2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
گاستریت معده چیست و درمان آن چگونه است

گاستریت معده چیست و درمان آن چگونه است

همه اطلاعات اولیه که درباره گاستریت باید بدانید در این مطلب گردآوری شده است. یادتان باشد در موقع بیماری بهترین کار مراجعه به پزشک است.

دوات آنلاین -به التهاب دیواره معده گاستریت گفته می‌شود که دلیل رایج آن آلوده شدن معده با باکتری هلیکوباکتر پیلوری است. وقتی مخاط پوششی که محافظ دیواره معده است دچار ضعف می‌شود، آنزیم های گوارشی فرصت پیدا می‌کنند تا پوشش معده را ملتهب کنند و باعث گاستریت شوند. این مشکل اگر به موقع و درست درمان شود زودگذر است اما اگر آن را جدی نگیریم ممکن است باعث بیماری‌های گوارشی شود بنابریان بهترین کار در صورت مشاهده نشانه‌های آن مراجعه به پزشک است.

 

گاستریت چگونه ایجاد می‌شود

مخاطی که جداره معده را پوشانده است آن را از اسید و میکروب‌های موجود محافظت می‌کنند. اگر این پوشش محافظ تحریک شده و یا آسیب دیده باشد ممکن است یک واکنش التهابی ایجاد شود. به التهاب مخاط معده گاستریت یا ورم معده گفته می‌شود. این مشکل معمولا به دلیل وجود برخی باکتری‌ها یا مصرف زیاد مسکن‌های ضدالتهابی بروز می‌کند. اگر شما نیز از ورم معده رنج می‌برید بهتر است در گام اول به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب را دریافت کنید. در کنار درمانتان نیز برخی عادت‌های نادرست را ترک کنید تا وضعیت حادتر نشود. در ادامه بیشتر در خصوص بدترین عادت‌هایی که می‌تواند ورم معده را به دردسری جدی تبدیل کند صحبت می‌کنیم.

گاستریت معده دقیقا چیست

علایم ورم معده چیست؟

نشانه‌ها و علائم ورم معده عبارتند از:

سوزش سر دل (سو هاضمه) یا درد در قسمت فوقانی شکم که ممکن است با غذا خوردن بهتر یا بدتر شود.

تهوع

استفراغ

احساس پر بودن پس از خوردن غذا در قسمت فوقانی شکم

 

به هرحال ورم معده همیشه دارای نشانه نیست.

 

دلایل گاستریت چیست

ورم معده ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که البته سبک زندگی در این زمینه بسیار موثر است. برخی از دلایل گاستریت را در ادامه بخوانید:

 

مواد غذایی آسیب‌زننده

یکی از بدترین عادت‌هایی که فرد مبتلا به ورم معده می‌تواند داشته باشد مصرف ترکیبات یا مواد غذایی تحریک‌کننده مخاط معده است. این قبیل مواد غذایی بیش از پیش به مخاط گوارشی آسیب زده و علائم ورم معده را تشدید می‌کنند. از جمله این مواد محرک می‌توان به نوشیدنی‌های الکلی، مصرف دخانیات و همچنین قهوه و چای پررنگ اشاره کرد. لازم است که به جای نوشیدنی‌های مضر، نوشیدنی‌های سالم‌تر را جایگزین کرد.

 

 به عنوان مثال می‌توانید از آبمیوه‌های طبیعی و آب سبزیجات طبیعی استفاده کنید. یادتان باشد که برخی ادویه‌ها مانند زنجبیل، فلفل و خردل نیز می‌تواند باعث تحریک و حساس شدن مخاط معده شود. علاوه بر این، با وجود این که مصرف قند و مواد غذایی شیرین فی‌الفور باعث ناراحتی معده نمی‌شود اما در طولانی به معده آسیب می‌رساند.

رژیم غذایی نامناسب از دلایل گاستریت معده است

تغذیه نامناسب نقش مهمی دارد

اگر خدای‌نکرده از ورم معده حاد یا مزمن رنج می‌برید باید در حین صرف غذا برخی اصول را به خوبی رعایت کنید. به این ترتیب که توصیه می‌شود روزانه 5 وعده غذایی سبک میل کنید و از پرخوری یا مصرف غذاهای سنگین بپرهیزید. چون این کارها باعث می‌شود که عمل هضم غذا به سختی صورت بگیرد و فردی که دچار ورم معده است این وضعیت را به سختی تحمل می‌کند. همچنین لازم است که هر غذا را به خوبی بجویید تا حدی که در حین بلع به میزان کافی تغییر کرده باشد. حتما در محیطی آرام و بدون عجله غذا میل کنید و از هر نوع بحث و مشاجره در حین صرف غذا بپرهیزید.

