2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
دلیل درد کف پا چیست و چه بیماری‌هایی را نشان می‌دهد

دلیل درد کف پا چیست و چه بیماری‌هایی را نشان می‌دهد

کف پای شما هم درد می‌گیرد؟ این اتفاق دلایل مختلف دارد که در این مطلب توضیح داده شده است.

دوات آنلاین -شاید برای شما هم پیش آمده باشد که کف پایتان درد بگیرد. آیا این مشکل جدی است؟ این نوع درد نشان‌دهنده چیست و چه علیی دارد؟

 

خبر جنوب نوشت: کف پا به علل متفاوتی دردناک می‌شود و برحسب اینکه علت درد چیست درمانی که برای بیمار در نظر گرفته می‌شود هم متفاوت خواهد بود.

درد کف پا نشانه چیست

درد کف پا؛ از خار پاشنه تا رماتیسم

اگر درد صبحگاهی در کف پا احساس می شود در وهله اول می تواند بیماری رماتیسم باشد اما اگر به هنگام راه رفتن این درد ایجاد می شود ممکن است که به دلیل مبتلا شدن به بیماری خار پاشنه باشد یا اینکه پدیده های التهابی در غلاف عضلات و نیام تاندون های کف پا موجب این درد شود.

 

ممکن است که درد کف پا بر اثر ضربه یا فعالیت زیاد اتفاق افتاده باشد اما با تداوم درد در این ناحیه به مدت شش هفته حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: هورمون پرولاکتین چیست و اخلال در آن چه عوارضی دارد

 

در گذشته درد صبحگاهی در کف پا را نشان آرتروزمی دانستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود اما به مرور مشخص شد که کار کردن زیاد، التهاب میان کف پا را به دنبال دارد و گاهی شکستگی، در رفتگی، ضربه خوردن و تصادف نیز می تواند باعث ایجاد درد شود.

درد کف پا چه علت هایی دارد

درد در قسمت‌های مختلف کف پا

یکی از محل های شایع درد در کف پا پاشنه است. درد زیر پاشنه معمولا به علت التهاب در محل اتصال فاشیای پلانتار در کف پا به زیر استخوان پاشنه بوجود می آید.

 

درد شست پا هم میتواند به علت هالوکس ریجیدوس یا هالوکس والگوس ایجاد شود .هالوکس ریجیدوس بیماری است که موجب درد و محدودیت حرکتی در مفصل شست پا می شود.

 

بیشتر بخوانید: تب علامت چه بیماری‌ها و مشکلات سلامتی است

 

در هالوکس والگوس شست پا به یک طرف منحرف شده و برجستگی در کنار آن بوجود میاید. این بیماری میتواند همراه با درد در کنار شست باشد .به درد در ناحیه پنجه پا را متاتارسالژی میگویند. این درد میتواند به علل زیر ایجاد شود. نوروم مورتون هم موجب احساس درد و سوزش در زیر پنجه پا و به خصوص بین انگشتان سوم و چهارم می شود .در بیماری فرایبرگ به علت سیاه شدن سر استخوان متاتارس دوم کف پا درد و تورم در پنجه پا در کنار شست پا ایجاد می شود . تاندنیت اکستانسورهای پا به علت التهاب تاندون های باز کننده در پشت مچ پا ایجاد شده و موجب احساس درد در پشت پا همراه با تورم در آن ناحیه میشود .

 

درد در سمت داخلی کف پا می تواند به علت وجود استخوان ناویکولر فرعی باشد. التهاب در محل مفصل این استخوان فرعی موجب دردی میشود که با راه رفتن تشدید میگردد .شکستگی ها، پیچ خوردگی ها و عفونت های کف پا هم میتوانند موجب بروز درد در کف یا پشت پا شوند .

 

علت‌های دیگر درد کف پا

بعد از این توضیحات علل دیگر درد کف پا شامل آرتروز، نقرس و استئوآرتریت و درد کف پا، پارکینسون و درد کف پا، فشارخون و درد کف پا، اضافه وزن و درد کف پا، پوکی استخوان و درد کف پا، بارداری، بیماری کلیه، سکته قلبی و کم کاری تیروئید و اضافه وزن است.

 

بیشتر بخوانید: تبخال لب و صورت؛ دلایل و درمان‌های خانگی

 

درمان به شدت علائم بستگی دارد .در موارد خفیف آموزش به منظور کاهش فشاری که بر پاها وارد می شوند ، کاهش وزن و عدم فعالیت بر روی سطوح سخت ، کفیکفش طبی و مناسب ، تمرینات کششی غیر فعال ، استفاده از سرما و گرما ، ماساژ مالشی کف پا ، و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی توصیه می شوند .

 

در موارد درد با شدت متوسط ممکن است فرد به سطوح تخصصی تر ارجاع داده شود. علاوه بر درمانهای فوق ، فیزیوتراپی ، تزریق داروهای بی حس کننده و ضد التهاب ، آتل شبانه از جنس سخت و آتل غیر ثابت هنگام راه رفتن .

 

در موارد شدید و یا مواردی که به درمان پاسخ نمی دهند ارجاع به سطوح فوق تخصصی و ارزیابی مجدد برای بررسی عامل ایجاد کننده و در مواردی جراحی توصیه می شود .

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.