2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
علایم و راه‌های درمان کیست مویی چیست

علایم و راه‌های درمان کیست مویی چیست

کیست مویی چرا به وجود می‌آید؟ چه نشانه‌هایی دارد؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

دوات آنلاین-دلیل مشخصی برای بروز کیست مویی پیدا نشده است اما این مشکل قابل درمان است. درباره علایم کیست مویی، روش‌های درمان و راه‌های پیشگیری از آن در زیر بخوانید.

 

کیست مویی چیست؟

کیست مویی یک کیست یا آبسه کوچک روی سطح پوست است که معمولا بوی بدی می دهد و به شکل سوراخ و حفره ای ناخوشایند حاوی مایع عفونی و مو در پایین کمر و در فاصله بین دو باسن ایجاد می شود و در برخی مواقع در اثر برگشت مو به زیر پوست و بسته شدن مجرای این سوراخ ها و تجمع پوست های مرده و مو در زیر پوست بصورت آبسه هایی دردناک نمود پیدا می کند.

 

این بیماری از آنجا که در بالای ناحیه مقعد ایجاد می شود در بیماری های نشیمنگاهی جای می گیرد.

 

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال ممکن است به قطر یک الی چند سانتیمتر باشد و در اکثر موارد مستعد ابتلا به عفونت می باشد.

کیست مویی چه نشانه هایی دارد

علائم کیست مویی

یک کیست مویی وقتی آلوده می‌شود، به یک توده متورم (آبسه) تبدیل می‌شود. علائم و نشانه‌های یک کیست مویی آلوده عبارتند از:

 

• درد

• قرمزی پوست

• تخلیه چرک یا خون از باز شدن پوست

• بوی ناخوشایند از تخلیه چرک

دلایل ایجاد کیست مویی چیست

کیست مویی چرا به وجود می‌آید

دکتر خسرو ستایشی در گفت وگو با ایسنا، گفت: علت واقعی این بیماری هنوز مشخص نیست، اما فرضیه‌های متعددی برای آن وجود دارد.

 

وی ادامه داد: گفته می‌شود در افرادی که پرمو هستند، گاهی مو به سمت داخل پوست بدن رشد کرده و به صورت یک کیست عفونی درمی آید.

 

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یک فرضیه دیگر آن است که بیماری کیست مو یا سینوس پیلونیدال بر اثر وارد شدن ضربه‌های متعدد به ناحیه نشیمن گاه ایجاد می شود که بیشتر در راننده‌های ماشین سنگین بیابان‌ها می توان این امر را مشاهده کرد.

 

این جراح عمومی خاطرنشان کرد: به عقیده عده‌ای این مشکل یک نقص مادرزادی می باشد که ممکن است تا مدت‌ها عوارض آن بروز نکند.

 

ستایشی با اشاره به اینکه محل بروز کیست مو زیاد در معرض دید نیست، افزود: معمولا تا زمانی که علائمی چون درد و یا خروج چرک و خونآبه بروز نکند، بیمار متوجه آن نمی شود.

 

چه زمانی باید فوری به پزشک مراجعه کرد

فرد برای رفع کیست نیاز به درمان پزشکی دارد اگر:

. کیست به خودی خود رفع نمی‌شود

. کیست بسیار دردناک یا قرمز شود و یا مدام ترشحاتی داشته باشد

. در کنار کیست، تب ایجاد شود

. یک جسم خارجی در کیست وجود داشته باشد، مانند یک تراشه یا یک تکه شیشه

. فرد دچار شرایطی مانند HIV، ایدز و دیابت کنترل نشده باشد و یا دارویی مصرف می‌کند که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن او می‌گردد.

. کیست بسیار بزرگ باشد و یا بر فعالیت روزمره تأثیر بگذارد، مانند گیرکردن به لباس

 

جراحی برای درمان کیست مویی

چندین راه مختلف برای جراحی کیست مویی وجود دارد که با توجه به میزان پیشرفت عفونت و شرایط بیمار یکی از آنها توسط پزشک پیشنهاد می شود. این روش ها شامل:

 

عمل جراحی باز

در روش جراحی باز کیست مویی که با بیهوشی انجام  می شود، محل بیماری کاملا برش داده می شود تا زائده ها و عفونتی که در لایه های زیرین پوست تجمع پیدا کرده تخلیه شود. این برش بسته به اینکه بیماری چقدر پیشرفت کرده می تواند بزرگ یا کوچک باشد.

