2024/05/06
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
برای اسید اوریک بالا چی بخوریم

برای اسید اوریک بالا چی بخوریم

برای کاهش اسید اوریک با مشورت پزشک باید سبک زندگی‌تان را کمی عوض کنید. بعضی خوراکی‌ها در این زمینه مفید هستند.

دوات آنلاین-بالا بودن اسید اوریک خون می‌تواند باعث مشکلاتی جدی در سلامتی شما شود از جمله ابتلا به بیماری نقرس از عوارض این اتفاق است. پس اگر نتیجه آزمایش خون نشان داده است اسید اوریک‌تان بالا است باید در کنار درمان‌هایی که انجام می‌دهید سبک زندگی‌تان را هم کمی تغییر بدهید. مصرف خوراکی‌هایی که در زیر معرفی شده‌اند البته با نظر پزشک می‌تواند به کاهش اسید اوریک خون کمک کند.

 

دلیل بالا رفتن اسید اوریک

اسیداوریک حاصل متابولیسم سلولی و در واقع متابولیسم پورین‌هاست؛ پورین‌ها گروهی از مواد است که در غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز و همچنین حبوبات وجود دارد. به همین دلیل، سطح اسیداوریک در افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند، پایین است. نداشتن رژیم غذایی مناسب و به دنبال آن چاقی، بی‌تحرکی و ابتلا به سندرم متابولیک یعنی بالا بودن قند، چربی و فشار خون می‌تواند از عوامل بالا رفتن اسیداوریک خون محسوب شود.

 

بیشتر اسید اوریک ساخته شده بوسیله بدن در خون حل می‌شود و از طریق کلیه به درون ادرار دفع می‌کند. اما گاهی بدن شما یا اسید اوریک زیادی تولید می‌کند یا مقدار کمی از آن را دفع می‌کند. مصرف الکل و غذاهایی که حاوی مقدار زیادی پورین است و غذاهایی چون گوشت قرمز، ماهی، میگو، احشای داخلی نظیر کله پاچه، مغز، جگر، دنبلان، تخم ماکیان و نیز غذاهایی که سطح متوسطی از پورین دارند مثل مارچوبه، گل کلم، اسفناج، ریواس، لوبیاها، قارچ و عدس، سطح اسید اوریک را بشدت بالا می برند.

لیموترش چه تاثیری بر میزان اسید اوریک خون دارد

لیموترش و عسل اسیداوریک را پایین می‌آورد

متخصصان بر این باور هستند که لیموترش یکی از میوه های درمانگری است که نباید از آن غافل بود. این میوه ترش به  ویژه برای مقابله با شاخص بالای اسیداوریک بسیار موثر است. همان  طور که می دانید اسید اوریک باعث افزایش پورین می شود که ماده ای مضر است.

 

اگر ماده به درستی دفع نشود باعث ایجاد لخته و سنگ های ریز در بدن می شود و روی مفاصل نشسته و آن ها را ملتهب می کند. تشکیل این سنگ های کریستالی ناشی از وجود محیطی اسیدی در بدن است. یک روش خوب و موثر برای مقابله با این مشکل آلکانیزه کردن منظم بدن است. لیموترش برای این کار کمک کننده و باعث ساخت کربنات کلسیم می شود. این ماده اسیدهایی مانند اسیداوریک را خنثی می کند. علاوه بر این لیموترش یک میوه تصفیه کننده و ضدعفونی کننده است که ترکیبات و عناصر مضر و غیرضروری را از بدن دفع می کند. این میوه ترش حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی نیز هست که پیری را از بدن دور می کند.

 

اکثر مردم تصور می کنند که لیموترش به دلیل طعمی که دارد بسیار اسیدی است. اما با اطلاعاتی که ما در اختیارتان قرار خواهیم داد متعجب خواهید شد. عسل هم به دلیل اینکه pH منفی دارد یکی از مواد غذایی مفید برای مقابله با اسیداوریک محسوب می شود. زمانی که این مواد غذایی وارد بدن می شوند محیطی آلکانی خوبی مهیا می کنند که بدن بتواند پورین را در آرامش کامل دفع کند. برای بهره مندی بیشتر از ترکیب عسل و لیموترش پیشنهاد می شود که جوشانده ای با این دو ماده غذایی مفید تهیه کرده و در طول روز میل کنید. کار چندان سختی نیست. شما به یک لیتر آب، یک عدد لیموترش و 3 قاشق غذاخوری عسل نیاز دارید. آب را داغ کنید و یک عدد لیموترش را با پوست داخل آن بیندازید. صبر کنید تا آب مجدداً به جوش بیاید و 20 دقیقه به آرامی بجوشد. در نهایت ترکیب را صاف کرده و 3 قاشق عسل به آن اضافه کنید. یک فنجان از جوشانده تان را صبح به صورت ناشتا میل کنید. بهتر است آن را به صورت ولرم میل کنید. سپس یک فنجان دیگر حدود 15 دقیقه بعد از ناهارتان بنوشید. یک فنجان دیگر نیز بعد از ظهر و آخرین فنجان را نیم ساعت بعد از شام میل کنید. شما با همین روش ساده می توانید میزان اسیداوریک تان را به صورت طبیعی کاهش دهید.

دمنوش گزنه خوراکی مفید برای کاهش اسید اوریک

دمنوش گزنه میزان اسیداوریک خون را کم می‌کند

گزنه یکی از درمان‌های سنتی بسیار قدیمی است که برای مشکلاتی از جمله نقرس و درد مفاصل کاربرد زیادی دارد. این گیاه خواص ادرارآوری دارد که می‌تواند عملکرد کلیه‌ها را تحریک کرده و ادرار بیشتری تولید کند. در نتیجه میزان اسیداوریک پایین می‌آید.

