2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
چرا شکست میخوریم؛ تاثیر تیپ شخصیتی در ناکامی‌ها

چرا شکست میخوریم؛ تاثیر تیپ شخصیتی در ناکامی‌ها

یک روان شناس دلایل شکست و ناکامی افراد در بزرگسالی را در این مطلب توضیح داده و موضوع تیپ شخصیتی را بررسی کرده است.

دوات آنلاین -شاید سوالی که در تیتر این مطلب آمده را بارها از خود پرسیده و احتمالا به جواب مشخصی نرسیده باشد. درست است که شکست خوردن در زندگی و ناکامی‌های ما دلایل گوناگونی دارد اما یکی از اصلی‌ترین این دلایل عدم تطابق انتخاب‌های ما با تیپ شخصیتی‌مان است.

 

انتخاب‌های ناهمگون با تیپ شخصیتی

نوید مدرسی مشاور روانشناسی، در گفتگو با خبرگزاری مهر، گفت: بسیاری از تغییر رشته‌ها و یا ترک تحصیل در دوران دانشگاه، نارضایتی‌های شغلی، اختلافات بین فردی در محیط کار و زندگی و همچنین ناراحتی‌های درونی از شرایط کنونی نتیجه نادیده گرفتن تیپ شخصیتی خود و انتخاب‌های ناهمگون روحیات در دوران نوجوانی است.

 

وی تصریح کرد: شخصیت به معنای شیوه تفکر و الگوهای رفتاری است که نحوه سازگاری افراد را با محیط تعیین می‌کند. در واقع وقتی از شخصیت یک نفر صحبت می‌کنیم، در مورد واکنش‌ها، رفتارها و صحبت‌های او نسبت به محیط پیرامون و اطرافیانش حرف می زنیم. همه این رفتارها و واکنش‌ها مجموعه‌ای با ثبات و پایدار هستند که از روی آنها می‌توان رفتارهای بعدی فرد را تشخیص داد.

 

مدارسی ادامه داد: نوجوانی که دارای تیپ شخصیتی درون گرا، احساسی و ادراکی است بهترین گزینه انتخاب رشته آن ورود به رشته‌های هنری در هنرستان است. حال اگر بخواهد با بی توجه به الگوی رفتاری و واقعیت‌های روانی و ذهنی خود، تنها به دلیل احساس هیجانی و یا کاذب وارد رشته‌های نظری شود شاید در ابتدا به سختی و با بی رغبتی مقطع دبیرستان را به اتمام برساند ولی بی شک در دانشگاه به نتیجه انتخاب غلط خود خواهد رسید.

دلیل اصلی شکست خوردن در زندگی چیست

تاثیر ناسازگاری تیپ شخصیتی

وی با بیان اینکه ناسازگاری تیپ شخصیتی تأثیر مستقیمی در میزان موفقیت‌های شغلی دارد، افزود: فرد درونگرا حتی اگر خود را یک تیپ شخصیتی برونگرا نشان دهند و به دنبال کار در محیطی اجتماعی و پر تعامل باشد، این ویژگی شخصیتی شاید در ابتدا بر روی رفتار او در محیط کار تأثیر نداشته باشد ولی بی شک در دراز مدت روان فرد را تحت فشار قرار داده و او را در محیط کار فردی ناراحت، ناراضی و شاکی نشان می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بعد از شکست خوردن دوباره زندگی خود را بسازیم

 

این مشاور روانشناسی اضافه کرد: شخصیت هر فرد شامل ادراکات، احساسات، نظرات، طرز تفکر و اندیشه‌های آن است اما بسیاری از این موارد با چشم قابل مشاهده نیست، زیرا اغلب افراد برای محافظت از انتقادات دیگران بسیاری از ادراکات و اندیشه‌های خود را در قالب رفتار بروز نمی‌دهند، به خصوص در دوران نوجوانی و بلوغ که افراد حساس و زودرنج هستند بر همین اساس ممکن است صرفاً برای جلب توجه و یا جلب رضایت دیگران دست به انتخاب‌هایی بزنند که در بزرگسالی از آن پشیمان شوند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه پای تصمیم‌های خود بمانیم

 

وی با بیان اینکه تیپ شخصیتی یک فرد می‌تواند یک مجموعه را با شکست روبرو کند، افزود: در شغل‌هایی که آزادی در تصمیم و مستقل بودن وجود دارد، تیپ شخصیتی افراد تأثیر بسزایی روی انجام کارها دارد، اغلب اوقات این امر منجر به مشکلات مدیریتی در یک سازمان می‌شود.

چرا در زندگی شکست می خوریم

چه باید بکنیم

مدرسی خاطرنشان کرد: والدین باید از دوران نوجوانی و بلوغ روی شناسایی تیپ شخصیتی فرزند خود تمرکز کنند و درصدد باشند تا فرزندانشان را بر اساس ظرفیت‌های روحی و رفتاری در مسیر آینده قرار دهند نه اینکه چند شغل شیک را نهایت خوشبختی برای آنها ترسیم کنند. در واقع انتخاب رشته انتخاب زندگی است و بر همین اساس، تطابق این موضوع با تیپ شخصیتی فرزندان باید از دغدغه‌های پدر و مادر باشد تا سال‌ها بعد باعث پشیمانی و ناراحتی فرزند از زندگی خود نشود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.