2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
ماجرای اعتراض مهران ‌مدیری به فردی که او را نشناخت

ماجرای اعتراض مهران ‌مدیری به فردی که او را نشناخت

خاطره جالب مجری برنامه دورهمی شاید بتواند بخشی از دلایل روان شناسانه جذابیت شهرت را برای ما عیان کند.

دوات آنلاین-«مهران مدیری» در برنامه دورهمی با حضور «سیما تیرانداز»، داستان سفرش به شهری در ایران را تعریف کرد که در شبکه‌های اجتماعی هم پربازدید شد. او گفت که چند سال قبل در شرایطی که انتظار داشته در هتل او را بشناسند و به واسطه این شناخت به او خدمات ارائه دهند اما هیچ فردی در هتل او را نشناخته بوده است. در بخشی از این برنامه، مدیری در توصیف آن خاطره می‌گوید: «فکر کردم خواب می‌بینم، یا ما از کره زمین آمدیم بیرون و این‌جا سیاره دیگری است... هنوز فکر می‌کنم چطور ممکنه اون‌ها من رو نشناسند؟» اما چرا باید مدیری از این‌که شناخته نشده بوده، تعجب کند؟ البته در بخش دیگری از این برنامه خانم «تیرانداز»، مهمان برنامه هم جمله‌ای مرتبط با همین موضوع به زبان آورد که قابل تامل است. او گفت: «نمی‌دونم چرا آدم این توقع را پیدا می‌کند که همه او را بشناسند؟».

 

موضوع شهرت از موضوعات مورد علاقه روان‌شناسی است. تا به حال مطالعات زیادی در این حوزه انجام شده است. یکی از سوالاتی که روان‌شناسان در پی پاسخ آن بوده و هستند، دلایل علاقه مندی افراد عادی به کسب شهرت است. این‌که چرا بسیاری از افراد تلاش زیادی برای به دست آوردن شهرت می‌کنند؟ اصلا دلیل جذابیت شهرت چیست؟

 

شهرت و منافعی که همراه آن می‌آید

یکی از مطالعات معتبر درباره دلایل جذابیت شهرت، مطالعه‌ای است که توسط محققان دانشگاه لستر در انگلستان انجام شده است. آن‌ها در این مطالعه به بخشی از دلایل جذابیت شهرت برای افراد عادی اشاره کرده‌اند. برخی از این دلایل عبارتند از: تمایل به دیده شدن، زرق و برق دنیای افراد مشهور، جاه‌طلبی و دسترسی آسان پیدا کردن به خدمات. در واقع طبق این مطالعه و تعدادی دیگر از مطالعات، از دید بسیاری از افراد، کسب شهرت راهی آسان برای دست یابی به خدمات است. موضوعی که در پس خاطره مهران مدیری هم قابل ردیابی است.

 

طبق آن چه مهران مدیری تعریف می‌کند او تصور می‌کرده که می‌تواند از شهرت خود برای گرفتن اتاق در هتل (در شرایطی که پذیرش گفته بوده اتاق خالی ندارند) استفاده کند. اما تصور او درست از آب در نیامده و هیچ کس در هتل او را نشناخته است. این اتفاق ظاهرا آن قدر برای مهران مدیری دور از انتظار بوده است که طبق گفته خودش، بعد از آن سفر بیمار شده است! اما شاید با خود فکر کنید اگر از دلایل جذابیت شهرت، همین شناخته شدن و دریافت خدمات اضافه است، پس داستان سلبریتی‌هایی که گاهی خود را پشت عینک آفتابی و ... پنهان می‌کنند، تا شناخته نشوند، چیست؟

 

مسیر دشوار کنار آمدن با شهرت

به دست آوردن شهرت، شمشیری دو لبه است. از سویی بخش‌های لذت‌بخشی دارد و از سوی دیگر دردسرهای خاص خودش را هم به دنبال دارد. به واسطه همین مسئله هم رابطه افراد معروف با شهرتی که کسب می‌کنند، همیشه یکسان نیست. گاهی آن‌ها از آن استقبال می کنند و دوست دارند شناخته شوند اما در مقابل گاهی اوقات تمایلی به شناخته شدن ندارند و از دوربین‌ها فرار می‌کنند.

 

منبع: روزنامه خراسان

نویسنده: نرگس عزیزی- کارشناس ارشد مشاوره

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.