2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين

چگونه تب کودک را پایین بیاوریم؛ راه‌های سریع و خانگی

برای پایین آوردن تب کودکان چه کارهایی مجاز و لازم است و از چه کارهایی باید پرهیز کنیم.

دوات آنلاین -قبل از این‌که بدانیم تب کودکان را چه طور می‌توانیم پایین بیاوریم باید یادآوری کرد که تب خودش یک بیماری نیست بلکه نشان‌دهنده بیماری و وجود عفونت در بدن است. بنابراین بهترین راه مراجعه به پزشک است اما اگر امکان رفتن نزد پزشک وجود نداشت یا این‌که اگر خواستید قبل از آن اقدامات فوری انجام بدهید کارهایی که در این مطلب آمده است می‌تواند به شما کمک کند. ضمن اینکه فیلم بالا را که مربوط به توصیه های دکتر محمد ترکمن، فوق تخصص کودکان است، ببینید.

 

چرا تب می‌کنیم؟

غده هیپوتالاموس که در وسط پایه مغز واقع شده مثل یک ترموستات عمل می کند. این ارگان با درک صحیح میزان دمای مناسب برای بدن پیامی را به سیستم های عصبی ارسال و آنها را برای رسیدن به دمای مطلوب آماده می کند. دمای طبیعی بدن 37درجه سانتی گراد است البته در برخی افراد اندکی درجه حرارت بدن بالاتر یا پایین تر است.

 

همچنین دمای بدن در طول شبانه روز متغیر است؛ در صبح اندکی پایین تر و در عصر اندکی بالاتر می رود. وقتی ویروسی وارد بدن و خون کودک شود موجب تغییراتی در خون و گلبول های سفید و درجه حرارت بالا برای دفاع می شود. هیپوتالاموس با درک این موضوع به سیستم عصبی دستور می دهد درجه حرارت بدن بالا برود و دمای بدن ممکن است از 38 تا 40 درجه برسد.

تب کودکان را چه طور اندازه گیری کنیم

تب را چه طور اندازه بگیریم

استفاده از درجه های اندازه گیری تب وسیله مناسبی برای اندازه گیری دمای بدن است. برای بچه ها به هیچ وجه دماسنج را در دهان یا مقعد قرار ندهید چراکه خطرناک است و ممکن است شکسته شود. درجه را زیربغل کودک قرار دهید و هر دمایی را که مشاهده کردید، یک درجه به آن اضافه کنید، یعنی اگر درجه تب کودک شما را 38 نشان داده، در حقیقت او 39 درجه تب دارد.

 

تب در نوزادان و کودکان

نوزادان تا ۳ ماهگی اگر تب ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر دارند باید توسط پزشک معاینه شوند. حتی اگر نوزاد همراه با تب هیچ علامت ظاهری دیگر از بیماری ندارد هم باید حتما توسط پزشک معاینه شود.

 

نوزادان ۳ تا ۶ ماهه ممکن است نیازی به درمان با دارو برای تب تا ۳۸.۹ درجه سانتیگراد نداشته باشند. اما به هر حال اگر کودک شما علائم دیگری از بیماری دارد یا درجه تبش از ۳۸.۹ درجه سانتیگراد بیشتر است حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

 

کودکان از سن ۶ ماه تا ۲ سال که دمای بدن آن‌ها در دمای بالاتر ۳۸.۹ درجه سانتیگراد است باید تحت نظر پزشک داروی تب‌بر مصرف کنند. اگر تب بیشتر از یک روز ادامه پیدا کرد یا دمای بدن بالاتر رفت و با دارو هم پایین نیامد حتما باید به پزشک اطلاع دهید.

 

تب در کودکان و نوجوانان

کودکان سن ۲ تا ۱۷ سال عموما برای پایین آوردن تب تا ۳۸.۹ درجه سانتیگراد نیازی به دارو ندارند و با پاشویه کردن، دوش آب ولرم و کمپرس سرد این دما قابل کنترل است. در صورت بروز علائمی مانند تحریک پذیری یا درد‌های عضلانی دارو می‌تواند موثر باشد.

 

اگر در این گروه‌های سنی تب بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتیگراد) باشد، ممکن است پزشک از دارو برای کاهش آن استفاده کند. اگر فرزندتان بد حال است یا اگر تبش بیش از سه روز ادامه داشته باشد، باید دوباره با پزشک خود مشورت کنید.

تب در کودکان ممکن است باعث تشنج شود

خطر تشنج چه موقع وجود دارد

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: تب زیر ۳۸ درجه مشکلی برای کودک ایجاد نمی‌کند زیرا کمی تب برای از بین بردن ویروس‌ها لازم است و در کودکانی که به تب‌های ویروسی مبتلا می‌شوند تنها لازم است داغی بدن کاهش یابد. تب بالاتر از 38.5خطر تشنج دارد.