 

یادتان باشد که غذای ساده‌ای برای خوردن انتخاب کنید و مواد غذایی مختلف را با هم قاطی نکنید. علاوه براین، میوه‌ها را در ساعات میانی صبح یا ساعات میانی بعدازظهر میل کنید. اگر از ورم معده رنج می‌برید بهتر است وعده‌های صبحانه و ناهار و همچنین عصرانه را بیشتر میل کنید و برای شام غذای سبک و کم‌حجمی انتخاب کنید. توصیه می‌شود وعده شام را نیز به آخر شب موکول نکرده و تا حد امکان زود میل کنید.

 

در مصرف داروهای ضداسید زیاده‌روی نکنید

اکثر افرادی که از سوزش معده یا ورم معده رنج می‌برند برای تسکین ناراحتی و علائم خود به طور افراطی داروهای ضداسید مصرف می‌کنند. با این حال باید بدانید که این قبیل داروها و یا درمان‌هایی که پایه جوش شیرین دارند صرفا باید در مواقع خاصی مصرف شوند. علاوه بر این بهتر است که این داروها را فقط با تجویز و طبق دستور پزشک مصرف کنید.

 

داروهای ضداسید راه‌حل درمان مشکل ورم معده نیستند و حتی ممکن است در طولانی‌مدت به دستگاه گوارش آسیب بزنند. چون با ترشحات گوارشی وارد واکنش شده و ممکن است باعث بروز بیماری‌های گوارشی دیگر شوند که در آینده به مراتب حادتر خواهند شد. خوشبختانه مواد غذایی مناسبی مانند سیب، خیار، پاپایا و غیره وجود دارد که باعث تسکین سوزش معده می‌شوند.

 

استرس، یکی از عوامل گاستریت

یکی دیگر از عادت‌هایی که باعث تشدید گاستریت می‌شود استرس است. این مشکل عصبی رایج باعث افزایش ترشح اسیدهای گوارشی می‌شود که عامل ورم معده هستند. در این صورت، درمان کامل ورم معده باید همراه عادت‌ها و سبک زندگی جدید باشد که با آرامش ذهنی بیشتری همراه است. توصیه می‌کنیم برای کاهش و کنترل استرس‌هایتان به سراغ چای‌ها و دمنوش‌های آرام‌بخش یا مکمل‌های مناسب و همچنین ورزش‌هایی مانند یوگا، مدیتیشن یا تای‌چی بروید.

 

تاثیر افزایش سن را نادیده نگیرید

ابتلا به ورم معده در افراد مسن بیشتر است، چرا که دیواره‌ی داخلی معده با افزایش سن نازک‌تر می‌شود، به علاوه ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری و اختلالات ایمنی در افراد مسن بیشتر می‌باشد.

ماست می تواند گاستریت معده را درمان کند

برای درمان گاستریت چی بخوریم

متخصصان سلامت معتقدند دو خوراکی کلم بروکلی و ماست از خواصی برخوردارند که می‌توانند علائم گاستریت و زخم معده را با از بین بردن باکتری هلیکوباکتر پیلوری برطرف سازند. به گفته متخصصان کلم بروکلی حاوی ترکیب "سولفورافن" است که تاثیرات آنتی باکتریال دارد. همچنین این خوراکی به دلیل دارا بودن برخی ترکیبات، خاصیت ضد سرطانی دارد.

 

علاوه بر این مصرف روزانه یک فنجان ماست حاوی پروبیوتیک در کنار داروهای آنتی بیوتیک در از بین بردن این باکتری موثر است.

 

بیشتر بخوانید: علائم زخم معده چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد

 

دیگر خوراکی‌هایی که از رشد این باکتری جلوگیری کرده و احتمال شکل‌گیری زخم معده را کاهش می‌دهند شامل سیب، کرفس، روغن زیتون، عسل و چای گیاهی هستند.

 

پزشکان توصیه می‌کنند افراد وعده‌های غذایی خود را افزایش داده و در هر وعده حجم کمتری خوراکی مصرف کنند. همچنین ترک سیگار التهاب معده را کاهش می‌دهد.

 

علاوه بر این، برخی مکمل‌های غذایی همچون اسید چرب امگا ۳ و پروبیوتیک‌ها شروع خوبی در درمان گاستریت به حساب می‌آیند.

