2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
نقدی بر سریال هم گناه؛ سرنوشت جذاب و پر ابهام شخصیت‌ها

نقدی بر سریال هم گناه؛ سرنوشت جذاب و پر ابهام شخصیت‌ها

تقریبا همه شخصیت‌های اصلی سریال، درگیر یک ماجرای عاطفی هستند که سرنوشت پایان رابطه همه آن‌ها برای مخاطب اهمیت زیادی پیدا کرده است.

دوات آنلاین-سریال هم‌ گناه موفق شده در نمایش خانگی خودی نشان بدهد و مورد استقبال تماشاگران قرار بگیرد. این سریال از لحاظ میزان بیننده در رتبه اول است و سریال دل بعد از آن در جایگاه دوم قرار دارد. نقد روزنامه خراسان بر سریال هم گناه را بخوانید:

 

شنا خلاف جهت آب

سریال هم ‌گناه قصه عاشقانه‌ای دارد و از این نظر مورد پسند مخاطبان است. تقریبا همه شخصیت‌های اصلی سریال، درگیر یک ماجرای عاطفی هستند که سرنوشت پایان رابطه همه آن‌ها برای مخاطب اهمیت زیادی پیدا کرده است. قصه سریال مانند تولیدات اخیر مدیوم نمایش خانگی از الگوهای پرتکراری مانند لاکچری بودن، وجود یک قدرت مافیایی، مثلث‌های عشقی و امثال این‌ها پیروی نکرده، بنابراین نسبت به دیگر آثار برای تماشاگر تازگی دارد. گرچه در این مجموعه هم خانواده اصلی که شاهد قصه آن‌ها هستیم، ثروتمند هستند اما سریال روی لاکچری‌بازی‌ مانور نمی‌دهد و مخاطب بیشتر از آن که سرگرم جذابیت‌های ظاهری مانند خانه‌های دوبلکس، ماشین‌های لوکس و لباس‌های آن چنانی باشد، درگیر اتفاقات قصه است.

 

ریتم خوب و راکد نماندن قصه

قصه‌های کم‌اتفاق و ریتم کند داستان، مهم‌ترین ایرادهایی هستند که در سریال‌های جدید نمایش خانگی دیده شده‌اند و صدای اعتراض مخاطبان را درآورده‌اند. از امتیازهای مهم «هم‌گناه» راکد نبودن قصه و سرعت خوب داستان است که باعث می‌شود مخاطب را منتظر تماشای ادامه قصه نگه دارد و او را دنبال قصه بکشاند.

 

سریال هم‌ گناه شخصیت‌های متعددی دارد که می‌توانست به نقطه ضعف قصه تبدیل شود اما این کاراکترها به زور به قصه وصله نشده‌اند و ارتباط خوبی با داستان اصلی و خرده‌داستان‌ها دارند. شخصیت‌ها هماهنگ با جریان قصه پیش می‌روند و می‌توان گفت به خوبی در هر قسمت از سریال، کم‌وبیش به آن‌ها پرداخته شده است.

 

عشق متفاوت به سبک «هم‌گناه»

علاوه بر ارتباط «فرهاد» با دختر خانواده‌ای بی‌بضاعت یعنی «هدیه»، یکی دیگر از روابط عاطفی که مورد توجه مخاطبان سریال قرار گرفته، ارتباط «آرمان» با «زیبا» است. «آرمان» چند سال از «زیبا» کوچک تر است اما ویژگی‌های شخصیتی و استقلال او، باعث شده به «زیبا» علاقه مند شود. همان طور که قبلا به تفصیل درباره این موضوع نوشته‌ایم، در اکثر سریال‌هایی که به تازگی در نمایش خانگی منتشر شده، شاهد چنین زوج‌هایی بوده‌ایم، اما تفاوت «هم‌گناه» با سریال‌هایی مانند «مانکن»، «رقص روی شیشه» و «هیولا» که ازدواج یک زوج با اختلاف سنی زیاد را نمایش داده‌اند، در این است که مثلا در سریال «مانکن» پای انتقام‌جویی در میان بود یا کاراکتر «میرخان» در «رقص روی شیشه» آدم موجهی نبود که با دختر جوانی ازدواج کرده بود و در سریال «هیولا» هم ماجرا کمدی بود اما موقعیت و شخصیت «آرمان» و «زیبا» کمی با نمونه‌های قبلی متفاوت است و مورد علاقه تماشاگران بوده است.

 

انتخاب خوب بازیگران اصلی و فرعی

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت «هم‌گناه»، انتخاب بازیگران آن است. حضور ستاره‌های باسابقه‌ای مانند پرویز پرستویی و هدیه تهرانی در سریال برای مخاطب جذاب است. پرویز پرستویی در «هم‌گناه» کاراکتر متفاوت یا پیچیده‌ای ندارد و انتظار می‌رفت حضور غافلگیرکننده‌ای در سریال داشته باشد اما شخصیت هدیه تهرانی در نقش یک زن مستقل، قوی، منطقی و باتجربه بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است؛ شخصیتی که البته مشابه آن را پیشتر زیاد بازی کرده است.

 

محسن کیایی نیز در نقش پسر شوخ‌طبع و جسوری که بیشتر خوش گذرانی برایش مهم است تا اتفاقاتی که درون خانواده رخ می‌دهد، از شخصیت‌های محبوب سریال است. این کاراکتر شخصیتی مشابه «پیمان» در سریال «عاشقانه» دارد و در ادامه تکثیر این تیپ شخصیت در نمایش خانگی است.

 

مهدی پاکدل در نقش «فرهاد»، مارال بنی‌آدم در نقش «سارا» و پدرام شریفی در نقش «پیمان» هم دیگر کاراکترهای مهم سریال هستند که به خوبی در نقش خود جا افتاده‌اند. از بازیگران حرفه‌ای انتظاری جز بازی‌های خوب نمی‌رود، اما چهره‌های تازه‌ای که تعدادشان در سریال کم نیست هم به خوبی از پس نقش خود برآمده‌اند و با نقش‌های شان تناسب دارند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.