2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
شخصیت‌های مهرطلب چه ویژگی‌هایی دارند

شخصیت‌های مهرطلب چه ویژگی‌هایی دارند

اگر شما هم با افرادی در زندگی خود مواجه هستید که شخصیت مهرطلب دارند نکات بسیار مفیدی را که یک روان شناس شرح داده است در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -افرادی که شخصیت مهرطلب دارند همیشه مطیع دیگران هستند و از نظرات آنها پیروی می‌کنند تا محبت آنها را به دست بیاورند و مورد تایید آنها قرار بگیرند. این افراد هرگز نمی‌توانند به طرف مقابل خود نه بگویند. چنین افرادی در زندگی خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند و از سوی دیگر اطرافیان خود را نیز با چالش مواجه می‌کنند. عطیه رضایی، روان‌شناس بالینی در یادداشتی در ویژه نامه چاردیواری روزنامه جام جم به بررسی شخصیت‌های مهرطلبی پرداخته و توضیح داد دلیل این اتفاق چیست و این افراد چه کار باید بکنند.

aowdj ihd liv xgf ]i ,dC’d ihdd nhvkn

افراد مهرطلب چگونه رفتار می‌کنند

افراد مهرطلب کسانی هستند که برای به دست آوردن توجه و تایید دیگران مدام در حال خدمت کردن به آنها هستند و برای جلب محبت دیگران حاضرند هر کاری بکنند. این افراد به علت فشار زیادی که از درون تحمل می‌کنند همیشه در حال جنگ با خود هستند و به نوعی خودآزاری دارند. همزمان هم دیگران را در تنگنا و شرمندگی قرار می‌دهند، چون آنها را مجبور به جبران توجه بیشتر به خود می‌کنند و در بلندمدت باعث آزار دیگران نیز می‌شوند. شناختن ویژگی افراد مهرطلب و چرایی ابتلای آنها کمک می‌کند تا راه درمان این ویژگی مخرب شخصیتی را در خودمان بشناسیم یا کمتر در دام این افراد بیفتیم.

 

افراد مهرطلب به‌شدت از مردم انتظار دارند قدر او را بدانند و پس از مدتی به دلیل عدم قدردانی اطرافیان از شدت محبت خود کم می‌کنند و به دنبال قربانی دیگری می‌روند. این دسته از اشخاص سعی دارند محبت و توجه دیگران را به خود جلب کنند و از این جهت ممکن است دست به کارهایی بزنند که شاید حتی خودشان به آنها اعتقادی نداشته باشند. افرادی که در تله مهرطلبی افتاده‌اند با مقصر دانستن خود در تمام سختی‌های زندگی، نظر دیگران را جلب می‌کنند. این افراد دیگران را به عنوان منجی و قهرمان زندگی خود می‌دانند. اگر از گذشته افراد مهرطلب سوال شود، انبوهی از شکست‌ها و ناکامی‌ها را فهرست  و چهره‌ای ستمگر از اطرافیان ترسیم می‌کنند تا سهم خود را در شکست‌ها به دیگران ربط دهند و نقش قربانی را ایفا کنند. شخص مهرطلب به‌راحتی و در جمع اظهارنظر نمی‌کند و می‌کوشد همیشه با نظر دیگران موافق باشد، زیرا نگران از دست دادن حمایت و تایید نشدن از سوی دیگران است و اگر هم صحبتی بکند همواره با ابهام و شک و تردید است و در صورت تایید نشدن از سوی دیگران به‌سرعت تغییر عقیده می‌دهد. در عمق وجود یک مهرطلب ترسی عمیق نهفته است.

 

فردی که همیشه در اندیشه راضی نگه داشتن دیگران است با ارزش‌های شخصی خودش دائم در تعارض است. از کاری که برای دیگری می‌کند ناراضی است و همین باعث یک حس سرزنش درونی در او خواهد شد. شخصیت‌های مهرطلب تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا همیشه خود را شاد و خوشحال نشان دهند حتی اگر غم و غصه و عصبانیت تمام وجودشان را پر کرده باشد. چون احساس می‌کنند اگر همیشه شاد نباشند دیگران را از دست می‌دهند. این افراد همیشه دچار این استرس و اضطراب هستند که نکند دیگران از آنها راضی نباشند و به همین دلیل آنها را ترک کنند  و به دلیل وجود این استرس و ترس شدید، آنها همیشه غمگین هستند. با وجود این ، تلاشی که برای پنهان کردن احساساتی مانند استرس، افسردگی و خشم به خرج می‌دهند باعث می‌شود بدن‌شان هم بیمار شود و دچار مشکلات جسمی مختلفی شوند که ساده‌ترین آنها سردرد، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و معده درد است.

