2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
تغذیه در بارداری؛ مهمترین نکاتی که باید رعایت کنید

تغذیه در بارداری؛ مهمترین نکاتی که باید رعایت کنید

توصیه‌های مهم سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای را درباره وعده‌های غذایی و خوراکی‌های زنان باردار در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -خانم‌های باردار باید به وعده‌های غذایی خود توجه ویژه داشته باشند اما چه چیزهایی را باید بخورند و چه خوراکی‌هایی ممنوعه است. مخصوصا زنان باردار برای پیشگیری از حالت تهوع یا کمتر کردن آن چه نکات تغذیه ای را باید رعایت کنن.

زنان باردار چه غذاهایی بخورند

توصیه‌های تغذیه‌ای برای رفع حالت تهوع

به گزارش خبرگزاری مهر، جلال الدین میرزای رزاز، سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اظهار داشت:  یکی از شایع ترین شکایات زنان باردار، حالت تهوع صبحگاهی" بیماری صبحگاهی یا ویار" در دوران بارداری است. حالت تهوع و استفراغ در بیشتر موارد در حد خفیف و متوسط است که عارضه خاصی ایجاد نمی کند و تا زمانی که مادر غذا را تحمل می کند و مقادیر زیاد مایعات بنوشد تهدیدی برای سلامتی جنین نیست و تنها می تواند با کاهش وزن مادر به میزان کم، همراه باشد و منجر به از دست رفتن آرامش مادر باردار و خانواده اش شود.

 

وی افزود: در صورت تشدید این حالت، با اثرات منفی بر وزنگیری مادر، منجر به کاهش رشد جنین و خطر تولد زودرس می شود.

 

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به توصیه های موثر به منظور رفع حالت تهوع و جلوگیری از آن در دوران بارداری اشاره کرد و بیان داشت: در دوران بارداری از وعده و یا مصرف وعده های غذایی سنگین، پرهیز  و وعده های غذایی را در حجم کم و تعداد دفعات بیشتر مصرف شود.

 

رزاز به جلوگیری از ایجاد تهوع صبحگاهی در دوران بارداری اشاره کرد و گفت: جهت جلوگیری از ایجاد تهوع صبحگاهی، قبل از بلندشدن از رختخواب ، کمی بیسکویت یا نان خشک در حالت خوابیده مصرف شد سعی شود تا حد امکان از مصرف مایعات همراه با غذاها پرهیز و در فواصل وعده های غذایی، مایعات را به میزان کافی ۱ تا ۲ ساعت قبل و یا بعد از غذا دریافت کنیم. یک روش خوب این است که یک نوشیدنی طی روز، جرعه جرعه نوشیده شود.

 

وی افزود: در صورتی که مصرف قرص آهن در دوران بارداری موجب ایجاد حالت تهوع می شود ، بهتر است قبل از خواب، قرص آهن را مصرف شود.

پرهیزهای غذایی برای زنان باردار چیست

زنان باردار این غذاها را نخورند

رزاز در ادامه گفت: از مصرف غذاهای سرخ شده در روغن، غذاهای چرب و پر ادویه، تند و غذاهای نفاخ تا حد امکان در دوران بارداری پرهیز و در هنگام مصرف وعده های غذایی سعی شود غذاها پس از خنک شدن مصرف شوند تا بوی آن ها باعث تشدید حالت تهوع نشود.

 

وی تصریح کرد: مادران باردار در هنگام تهیه غذا هواکش آشپزخانه را روشن و یا پنجره ها را باز کنند تا از شدت بوی غذا در منزل که سبب تشدید حالت تهوع می شود، جلوگیری شود. البته در صورت امکان از افراد دیگر جهت پخت و پز کمک بگیرند.

 

 

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات تغذیه بر اساس ماه بارداری

 

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه جداسازی مصرف غذاهای مایع از جامد به تحمل بهتر غذاها در دوران بارداری کمک می کند، اظهار داشت: در این دوران در رژیم غذایی خود از میوه ها و سبزی هایی که دارای عطر و طعم ملایم مصرف شود.

 

تاثیر پوست لیمو ترش در زنان باردار

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور بوییدن پوست لیموترش را مانع از استشمام بوهای آزاردهنده در دوران بارداری دانست و بیان داشت: جویدن آدامس با مکیدن لبنیات با طعم مناسب می تواند در بهبود حالت تهوع موثر باشد و البته مصرف مکمل ویتامین B۶ نیز در موارد خفیف در صورت تجویز متخصص، موجب بهبود حالت تهوع می شود.

 

رزاز در ادامه به سایر نکات جلوگیری از و کاهش حالت تهوع در دوران بارداری اشاره کرد و گفت: مادران باردار از کشیدن سیگار خودداری کنند و تا حد امکان در مکان های بسیار گرم رفت و آمد نکنند چون که باعث بروز حالت تهوع می شود.

 

وی تصریح کرد: مادران باردار باید به میزان کافی استراحت و استرس های خود را کنترل کنند و به حالت تهوع فکر نکنند.

 

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور عنوان کرد: مادران باردار بلافاصله پس از غذا خوردن دراز نکشند چرا که این کار باعث تشدید حالت تهوع در دوران بارداری می شود و توجه داشته باشند که مصرف هر گونه دارو و مکمل در زمان حاملگی حتما باید با نظر پزشک صورت گیرد بنابراین از مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی و گیاهی خودداری شود.

چه خوراکی هایی برای زنان باردار مفید است

علت یبوست بارداری چیست

رزاز در ادامه علت یبوست در دوران بارداری را در ارتباط با کاهش حرکات روده کوچک، بزرگ و یا هر دو در اثر فشار وارده به دلیل بزرگ شدن رحم یا اثرات هورمونی( افزایش پروژسترون) دانست و گفت: مادران باردار همراه با وعده های غذایی صبحانه، ناهار و شام به میزان کافی از گروه سبزی ها و طی روز به میزان کافی از گروه میوه ها مصرف کنند.

 

وی بیان داشت: مادران باردار می توانند مصرف میوه های خشک خیسانده شده در آب همانند انجیر خشک و برگه های زردآلو را مصرف کنند چرا که می تواند در رفع یبوست در این دوران کمک کند.

 

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به مصرف نان ها و بیسکویت های سبوس دار در رژیم غذایی مادران باردار اشاره کرد و گفت: در این دوران نوشیدن آب طی روز افزایش یابد. به طوری که  باید روزانه حداقل شش لیوان و ترجیحا هشت لیوان مایعات مصرف کنند فراموش نشود که بهترین نوشیدنی، آب است.

 

رزاز به مصرف روغن زیتون و پرهیز از خوردن غذا با حجم زیاد در دوران بارداری تاکید کرد.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.