوی قند فراوان دارید، باکتری ها با این نوع ماده ناسالم سازگار شده اند. در نتیجه، دستگاه گوارش شما دوز قند روزانه خود را طلب می کند. اصلاح مشکلات دستگاه گوارش می تواند باکتری هایی که موجب هوس های قندی می شوند را محدود سازد.

 

آلرژی‌های غذایی نقش مهمی دارند

نمونه های عدم تحمل غذایی (به عنوان مثال، عدم تحمل لاکتوز) تقریبا همیشه محصول جانبی سندرم روده نشت پذیر هستند. فرد مبتلا به سندرم روده نشت پذیر توانایی گوارش کامل غذا را ندارد. در همین راستا، غذا به جای آن که در روده باقی بماند و گوارش شود، وارد جریان خون می شود. هنگامی که غذا از روده فرار می کند، بدن آن را به عنوان یک عامل تهدیدکننده در نظر می گیرد و واکنش ایمنی را آغاز می کند. ابتلا یا وخیم‌تر شدن آلرژی های غذایی و حساسیت ناگهانی به برخی مواد غذایی خاص ممکن است نشان دهنده مشکلی در دستگاه گوارش باشند.

 

بیماری خودایمنی ناشی از مشکلات گوارشی

سندرم روده نشت پذیر و عدم تحمل گلوتن اغلب به عنوان کاتالیزوری برای بیماری های خودایمنی عمل می کنند. مشکلات دستگاه گوارش می توانند به بیماری های حاد و مزمن منجر شوند.

 

به گفته دکتر آلسیو فاسانو، زیست شناس مخاطی، شواهدی در حال رشد وجود دارند که نشان می دهند افزایش نفوذپذیری روده نقشی بیماری‌زا در بیماری های مختلف خود ایمنی از جمله بیماری سلیاک و دیابت نوع 1 دارد.

 

منابع: عصر ایران- ایسنا- تبیان- نمناک

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.