2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
دلایل تشنج بارداری چیست و چه عوارضی دارد

دلایل تشنج بارداری چیست و چه عوارضی دارد

توضیحات یک پزشک متخصص درباره تشنج بارداری و همچنین مسمومیت بارداری را بخوانید.

دوات آنلاین-تشنج بارداری چه زمانی اتفاق می‌افتد و در چه زنانی وجود دارد؟ این اتفاق چه عوارضی برای مادر یا جنین به دنبال دارد؟ یک پزشک متخصص در این باره توضیح داده است.

 

دکتر فیروزه بلاش، عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه علت تشنج در بارداری متنوع است،‌ گفت: شایع‌ترین دلیل تشنج در بارداری، مسمومیت بارداری یا اکلامسی است؛ یعنی خانمی با فشار خون بالا دچار تشنج می‌شود و اولین تشخیص در این خانم اکلامسی است و پس از آن سایر عوامل نیز بررسی می‌شوند. بسیاری افراد نیز ممکن است از زمان کودکی صرع داشته باشند و این موضوع را با پزشک خود مطرح نکرده باشند و یا به شکل سرخود مصرف داروهایشان را قطع کرده باشند یا دوز دارو را تغییر داده باشند.

 

نقش مکمل‌ها در تشنج بارداری

وی با بیان اینکه مصرف کم برخی مکمل‌ها مانند کلسیم نیز می‌تواند منجر به تشنج شود، اظهار کرد: علل دیگری نیز می‌توانند سبب بروز تشنج بارداری شوند. با چک کردن سطح قند خانم باردار، انجام سی‌تی اسکن و... نیز می‌توانیم به تشخیص دست یابیم.

درباره تشنج بارداری بیشتر بدانید

زمان شایع در تشنج بارداری

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه شایع‌ترین زمان بروز تشنج بارداری در سه ماه سوم بارداری است،‌ تصریح کرد: البته درصدی نیز ممکن است به دلیل مسمومیت‌های بارداری در روزهای ابتدایی پس از زایمان تشنج کنند؛ هر تشنجی تا ۴۰ روز پس از زایمان باید از نظر مسمومیت بارداری نیز بررسی شود؛ چراکه ممکن است به این علت رخ داده باشد.

دلایل مسمومیت بارداری چیست

دلیل مسمومیت بارداری

وی درباره علت بروز مسمویت بارداری تصریح کرد: برخی از خانم‌ها به علت باردار شدن و ترشح هورمون‌ها ممکن است به بارداری واکنش نشان دهند، این واکنش می‌تواند سبب اختلال در اعضای مختلف بدن مثل کبد، کلیه، اندام‌ها و... شود. همچنین به دلیل افزایش فشار مغز و بروز ورم در مغز، فرد دچار سر درد شده و ممکن است افت بینایی داشته باشد و به دنبال آن تشنج کند. علت این اتفاق درگیری بافت مغز است که شایع‌ترین آن اِدِم است که همان ورم مغز محسوب می‌شود.

 

بلاش افزود: گاهی مواقع برخی افراد به دلیل فشار بالا دچار خونریزی مغزی می‌شوند. این مرحله پس از ورم اتفاق می‌افتد و می‌تواند سبب تخریب رگ‌های مغزی شود که این افراد بعد از تشنج به کما می‌روند و تشخیص آن با سی‌تی اسکن است. کسانی که دچار تشنج در بارداری می‌شوند از نظر حافظه و کارکرد مغز مستعد اختلال بیشتری هستند و باید مشاوره مغز و اعصاب دریافت کنند.

 

وی با بیان اینکه تعداد زایمان‌های یک خانم می‌تواند در بروز تشنج بارداری موثر باشد،‌ گفت: تشنج در بارداری ممکن است روی جنین نیز اثرگذار باشد. پروسه مسمومیت بر رشد جنین اثر می‌گذارد و اگر تشنج طولانی باشد چون در آن فاز اکسیژن به جنین نمی‌رسد، ممکن است باعث مرگش شود. اولین کاری که می‌توانیم انجام دهیم پیشگیری از این حالت است؛ با مراقبت‌های بارداری به موقع می‌توانیم از بروز تشنج بارداری جلوگیری کنیم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.