 

بعد از پاکسازی کامل این ناحیه، محل جراحی بخیه زده نمی شود و به شکل حفره ای باز باقی می ماند تا به تدریج خود را ترمیم کند. مشاهده ترشحات تا چند روز بعد از عمل کاملا طبیعی است و باید مراقبت ها و تعویض پانسمان بطور مرتب انجام شود تا روند بهبود زخم تسریع پیدا کند.

 

جراحی بسته کیست مویی

این روش هم مشابه جراحی باز انجام می شود اما برای اینکه محل برش را بعد از جراحی بخیه می زنند، باید برش به شکل بیضی زده شود تا به راحتی بتوان آن را بخیه زد. در این روش به دلیل بسته شدن زخم احتمال عفونت وجود خواهد داشت و به همین دلیل مراقبت های بعد از عمل هم بخشی از روند درمان به شمار می روند.

برای درمان کیست مویی چه باید کرد

درمان کیست مویی با لیزر

بهترین روش جراحی کیست مویی، استفاده از لیزر است که بصورت سرپایی و بدون نیاز به بستری انجام می شود. لیزر روش نوینی است که توسط اشعه آن برش های کوچکی روی موضع بیماری ایجاد می شود تا عفونت تخلیه شود و مسیر سینوس کاملا از هرگونه زائده اضافی پاکسازی شود. در حین جراحی به علت نداشتن خونریزی، پزشک با دقت بالا و بدون اینکه به بافت های مجاور آسیبی وارد شود این کار را انجام می دهد.

 

جراحی کیست مویی با لیزر کمتر از نیم ساعت زمان می برد و بیمار بلافاصله بعد از عمل مرخص می شود. اثربخشی لیزر تا کنون ثابت شده است و احتمال بازگشت بیماری بسیار پایین است. همچنین محل برش های ایجاد شده توسط لیزر به سرعت بهبود می یابد و جای آن باقی نخواهد ماند.

 

دوره نقاهت و مراقبت چقدر است

بیمار پس از عمل جراحی ریشه ای ( خارج کردن کامل بافت آلوده از بدن) با توجه به اینکه عمل به صورت بسته انجام شده باشد و یا باز ، باید دوره نقاهت متفاوتی را بگذراند.

 

در صورتی که بیماری سطح توسعه یافتگی کمی داشته باشد، پزشک پس از انجام عمل محل زخم را بخیه خواهد زد که پس از سه تا چهار هفته مراقبت امکان باز کردن بخیه و بازگشت به زندگی عادی وجود دارد.

 

در صورتی که پزشک برای بیمار عمل باز را در نظر گرفته باشد، بیمار باید پس از دو روز از عمل به مطب پزشک مراجعه کرده و برای بار اول تعویض پانسمان را توسط پزشک معالج انجام دهد.

 

از آن پس و به مدت دو هفته باید بیمار روزانه یک الی دو بار استحمام کرده و هر بار به مدت 10 دقیقه در تشتی که یک قاشق غذاخوری در آن بتادین ریخته شده است، بنشیند و پس از آن محل زخم را با گاز استریل پانسمان کند.

 

پس از گذشت دو هفته و حاصل شدن بهبودی نسبی، بیمار باید به مدت یک ماه تا یک ماه و نیم نیز محل زخم را با پمادهای ضدعفونی، ضد عفونی کند.

 

چگونه می‌توان از  کیست مویی پیشگیری کرد

نمی توان راهکاری قطعی برای پیشگیری از این عارضه پیشنهاد کرد، اما با تصحیح سبک زندگی و رعایت نکاتی ساده قابل پیشگیری می باشد که در ادامه کار آمد ترین راهکارهای پیشگیری از کیست مویی می پردازیم:

 

رعایت بهداشت در ناحیه مقعد با شست‌وشوی روزانه‌ی این ناحیه با صابون ملایم و خشک نگه‌داشتن آن

اصلاح منظم موهای زائد و جلوگیری از بلند شدن بیش از حد موها

پرهیز از لباس های تنگ به خصوص الیاف غیر طبیعی

پرهیز از نشستن به طولانی مدت

کاهش وزن با ورزش و رعایت رژیم غذایی صحیح

 

 

منابع: جهان نیوز- تبیان- باشگاه خبرنگاران- ایسنا- جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.