ngdg hdk;i fvod htvhn livxgf isjkn ]dsj

علل مهر طلبی چیست؟

مهرطلبی ریشه در کودکی فرد دارد. وقتی پدر و مادر به هر دلیلی و به خاطر هر کاری کودک را توبیخ می‌کردند و به‌ندرت به رفتارهای مطلوب کودک توجه می‌کردند، کودک به دلیل ارضا نشدن نیازهای عاطفی که به‌خوبی از‌سوی والدین برآورده نشده است دچار سرخوردگی عاطفی شده و به سوی مهرطلبی سوق پیدا می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: روش رسیدن به تفاهم با همسر برای تصمیم‌ گیری‌های مهم

 

از دیگر عوامل موثر در شخصیت مهرطلب می‌توان به عزت نفس شکسته، احساس گناه، شخصیت وابسته، ترس از دست دادن، ترس از تنها ماندن، ترس از بحث و درگیری و دوست نداشتن خود اشاره کرد. شخصیت مهرطلب در کودکی مهر خالص دریافت نکرده و به احتمال زیاد دچار دشمنی با خود و سرزنش دائم خویشتن است، یعنی خودش هم به‌خوبی خود را دوست ندارد، در نتیجه همیشه وجودش از مهر خالی است و آن را از دیگران طلب می‌کند. البته مهرطلبی همیشه نتیجه رفتار والدین نیست و گاهی جامعه و انتظارات اجتماعی مثل نحوه برخورد اجتماعی با کودکان و انتظاراتی که از آنها در مهدکودک و مدرسه می‌رود باعث می‌شود کودک برای به دست آوردن توجه و تایید مربی و معلم دست به کارهایی بزند که شاید اصلا خودش دوست نداشته باشد.

]’,ki ld j,hk livxgfd vh fvxvt ;vn

راه‌های از بین بردن شخصیت مهرطلب

به تمام خواسته‌های دیگران پاسخ مثبت ندهید

وقتی کسی از شما درخواستی می‌کند برای خودتان زمان بخرید و در این فاصله فکر کنید آیا خواسته‌هایی که طرف مقابل دارد در جهت خواسته‌ها، نیازها و علاقه شماست یا نه؟ آیا وقتش را دارید انجامش بدهید یا باید خیلی خودتان را به دردسر بیندازید؟ اصلا دوست دارید این کار را انجام دهید یا نه؟ وقتی مطمئن شدید انتخاب‌ها و اولویت‌های خودتان را در نظر گرفته‌اید می‌توانید به خواسته طرف مقابل پاسخ دهید.

fhgh fvnk i,a id[hkd fvhd vtu livxgfd

هوش هیجانی خود را تقویت کنید

افراد مهرطلب باید با احساسات و هیجانات خویش آشنا شوند و آن را مدیریت کنند، چون مدیریت نکردن هیجانات منجر به کنترل نشدن رفتارهایی مثل طلب محبت و باج دادن به دیگران می‌شود که یکی از علل رفتارهای هیجانی آنهاست که سبب تداوم مهرطلبی در شخصیت اشخاص می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: خودتخریب گری چیست و چه نشانه‌ها و دلایلی دارد

 

اعتماد به نفس خود را ارتقا دهید

به دنبال راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس خویش باشید. از هر مورد کوچکی که بتواند این احساس را در شما تقویت کند، استقبال کنید. احساس کوچکی و خودکم‌بینی را در خود از بین ببرید. ورزش کردن، مطالعه و بالا بردن آگاهی خود در مورد امور مختلف می‌تواند به این امر کمک کند.

 

افکار مهرطلبانه را در خود شناسایی و اصلاح کنید

باورهایی مانند همه باید مرا دوست داشته باشند، همه باید از من راضی باشند، همه باید من را تایید کنند، من سزاوار محبت افراد دیگر نیستم پس باید به آنها رشوه دهم تا دوستم بدارند، مانند سم عمل می‌کند و طی زمان و با کمک یک درمانگر باید اصلاح شود.

 

بیشتر بخوانید: کاریزما چیست و چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم

 

عزت نفس آسیب‌دیده خود را ترمیم کنید

درصورتی که خود را سزاوار زندگی بهتر، ارزشمندی، شفافیت، صراحت و مراقبت از خویش نمی‌بینید، بنابراین عزت نفس (حرمت نفس) شما آسیب دیده است. مهرطلب‌ها اغلب عزت‌نفس خود را زیرپا می‌گذارند تا تایید و تحسین افراد دیگر را جلب کنند. برای ثابت کردن ضعف عزت نفس، همین کافی است که بدانیم یک شخص از خود مراقبت نمی‌کند و به خود و افراد دیگر آسیب می‌زند.

 

مراقبت از خود را در اولویت بگذارید

با خودتان قرار بگذارید تا وقتی از نظر جسمانی و روانی از خویش بیشتر مراقبت نکنید نمی‌توانید به افرادی که در زندگی برایتان مهم هستند، رسیدگی کنید. درصورتی که مهرطلب باشیم احیانا خواسته‌ها و نیازهای دیگران را برخواسته‌های خودمان مقدم می‌دانیم. سعی کنید هرروز قسمتی از وقت خویش را به رسیدگی به خودتان در جهت خوشحالی و نشاط و سلامت فردی خویش اختصاص دهید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.