2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
برای سنگ صفرا چی بخوریم

برای سنگ صفرا چی بخوریم

خوراکی‌های مفید برای درمان سنگ صفرا و همچنین پرهیزهای غذایی ضروری در این مطلب مورد اشاره قرار گرفته است.

دوات آنلاین-سنگ صفرا از آن دست بیماری‌هایی است که اگرچه در بیشتر مواقع به عمل جراحی نیاز دارد اما رژیم غذایی و باید و نبایدهای تغذیه نیز در بهبود یا تشدید آن موثر است.

سنگ صفرا چرا تشکیل می شود

دلیل تشکیل سنگ صفرا

کیسه صفرا یک عضو گلابی شکل است که در سمت راست و بالای شکم زیر لوب راست کبد قرار گرفته است این عضو در بدن نقش مهمی را ایفا می کند که اختلال در کار آن باعث تشکیل سنگ در کیسه صفرا  و به وجود آمدن مشکلاتی برای افراد شده که در مواقعی  نیز برای درمان حتما نیاز به انجام دخالت جراحی جود دارد.

 

دکتر جواد غروبی دانشیار و متخصص جراحی عمومی در گفت و گو با عصر ایران در مورد علت تشکیل سنک در کیسه صفرا گفت: تشکیل سنگ در کیسه صفرا به دلیل غلیظ شدن بیش ازحد مایع صفراوی داخل کیسه صفرا است که باعث می شود هسته ی اولیه سنگ به علت رسوب کلسترول و تشکیل شن ریزه تولید شود همچنین سنگ کیسه صفرا از اندازه ی یک شن ریز تا یک گردو و به لحاظ تعداد متفاوت است.

 

علائم اولیه و درمان سنگ صفرا

ایرج خسرونیا رئیس هیئت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت به وجود آمدن سنگ کیسه صفرا، اظهار کرد: کیسه صفرا پر از مواد صفراوی و املاح موجود است و زمانی که غلظت این مواد زیاد شود به صورت رسوب در خواهد آمد، این مواد در ابتدا ریز و کوچک هستند و بعد از تجمع به صورت سنگ‌های کوچک و در نهایت بزرگ خواهند بود.

 

وی ادامه داد: گاهی سنگ کیسه صفرا به صورت لجن و به شکل گِل شُل در خواهد آمد که اگر به موقع درمان نشود مشکلات زیادی برای فرد به وجود می‌آورد؛ سنگ کیسه صفرا در مراحل اولیه ممکن است علائمی نداشته باشد، اما به مرور باعث التهاب کیسه صفرا خواهد شد، همچنین اگر تکه‌ای از سنگ کنده و جدا شود وارد مجاری کسیه صفرا خواهد شد که در نهایت آنجا را مسدود می‌کند.

 

رئیس هیئت مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران با اشاره به علائم سنگ کیسه صفرا گفت: زردی، درد، یرقان، تب و لرز از علائم اولیه وجود سنگ کیسه صفراست و افراد به‌طور معمول با این علائم به پزشک مراجعه می‌کنند؛ باید گفت اگر افراد به موقع به پزشک مراجعه نکنند این سنگ بزرگتر خواهد شد و مشکلات بیشتری را برای فرد به وجود خواهد آورد.

 

وی تشریح کرد: برای تشخیص سنگ کیسه صفرا نیاز به انجام سونوگرافی و عکس برداری است؛ برای درمان به وسیله دستگاه آندوسکوپی یا عمل جراحی اقدام می‌کنیم؛ قابل ذکر است دارو در درمان سنگ کیسه صفرا تاثیرات خیلی کمی دارد و اغلب تنها با عمل جراحی این بیماری را می‌توان درمان کرد.

غذاهای مفید برای سنگ صفرا چیست

رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به سنگ صفرا

اگر دچار سنگ کیسه صفرا هستید، خیلی مهم است که روزی دو و نیم تا سه لیتر آب بنوشید و رژیم غذایی مخصوص و مناسبی داشته باشید، زیرا اگر دارو مصرف کنید اما رژیم غذایی‌تان را اصلاح نکنید، مشکل اصلی برطرف نخواهد شد. یک برنامه‌ی غذایی ثابت برای خود در نظر بگیرید که شامل پنج تا شش وعده غذایی باشد و موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

. در روز بیشتر از چهار میوه مصرف نکنید

. سه وعده غذایی اصلی و دو تا سه میان وعده میل کنید

. در عرض کمتر از یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب صبحانه بخورید

. بین وعده‌های غذایی‌تان بیشتر از چهار تا پنج ساعت فاصله نگذارید

. اگر فاصله‌ شام تا وقت خوابتان بیشتر از سه ساعت است باید یک اسنک بخورید

 

غذاهایی که بیماران دچار سنگ کیسه صفرا مجاز به خوردن آن هستند

شما باید غذاهایی مصرف کنید که دارای محتوای آب زیاد و با چربی بسیار کم یا بدون چربی باشند، مانند:

. میوه‌ها به‌جز نارگیل و آووکادو

. سبزیجات خصوصاً به‌صورت پخته شده که هضم آسان‌تری دارند

. غلات سبوس‌دار، مانند برنج، پاستا و نان گندم کامل

. گوشت‌های کم‌چرب و پخته شده یا گریل شده مانند مرغ بدون پوست، ماهی و بوقلمون

. آب و آبمیوه طبیعی

 

علاوه بر مصرف این مواد غذایی، مهم است که آن‌ها را گریل یا بخارپز کنید زیرا این شیوه‌های پخت، چربی به غذا اضافه نمی‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: برای درمان سنگ کلیه چی بخوریم که مفید باشد

 

چه خوراکی‌هایی را نباید مصرف کنیم

غذاهای پُرچرب مانند موارد زیر برای شما ممنوع هستند:

. شیر کامل، پنیر کاتج و ماست

. پنیرهای زرد مانند پارمزان

. کره و دیگر چربی‌های حیوانی

. گوشت‌های چرب مانند گوشت دنده، سوسیس یا گوشت اردک و غاز

. دل و روده جانوران مانند جگر و دل و قلوه و سیراب شیردان

. دانه‌های روغنی مانند گردو، بادام، بادام‌زمینی و بلوط

. شکلات، کلوچه، شیرینی خامه‌ای، عصاره گوشت، سس‌های آماده مصرف و مایونز

. نوشابه‌های الکلی

. محصولات قندی

. نوشابه‌های گازدار

 

مصرف چربی را کم کنید

وقتی کسی دچار سنگ کیسه صفرا می‌شد، در واقع برای هضم چربی‌ها مشکل پیدا می‌کند زیرا صفرا یا زرداب ماده‌ای است که کیسه صفرا آن را تولید می‌کند و عملکرد آن ترکیب شدن با چربی‌ها در روده‌هاست تا به جذب‌شان کمک کند. بنابراین اگر افراد دچار سنگ کیسه صفرا، چربی مصرف کنند، کیسه صفرا مجبور می‌شود صفرای بیشتری تولید کند و این اتفاق باعث درد و ناراحتی بیشتر خواهد شد.

 

با توجه به این مسئله، باید به خاطر داشته باشید افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنند تا برنامه‌ای غذایی خاص شرایط و نیازهای خود داشته باشند. همچنین فراموش نکنید که مراجعه به جراح داخلی و گوارش جهت در پیش گرفتن درمان پزشکی ضرورت دارد.

 

منابع: عصر ایران- باشگاه خبرنگاران- تبیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.