2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
تعادل هورمونی در زنان و مردان چرا به هم می‌ریزد و چه علایمی دارد

تعادل هورمونی در زنان و مردان چرا به هم می‌ریزد و چه علایمی دارد

همه آنچه درباره عدم تعادل هورمونی و راه‌های پیشگیری از آن باید بدانید در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین-اینکه تعادل هورمون‌ها چگونه ایجاد می‌شود موضوعی بسیار پیچیده است اما ما با اطلاع از علایم عدم تعادل هورمونی و دلایل آن می‌توانیم به حفظ این تعادل کمک کنیم. همچنین راه‌های مشخصی برای پیشگیری از به هم ریختن تعادل هورمون ها در زنان و مردان وجود دارد که همه اینها در مطلب زیر گردآوری شده است.

 

عدم تعادل هورمونی چیست

عدم تعادل هورمونی هنگامی اتفاق می افتد که هورمون خیلی زیاد یا خیلی کمی در جریان خون وجود داشته باشد. به دلیل نقش اساسی آنها در بدن، حتی عدم تعادل هورمونی کوچک می‌تواند عوارض جانبی را در کل بدن ایجاد کند.

 

هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که توسط غدد در سیستم غدد درون‌ریز تولید می‌شوند. هورمون‌ها از طریق جریان خون به بافت‌ها و اندام‌ها می‌رسند و پیام‌هایی را ارائه می‌دهند که به اندام‌ها می‌گوید چه کاری باید انجام دهند و چه موقع باید این کار را انجام دهند.

 

توجه داشته باشید که هورمون‌ها برای تنظیم بیشتر فرایندهای اصلی بدن مهم هستند و بنابراین عدم تعادل هورمونی می‌تواند طیف گسترده‌ای از عملکردهای بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

نقش هورمون ها در بدن چیست

هورمون‌ها در بدن چه کار می‌کنند

هورمون‌ها به تنظیم این موارد کمک می‌کنند:

· متابولیسم و ​​اشتها

· ضربان قلب

· چرخه خواب

· چرخه تولید مثل

· رشد و نمو عمومی

· سطح خلقی و استرس

· دمای بدن

 

زنان و مردان به طور یکسان می‌توانند تحت تأثیرعدم تعادل انسولین، استروئیدها، هورمون‌های رشد و آدرنالین قرار بگیرند. همچنین ممکن است زنان عدم تعادل در سطح استروژن و پروژسترون را تجربه کنند، در حالی که مردان احتمالاً عدم تعادل در تستوسترون را تجربه می کنند.

عدم تعادل هورمونی چه نشانه هایی دارد

علائم عدم تعادل هورمونی

علائم عدم تعادل هورمونی بستگی به این دارد که کدام غده‌ها و هورمون‌ها تحت تأثیر باشند. علائم مرتبط با علل شایع‌ترعدم تعادل هورمونی عبارتند از:

 

· صورت پفی

· تاری دید

· ناباروری

· نفخ

· عطش زیاد

· موهای نازک و شکننده

· خستگی غیرقابل توضیح و طولانی‌مدت

· تغییر در اشتها

· نیاز به رفتن به حمام کمتر و یا بیشتر از حد معمول

· سردرد

· افسردگی

· تحریک‌پذیری و اضطراب

· تغییر در غلظت قند خون

· استخوان‌های ضعیف

· تغییرات ضربان قلب

· تغییرات فشار خون

· پوست خیلی خشک یا مشکلات پوستی

· تغییر در حساسیت به سرما و گرما

· به سختی خوابیدن

· تعریق غیر قابل توضیح یا بیش از حد

· افزایش وزن و یا کاهش وزن غیر قابل توضیح

· برآمدگی در گردن

دلایل به هم ریختن تعادل هورمون ها چیست

دلایل عدم تعادل هورمونی

ابتدایی ترین عوامل در بروز بی‌تعادلی هورمونی عبارتند از:

 

-‌ کمبود دریافت ریزمغزی‌ها: اگر مواد مغذی به مقدار کافی به بدن برسد تمام ابزار لازم برای حفظ تعادل هورمونی به طور طبیعی فراهم خواهد شد.

 

- استرس و فعالیت زیاد غدد فوق کلیوی: استرس یکی از فاکتورهای اصلی در به هم زدن تعادل هورمونی است و تحت استرس‌های طولانی مدت غدد فوق کلیوی که هورمون‌های مقابله با استرس را تولید می‌کنند نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند.

 

-‌ مصرف قرص‌های ضد بارداری و هورمون درمانی: هورمون درمانی و مصرف قرص‌های ضد بارداری پس از اتمام دوره مصرف موجب به هم خوردن تعادل هورمون‌های بدن می‌شوند.