 

داروی خودسرانه ممنوع

برای پایین آوردن تب کودک یک ساله، دو ساله و سه ساله یا بیشتر و البته تب نوزاد از دارو‌های حتی بدون نسخه بدون مشورت پزشک استفاده نکنید. دادن آسپرین به کودک و نوزاد بدون نسخه پزشک ممنوع است. مصرف ایبوپروفن برای نوزادان زیر ۶ ماه ممنوع است.

پاشویه کردن چه تاثیری در تب کودکان دارد

پاشویه مفید است یا نه

درباره پاشویه نظرات متفاوت است. برخی می‌گویند کودک و نوزاد تب‌دار را پاشویه کنید. این روشی است که در طب سنتی هم بسیار توصیه می‌شود و واقعا در پایین آوردن تب موثر است. از کمپرس سرد روی پیشانی و دست و پا استفاده کنید. اما دکتر امیر حسابی ، متخصص اطفال به سلامت آنلاین گفته است: تا رساندن کودکان به پزشک و بررسی علت بالا رفتن دمای بدن، لازم است از یک روش مناسب به جز پاشویه، تب کودکان را متوقف کرد. پاشویه کردن کودک به دلیل کاهش دمای محیطی منجر به لرز در کودک می‌شود، بنابراین بهتر است والدین از روش‌های مناسب‌تری برای کاهش تب کودک استفاده کنند.

 

یادتان باشد استفاده از الکل یا ماساژ بدن با الکل برای پایین آوردن تب و خاصیت خنک کنندگی آن اصلا توصیه نمی‌شود و حتی می‌تواند برای سلامت بدن خطرناک باشد.

 

اقدامات فوری برای کاهش تب کودکان

اقداماتی که در زیر معرفی شده‌اند تا حد زیادی می‌تواند به پایین آوردن تب کودک کمک کند.

 

شرایط محیطی

دمای اتاق کودک خود را خنک نگه دارید. اگر هوا گرم است، لباس های نخی نازک به تن کودک کنید و هر گونه لباس اضافی را از تن او خارج کنید. مواظب باشید کودک در مسیر جریان مستقیم هوای خنک قرار نگیرد.

 

شرایطی را فراهم کنید تا کودک بیشتر استراحت کند. استراحت و خواب کافی سبب کاهش تب می شود، زیرا به بدن فرصت مبارزه با عفونت و ترمیم بافت های آسیب دیده را می دهد.

 

هنگام استراحت کودک، یک ملحفه نازک روی او بیندازید تا به دلیل لرزی که همراه با تب ایجاد می شود، نلرزد.

 

کودک خود را از بچه های دیگر دور نگه دارید، زیرا ممکن است بیماری او مسری باشد و کودکان دیگر را نیز بیمار کند.

آب خوردن برای کودکانی که تب دارند بسیار مفید است

آب و مایعات فراموش نشود

تب باعث از دست رفتن آب بدن از طریق پوست می شود، بنابراین مایعات و آب کافی به کودک بدهید تا از کم آبی بدن او جلوگیری کنید. سعی کنید از نوشیدنی هایی مانند آب میوه تازه و غذاهای سبکی مانند انواع سوپ های ساده استفاده کنید.

 

معمولا لب افراد مبتلا به تب خشک می شود و ترک می خورد. لذا لب های کودک تب دار خود را چرب نگه دارید. برای این کار می توانید از وازلین و یا کرم مخصوص کودکان استفاده کنید.

به کودکانی که تب دارند فقط غذای ساده و سبک بدهید

فقط غذای سبک

هنگامی که فردی بیمار می شود و تب می کند، اشتهایش به غذا خوردن کم می شود. این یک فرایند طبیعی است، زیرا بیشتر انرژی بدن صرف مبارزه با میکروب هایی می شود که سبب عفونت و بیماری شده اند.

 

بنابراین به بیماران تب دار توصیه می شود که غذای سبک و ساده استفاده کنند و از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده بپرهیزند، زیرا هضم این نوع غذاها انرژی زیادی از بدن می گیرد.

 

لباس مناسب برای کودک

از لباس های گشاد و نخی برای کودکان مبتلا به تب استفاده کنید و از هر گونه لباس تنگ و و با بست های فلزی و پر دکمه، اجتناب کنید.

 

لباسی را انتخاب کنید که بتوانید سریعا آن را از تن کودک درآورید و یا به او بپوشانید، زیرا ممکن است در اثر بالا رفتن دمای بدن کودک، مجبور به تعویض لباس کودک شوید.

 

سعی کنید از لباس های نو برای کودک مبتلا به تب استفاده نکنید، زیرا تب در کودکان معمولا با استفراغ و اسهال همراه است. بنابراین ممکن است لباس های نوی کودک کثیف شوند.

 

یک هشدار کاملا جدی

اگر کودک مبتلا به تب، دچار تنگی نفس، سفتی گردن، گیجی، رخوت، هذیان، تشنج و سرفه همراه با خلط رنگی شد، سریعا او را به پزشک برسانید.

 

منابع: باشگاه خبرنگاران- تبیان- تندرست نیوز

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.