2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
هاشیموتو چیست و چطور درمان می‌شود

هاشیموتو چیست و چطور درمان می‌شود

هاشیموتو بیماری خود ایمنی است که در قسمت تیروئید بروز می‌کند. این بیماری ممکن است که به صورت کم کاری تیروئید خود را نشان دهد. جزئیات این بیماری را در این مطلب بخوانید

دوات آنلاین-هاشیموتو، بیماری‌ای است که در غده تیرویید به وجود می‌آید، و یک بیماری خود ایمنی در بدن  و یکی از شاخه‌های کم کاری تیرویید است.

 

هاشیموتو؛ نوعی از کم کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید مدل‌های مختلفی دارد که یکی از انواع خطرناک آن هاشیموتو است. همان‌طور که می‌دانید بدن دارای یک سیستم دفاعی است که با ویروس‌ها و باکتری‌های خارجی مبارزه می‌کند اما گاهی این سیستم دچار اشتباه می‌شود و به اندام‌های داخلی تجاوز می‌کند؛ یکی از این اندام‌ها تیروئید است که در این صورت دچار ضعف و ناتوانی در تولید هورمون می‌شود که به این حالت هاشیموتو می‌گویند.

 

تیروئیدیت هاشیموتو نوعی التهاب مزمن غده تیروئید است که بر اثر یک بیماری خودایمنی به وجود می‌آید. منظور از بیماری خودایمنی این است که بدن علیه خودش وارد عمل شده و علیه سلول‌های خودی پادتن‌های مختلف می‌سازد.

 

علت بیماری هاشیموتو چیست

تیروئیدیت هاشیموتو نخستین بیماری خودایمنی شناخته شده است که در سال ۱۹۱۲ توسط شخصی به نام هاکارو هاشیموتو در آلمان کشف شد. این بیماری سیر نسبتا کندی دارد؛ یعنی به کندی در غده تیروئید پیشرفت می‌کند و به تدریج باعث تخریب در بافت تیروئید و موجب افت سطح هورمون تیروئید در خون می‌شود.

 

سایت دکتر دکتر نوشت: هنوز علت دقیقی برای توجیه ابتلا به هاشیموتو یافت نشده است به طوری که برخی پزشکان معتقدند که یک ویروس یا باکتری باعث ابتلای فرد به این بیماری می‌شود و برخی دیگر عوامل ژنتیکی را مسبب ابتلا به این بیماری می‌دانند.

 

تیروئیدیت هاشیموتو بیشتر در زنان میانسال شایع است، اما ممکن است مردان، زنان و کودکان را در هر سنی گرفتار کند.

 

عوارض هاشیموتو

بیماری هاشیموتو عوارض زیادی دارد که از جمله ان می‌توان به این موارد اشاره کرد

میکزودم

افزایش وزن

افسردگی

حساسیت بیش از حد و غیر طبیعی نسبت به گرما و سرما

پوست خشک و رنگ پریده

احساس خواب‌رفتگی اندام‌ها و کوفتگی

احساس وحشت ناگهانی

برادیکاردی (کند شدن ضربان قلب) و گاهی تاکیکاردی (تند شدن ضربان قلب)

افزایش کلسترول خون و کاهش قند خون

افزایش میزان خونریزی عادت ماهیانه یا طولانی شدن مدت زمان آن

ضعف ماهیچه‌ها یا گرفتگی ماهیچه‌ها

ضعیف شدن حافظه

نازایی

ریزش موها

میگرن

 

از نظر معاینات و علائم بالینی بر اثر بیماری تیروئیدیت هاشیموتو غدهٔ تیروئید ممکن است سفت، بزرگ و لوبوله شود. البته ممکن است این تغییرات چندان محسوس نباشد و خود شخص به راحتی متوجه آنها نشود ولی پزشک متخصص غدد با معاینه به این موضوع پی خواهد برد.

هاشیموتو چیست و چطور درمان می‌شود

روش درمان بیماری هاشیموتو

تیروئیدیت هاشیموتو اغلب خود را با کم‌کاری تیروئید نشان می‌دهد. فرد می‌تواند با مصرف داروهای هورمونی، مانند لووتیروکسین یا عصارهٔ خشک‌کرده تیروئید که برای کم‌کاری تیرو‌ئید استفاده می‌شود تا حد زیادی علائم بیماری را کنترل کند.

 

لووتیروکسین، درمان تیروئیدیت هاشیموتو

 توجه داشته باشید که تعیین مقدار داروی مصرفی یا به عبارتی تعیین دوز دارو به شدت بیماری و وزن بیمار بستگی دارد و توسط پزشک تعیین می‌شود. ولی معمولاً مصرف یک قرص لووتیروکسین در روز سطح تیروکسین خون را در حالت عادی نگه می‌دارد. البته بیماران مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو اغلب لازم است تا پایان زندگی خود از این دارو استفاده کنند.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.