2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
نقدی بر فیلم بنفشه آفریقایی؛ فیلمی با بازی‌های زیبا

نقدی بر فیلم بنفشه آفریقایی؛ فیلمی با بازی‌های زیبا

فیلم بنفشه آفریقایی را حتما یک بار هم که شده تماشا کنید. دلیلش را می‌توانید در این نقد بخوانید.

دوات آنلاین -فیلم بنفشه آفریقایی دومین ساخته کارگردانش یعنی مونا زندی حقیقی است اما این فیلم همزمان با نخستین ساخته او به صورت اینترنتی اکران شد زیرا اولین کار مونا زندی یعنی فیلم عصر جمعه 15 سال مجوز پخش نداشت تا این‌که بالاخره در شبکه نمایش خانگی توزیع شد.

 

ایرنا زندگی نوشت: بنفشه آفریقایی فیلمی است که باید دید زیرا نه ادعای عجیبی دارد و نه آن که می‌خواهد درگیر نمایش‌ها و شلوغ‌ بازی شود. تمامی عوامل فیلم تلاش داشته‌اند بهترین کار خود را عرضه کنند و مخاطب با دیدن فیلم رضایت خواهد داشت.

مونا زندی کارگردان فیلم بنفشه آفریقایی

معرفی مونا زندی حقیقی؛ کارگردان فیلم بنفشه آفریقایی

مونا زندی حقیقی تا کنون دو فیلم بلند سینمایی ساخته است که هر دو فیلم مورد توجه منتقدین قرار گرفته است. فیلم عصر جمعه او توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را در بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر و جوایز بین‌المللی دریافت کرد و فیلم دوم او بنفشه آفریقایی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی فاطمه معتمدآریا و بهترین موسیقی متن برای آهنگسازی پیمان یزدانیان شود.

 

او فارغ‌التحصیل معماری از دانشگاه تهران است و ابتدادر سینما عکاس و برنامه‌ریز بود و با رخشان بنی اعتماد و کیانوش عیاری فعالیت مشترک داشته است و اولین تجربه‌های فیلمسازی را با ساخت فیلم‌های کوتاه ۳۵ میلی‌متری و مستند آغاز کرد و تا کنون ثابت کرده به دنبال حاشیه و انجام کارهای عجیب نیست و با ساخت فیلم می‌خواهد حرفش را بزند.

 

راز نگاه، عکس بدون قاب فیلم‌های کوتاه او، مداد رنگی‌های بخت‌آور، صبح روز بعد، مستند لحظه‌های دلتنگی، روزگار ما مستندهای زندی حقیقی و سریال خط رو خط و مجموعه‌های مستند زنان کارآفرین و آیین هم آوایی از جمله کارنامه هنری اوست.

فاطمه معتمدآریا در فیلم بنفشه آفریقایی

داستان و بازی‌ها در فیلم بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی داستان شوکو است. زنی میانسال که متوجه می‌شود فرزندان همسر سابقش، فریدون را به خانه سالمندان سپردند. او و همسر دومش رضا تصمیم می‌گیرند از فریدون در خانه خودشان نگهداری کنند. این تصمیم باعث تغییر در رابطه شوکو و فریدون می‌شود. این موقعیت جدید بر زندگی روزمره شوکو و رضا تاثیر می گذارد و تغییرات ناخواسته ای برای هر سه نفر آنها به همراه دارد.

 

 بنفشه آفریقایی درباره زنی میانسال و مستقل است که درگیر رابطه گذشته و حال خود می‌شود. نقش آن را فاطمه معتمدآریا به زیبایی بازی می‌کند و یکی از نقطه‌های قوت فیلم بازی زیبا معتمدآریا است.

 

معتمدآریا در نقشش توانسته یکی از بهترین بازی‌هایش را ارائه دهد و بازیگران روبه‌روی او سعید آقاخانی و رضا بابک نیز به دیده شدن بازی بهتر معتمدآریا کمک کرده‌اند و این دو نیز بازی‌های قابل قبولی را به جای گذشته‌اند.

رضا بابک در فیلم بنفشه آفریقایی

رضا بابک در مورد تقسیم نقش ناعادلانه میان دو مرد حاضر در فیلم گفته بود: «من این مورد را قبول ندارم و به نظرم در داستان، توازن برقرار بود. سعی همه ما در این بود که بتوانیم به کاراکترهای خاص خودمان برسیم، نه به چیزی که نمود بیرونی داشته باشد. خیلی از اتفاق‌های بین ما، فقط در یک نگاه یا یک واژه کوتاه بود. من زیاد این ناعدالتی در توزیع نقش بین دو شخصیت مرد در فیلم را قبول ندارم.»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.