2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
مهم‌ترین نکات تغذیه بر اساس ماه بارداری +  ممنوعیت‌هایی که باید رعایت کنید

مهم‌ترین نکات تغذیه بر اساس ماه بارداری + ممنوعیت‌هایی که باید رعایت کنید

زنان باردار بهتر است چه غذاهایی بخورند و بیش از همه به چه موادی نیاز دارند؟ سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور به این سوالات جواب داده است.

دوات آنلاین -زنان باردار روی تغذیه بسیار حساس هستند و خیلی دنبال این موضوع می‌گردند که بهترین غذاها و خوراکی‌ها برای آنها چیست. سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور در این خصوص توصیه‌های بسیار مفیدی دارد که می‌توانید در زیر بخوانید.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، جلال الدین میرزای رزاز، در خصوص رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری، اظهار داشت: خانم های باردار به دلیل وضعیت خاص خود بهتر است تحت نظر متخصص تغذیه، رژیم غذایی ویژه ای را دنبال کنند.

 

رژیم غذایی مناسب در ماه‌های مختلف بارداری

وی افزود: در مادران باردار طی  سه ماهه اول نیاز به انرژی افزایش نمی یابد اما در سه ماهه دوم و سوم به ترتیب۳۵۰ ، ۴۵۰ کیلو کالری افزایش می یابد. این کالری باید از یک رژیم متعادل شامل لبنیات، غلات کامل، پروتئین های حیوانی و گیاهی، میوه و سبزیجات تازه حاصل شود.

 

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، ادامه داد: برای رعایت رژیم غذایی سالم به زنان باردار توصیه می شود نیمی از بشقاب خود را با میوه و سبزیجات، یک چهارم آن را با غلات سبوس دار و یک چهارم آن را با منابع پروتئینی بدون چربی و همچنین لبنیات پر کرده و در کنار آن از لبنیات کم چرب استفاده کنند.

زنان باردار باید میوه مصرف کنند

لبنیات و میوه برای زنان باردار

رزاز درباره مصرف لبنیات و میوه ها و سبزیجات در دوران بارداری گفت: متخصصان تغذیه برای مصرف لبنیات کم چرب در این دوران روزانه ۳ تا ۴ واحد شیر، ماست و پنیر توصیه می کنند که سرشار از کلسیم و پروتئین است. همچنین زنان باردار باید توجه خاصی بر مصرف میوه ها و سبزیجات داشته باشند چرا که سرشار از آنتی اکسیدان ها، فیبرها و ویتامین ها هستند.

 

غلات را فراموش نکنید

وی با بیان اینکه مصرف غلات کامل انرژی لازم را در رژیم غذایی دوران بارداری تامین می کند، افزود: حداقل نیمی از نیاز کربوهیدرات یک زن باردار از طریق غلات کامل مانند: جودوسر، ماکارونی، نان سبوس دار باید داشته باشد و همچنین در دوران بارداری، پروتئین بیشتری نسبت به قبل از بارداری موردنیاز است. پروتئین برای رشد مناسب بافت های جنین از جمله مغز ضروری است.

 

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، منابع پروتئین در دوران بارداری را شامل گوشت ، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و لبنیات دانست.

 

بیشتر بخوانید: پره اکلامپسی چیست و چطور درمان می‌شود

 

غذاهای با فیبر بالا بخورید

رزاز در ادامه خوردن غذاهای با فیبر بالا، چربی، نمک و مصرف مایعات را موارد تاثیرگذار در رژیم غذایی بارداری دانست و گفت: فیبر بخشی از میوه ها، سبزی ها و دانه های خوراکی به ویژه حبوبات و غلات است که در بدن انسان هضم نمی شود. غذاهای پر فیبر به سیر شدن کمک می کند و موجب مصرف کمتر در غذا و چربی شود. فیبر با حجیم کردن مدفوع باعث خروج راحت و سریع مدفوع شده و به این طریق از بروز یبوست جلوگیری می کند.

غذاهای سرخ کردنی برای زنان باردار مضر است

غذاهای پرچرب ناسالم است

وی تصریح کرد:  مواد غذایی پرچرب مانند غذاهای سرخ کرده، چربی اشباع و محصولات حاوی اسید چرب ترانس در دسته غذاهای ناسالم قرار می گیرند. مصرف اسید چرب ضروری مانند امگا ۳ اهمیت زیادی دارد.

 

برخی از مواد غذایی دارای اسید چرب سالم مانند آجیل، گرد،آووکادو، بذر کتان، ماهی چرب و روغن زیتون می شوند. این مواد غذایی معرفی شده نوع صحیحی از چربی را برای رشد مغز جنین تامین می کنند.

 

بیشتر بخوانید: دلایل و علایم دیابت بارداری چیست و چه خطراتی دارد

 

ممنوعیت‌های تغذیه‌ای در بارداری

رئیس انجمن تغذیه ایران در خصوص مصرف نمک و مایعات در دوران بارداری اظهارداشت: خوردن نمک و غذای شور نیز باید در تعادل حفظ شود.

 

مصرف بیش از حد نمک می تواند برای مادران باردار مضر باشد و همچنین مصرف مایعات که بخش مهمی از تغذیه بارداری است، توصیه می شود که علاوه بر مایعات موجود در سوپ ها و نوشیدنی ها، می توانید با نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب، مایعات به میزان کافی دریافت کنید.

 

رزاز به محدودیت غذایی در دوران بارداری اشاره کرد و گفت: محدود کردن مصرف کافئین و شیرین کننده های مصنوعی، گوشت ها و غذاهای دریایی خام، ماهی های دریایی با جیوه بالا ، گوشت های فرآوری شده و لبنیات غیر پاستوریزه در دوران بارداری به سلامت جنین کمک می کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.