گاستریت معده چه درمان های دارد

درمان گاستریت چگونه است

درمان گاستریت بستگی به عامل خاص بروز آن دارد و ممکن است شامل تغییر در نحوه زندگی، مصرف دارو و یا در موارد بسیار نادر انجام جراحی برای درمان بیماری و یا حالت خاصی که منجر به ورم معده شده است، باشد.

 

بیشتر بخوانید: برای درمان ترش کردن معده چی بخوریم

 

تشخیص‌ این بیماری با استفاده از روش آندوسکوپی‌ و دیدن‌ درون‌ معده‌ انجام‌ می‌گیرد. در این روش یک‌ لوله‌ انعطاف‌پذیر از مری‌ به‌ داخل‌ معده‌ هدایت‌ می‌شود. به‌ هنگام‌ آندوسکوپی‌ امکان‌ دارد تکه‌ کوچکی‌ از بافت‌ از مخاط‌ معده‌ برداشته‌ شود و برای‌ بررسی‌ به آزمایشگاه‌ فرستاده‌ ‌شود.

 

هدف‌ از استفاده از این روش رفع‌ علایم‌ و حذف‌ دارو یا ماده‌ای‌ است که‌ باعث‌ ناراحتی‌ معده‌ می‌شود. در صورت‌ بروز خونریزی‌ زیاد ممکن‌ است‌ نیاز به‌ بستری‌ کردن‌ وجود داشته‌ باشد.

 

برای‌ ناراحتی‌ و درد خفیف‌ می‌توان‌ از داروهای‌ خنثی‌کننده‌ اسید یا استامینوفن‌ استفاده‌ کرد اما از آسپیرین‌ استفاده‌ نکنید.

 

امکان‌ دارد سایر داروها مثل‌ داروهای‌ بهبود دهنده‌ زخم‌ نیز تجویز شوند.

 

در روز اول‌ حمله‌ ورم‌ معده‌ غذاهای‌ جامد نخورید. مرتباً مایعات‌ و ترجیحاً شیر یا آب‌ بنوشید. تدریجاً رژیم‌ غذایی‌ عادی‌ خود را از سر گیرید، اما از غذاهای‌ داغ‌ و پر ادویه‌، الکل‌، قهوه و غذاهای‌ اسیدی‌ پرهیز کنید تا زمانی‌ که‌ علایم‌ کاملاً برطرف‌ شوند.

 

بیشتر بخوانید: علائم زخم اثنی عشر و راه‌های درمان آن چیست

 

به خاطر داشته باشید که مشکلات گوارشی از بهم خوردگی ساده معده گرفته تا سرطان معده می توانند به دلایل بسیاری از جمله شکل زندگی که ما انتخاب می‌کنیم و برایمان قابل کنترل است، بروز کنند. در مجموع باید دستگاه گوارش را سالم نگه داشت که در این زمینه می‌توان از توصیه‌های پزشکان کمک گرفت.

 

مهمترین توصیه‌هایی که می‌تواند شما را در این زمینه یاری دهد داشتن عادات تغذیه‌ای مناسب، نگه داشتن وزن در حالت سالم و طبیعی، ورزش کردن به اندازه کافی و البته کنترل کردن استرس و فشارهای روانی روزانه است.

 

ورم معده چه عوارضی دارد

عدم درمان گاستریت می تواند منجر به زخم و خونریزی معده شود. به ندرت، برخی از انواع گاستریت مزمن به سرطان معده تبدیل می شود، مگر در شرایطی که قسمت گسترده ای از پوشش معده تحلیل رفته و سلول های آن تغییر کرده باشند.

 

اگر با وجود درمان، علائم و نشانه های گاستریت بهبود نمی یابند حتماً پزشک خود را مطلع کنید.

 

نکته پایانی

اگر ورم معده دارید از افتادن در دام عادت‌هایی که ذکر شد بپرهیزید. چون با رعایت موارد اشاره شده علائم ورم معده تا حد مطلوبی تسکین پیدا کرده و کیفیت زندگی‌تان بهتر می‌شود. با این حال اگر از این بیماری رنج می‌برید و یا به‌تازگی علائم اولیه آن را مشاهده کرده‌اید حتما به پزشک مراجعه کنید تا مشکل و شدت آن را تشخیص داده و درمان مناسبی را شروع کند.

 

منابع: تبیان- عصر ایران- باشگاه خبرنگاران- ایسنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.