مواد لازم:

برگ گزنه 1 قاشق غذاخوری معادل 15 گرم

آب 1 لیوان معادل 250 میلی‌لیتر

روش تهیه و استفاده:

ابتدا برگ‌های گزنه را با یک لیوان آب در یک ظرف مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید کمی استراحت کند. دمنوش را صاف کرده و تا زمانی که هنوز گرم است میل کنید. توصیه می‌کنیم وسط روز یک لیوان از این دمنوش میل کنید. مدت زمان مصرف این دمنوش 15 روز متوالی در ماه است.

 

کنگر فرنگی بخورید

سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها و همچنین فیبر و پروتئین است. کنگر فرنگی خاصیت دیورتیک دارد و به همین دلیل سبب دفع اسید اوریک و سایر سموم از طریق ادرار می شود.

 

آب سبزیجات تیره رنگ مفید است

خاصیت قلیایی دارد و غنی از ویتامین سی، کلروفیل، و مواد شیمیایی گیاهی است که منجر به سم زدایی از بدن می شود. آب سبزیجات تیره رنگ منبع خوب پروتئین و اسیدهای آمینه است که مصرف آن با لیمو منجر به کاهش اسید اوریک بدن می شود.

پیاز اسید اوریک خون را کاهش می دهد

پیاز یادتان نرود

 برای درمان انواع بیماری ها می توان به آن اعتماد کرد ضمن این که یک گزینه غذایی عالی برای کاهش اسید اوریک خون است.

 

بیشتر بخوانید: چه خوراکی‌هایی فشار خون را بالا یا پایین می‌برد؟

 

آب بنوشید

نوشیدن آب به مقدار ۲ تا ۴ لیتر (۸ تا ۱۶ لیوان) در روز، باعث می شود اسید اوریک بیشتری از کلیه ها دفع شود. (حتما ۱ لیوان آب، قبل از خواب بنوشید زیر این کار به کم شدن اسید اوریک کمک می کند.) دقت کنید منظور نوشیدن آب است نه هر نوشیدنی دیگری.

 

کاهش اسیداوریک با دمنوش کرفس

مصرف دمنوش کرفس یک روش طبیعی برای کاهش میزان اسیداوریک خون است. در واقع سال‌هاست که این گیاه شناخته شده به عنوان درمانی مکمل و طبیعی برای بهبود نقرس، کاهش احتباس آب در بدن و درمان مشکلات مربوط به دفع ادرار استفاده می‌شود.

مواد لازم:

برگ کرفس 1 قاشق غذاخوری معادل 15 گرم

آب 1 لیوان معادل 250 میلی‌لیتر

روش تهیه و استفاده:

برگ‌های کرفس را در یک لیوان آب جوش که به دمای محیط رسیده بریزید و اجازه دهید استراحت کند. سپس آن را صاف کرده و صبح‌ها به‌صورت ناشتا میل کنید. لیوان دوم را نیز وسط روز میل کنید. در واقع لازم است که این دمنوش دومرتبه در روز به مدت حداقل 3 بار در هفته مصرف شود.

 

سیب اسید اوریک اضافی را از بین می‌برد

زمانی که از انباشت بیش از حد اسید اوریک در خون رنج می برید، مصرف این میوه را فراموش نکنید. مصرف سیب منجر به از بین بردن تمام سموم اضافی از بدن می شود. علاوه بر این، سرکه سیب سم زدای طبیعی است، و به حذف مواد زائد مانند اسید اوریک بدن کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: دلایل اصلی بالا رفتن کلسترول خون و راه درمان آن چیست

 

مکمل‌های ویتامین سی مفید است

 ویتامین سی می تواند به کاهش سطح اسید اوریک در خون کمک کند. بنابراین، درباره مصرف مکمل ویتامین سی با پزشک خودتان مشورت کنید و در صورت امکان، میزان مصرف این مکمل را به ۵۰۰ میلی گرم در روز برسانید.

چای ترش برای کاهش اسید اوریک خون مفید است

اسید اوریک را با چای ترش کاهش بدهید

چای ترش یک درمان سنتی قدیمی برای کاهش اسیداوریک خون است. این گل‌های زیبا باعث کاهش تجمع اسیداوریک در خون شده و مانع از ذخیره شده آن در مفاصل می‌شود.

مواد لازم:

چای ترش خشک 1 قاشق چای‌خوری معادل 7 گرم

آب 1 لیوان معادل 250 میلی‌لیتر

روش تهیه و استفاده:

چای ترش خشک را با یک لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا به مدت 3 تا 5 دقیقه بجوشد. سپس زمانی که به دمای محیط رسید آن را صاف کرده و میل کنید. البته بهترین کار این است که این دمنوش را به مدت 20 روز و به‌صورت ناشتا میل کنید.

روغن زیتون اسید اوریک خون را پایین می آورد

از روغن زیتون غافل نشوید

انتخاب روغن زیتون به جای روغن نباتی و یا کره نقش مهمی در کاهش اسید اوریک خون دارد. روغن زیتون سرشار از ویتامین ای و آنتی اکسیدان ها است و در کاهش التهاب بدن نیز نقش دارد.

 

شیر کم چرب مصرف کنید

این نوع شیر سبب کاهش جذب مجدد اسیداوریک و از بین رفتن آن از طریق کلیه ها می شود. نوشیدن ۱ تا ۵ فنجان شیر کم چرب در روز توصیه می شود. شما همچنین می توانید به جای شیر از ماست و سایر محصولات لبنی کم چرب استفاده کنید.

 

 

منابع: میزان- مشرق نیوز-تبیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.