 

- عدم تعادل انسولین: سیستم غدد درون ریز بدن که وظیفه تولید هورمون‌ها را برعهده دارد ممکن است به دلایل مختلفی مثل رژیم غذایی نامنظم، استرس، داروها یا بیماری‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد و دچار عوارض منفی شود.

 

- مواد شیمیایی، محرک‌ها و داروها: داروها، مسکن‌ها و محرک‌هایی مثل کافئین، آفت کش‌ها و حتی هوایی که تنفس می‌کنیم می‌توانند موجب عدم تعادل طبیعی هورمونی بدن ما شوند.

 

- بارداری و زایمان: بارداری یک فرآیند شدید هورمونی در بدن محسوب می‌شود و اگر قبل از بارداری، ‌در طول مدت بارداری و یا پس از وضع حمل از سلامتی مطلوبی بهره‌مند نیستید یکی از مهمترین دلایل آن می‌تواند عدم تعادل هورمونی باشد.

عدم تعادل هورمونی باعث نوسانات خلقی می شود

نوسانات خلقی و عدم تعادل هورمونی

نوسانات خلقی می‌تواند خلق‌و خوی بالا و پایین و افسرده‌ای در طول روز ایجاد کند و باعث سندروم قبل از قاعدگی در طول روز شود. اگر احساس اضطراب در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می‌کند، ورزش کنید، الکل مصرف نکنید و کم‌تر سیگار بکشید.

 

عادت ماهیانه سنگین یا دردناک اگر با علائمی مانند درد شکم، کمردرد، یبوست و مقاربت‌های دردناک همراه باشد، ممکن است نشان از کیست و فیبروم داشته باشد که باید سابقه خانوادگی خود را در نظر بگیرید و به پزشک مراجعه کنید. اگر داروها در رفع آن موثر نبودند، ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشید.

 

روش‌های طبیعی برای حفظ تعادل هورمون‌ها

متخصصان معتقدند با استفاده از مواد مغذی که در زیر فهرست آنها عنوان شده زنان می‌توانند به روش طبیعی تعادل هورمون‌های بدن خود را برقرار کنند:

 

-‌ غذاهای غنی از فیبرخوراکی طبیعی مثل میوه‌ها و سبزی‌ها و حبوبات و غلات سبوس‌دار

 

- سبزیجات بوته‌ای مثل بروکلی و کلم

 

- سبزیجات مغذی دارای برگ‌های سبز و پهن مثل اسفناج و کاهو

 

- منابع گیاهی غنی از استروژن مثل دانه سویا، نخود و عدس

 

- میوه‌های سرشار از فلاونوئیدها مثل توت‌ها، انگور قرمز و مرکبات

 

- اسیدهای چرب حیاتی مثل روغن زیتون، ماهی امگا – 3، غلات سبوس دار و خشکبار

 

- روغن ماهی امگا -3 موجود در ماهی آزاد، ماهی تن و مکمل‌های روغن ماهی

 

- مکمل‌های غذایی حاوی ب کمپلکس

 

-  انتخاب محصولات ارگانیک مرغ و ماهی

 

- همچنین انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی منظم و روزانه

 

- کنترل استرس با روش‌هایی مثل یوگا و مراقبه

 

- اطمینان از خواب خوب شبانه و استراحت کافی از مهمترین فاکتورها در حفظ تعادل هورمونی هستند.

 

راه‌های پیشگیری از عدم تعادل هورمونی

متخصصان تاکید دارند که برای کاهش عدم تعادل هورمونی:

 

-‌ تاحد امکان از مصرف گوشت و چربی حیوانی و لبنیات پرچرب خودداری کنید چون منبع هورمون‌های نامطلوب هستند.

 

- از مصرف کافئین در قهوه، کولاها و نوشابه‌های انرژی ‌زا پرهیز کنید

 

- از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل نان و برنج سفید حتی المقدور خودداری کنید و بعلاوه از مصرف مواد قندی و الکل پرهیز نمایید.

 

چند راهکار برای کاهش وزن زنانی که در دهه ۴۰ سالگی قرار دارند

بی‌خوابی و خواب بی‌کیفیت به علت تولید استروژن و پروژسترون پایین است. عرق‌های شبانه خواب شما را به هم می‌زند.  بهترین کار صحبت با پزشک و آزمایش هورمونی است. پوشیدن لباس نخی، اتاق خواب خنک و تاریک و ورزش به شما کمک خواهد کرد.

 

افزایش وزن غیر قابل توضیح ممکن است به علت تیروئید شما باشد که هورمون لازم را ترشح نمی‌کند و در نتیجه سوخت‌وساز شما تنظیم نمی‌شود. سندروم تخمدان پلی کیستیک یا یائسگی نیز می‌تواند باعث چاقی‌های شکمی و افزایش وزن شود. در این شرایط ورزش کنید و با پزشک زنان خود برای درمان کیست یا علائم یائسگی صحبت کنید.

 

منابع: ایرنا زندگی - ایسنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.