2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
سندروم تورت؛ علایم، دلایل و راه‌های درمان

سندروم تورت؛ علایم، دلایل و راه‌های درمان

همه آنچه درباره سندروم تورت باید بدانید در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین-سندروم تورت همان اختلالی است که اصطلاحا به آن تیک گفته می‌شود اما این سندروم چرا به وجود می‌آید و آیا راه درمانی دارد؟

 

سندروم تورت چیست

پزشکان بدون مرز نوشت: سندرم یا اختلال تورت یک نوع عارضه عصبی بوده که توسط ترکیبی از حرکات و صداهای ناخواسته که در اصطلاح به آن‌ها تیک می‌گویند، توصیف می‌شود. این حرکات و صداهای ناخواسته ممکن است شامل چشمک زدن، سرفه، صاف کردن گلو، حرکات صورت، حرکات سر یا کمر و صداهای غیرمعمول باشد. تیک‌ها در افراد مبتلا به اختلال وسواسی – اجباری (OCD)، اختلال طیف اوتیسم (ASD) یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) رایج هستند. علت ایجاد سندرم تورت عدم توازن در مغز بوده و معمولا در سن 7 سالگی آغاز می‌شود.

سندروم تورت از کودکی شروع می شود

علایم سندروم تورت

ایسنا نوشت: این بیماری با چهار علامت اولیه مشخص می‌شود که برای تشخیص تورت وجود آنها ضروری است. البته خصوصیات بالینی دیگری هم در برخی از بیماران تورت مشاهده می‌شود.

 

این چهار علامت عبارتند از: کودک دچار تورت، تیک‌های حرکتی غیرارادی متعدد دارد. این تیک‌ها می‌توانند به صورت پرش‌های ناگهانی سر، شانه یا حتی کل بدن، چشمک زدن‌های متناوب یا چرخاندن چشمها، شکلک درآوردن یا رفتارهای متناوب لمس کردن یا دق کردن‌های مکرر باشند. برخی از این بیماران حرکات قالبی بسیار پیچیده پیدا می‌کنند و حتی ممکن است رفتارهای جبری تکراری نشان دهند، مثل بو کردن اشیاء یا روشن و خاموش کردن پشت سر هم چراغ ها.

 

خصوصیت دوم کودکان مبتلا به تورت تیک های صوتی است. یعنی از خود صدا درآوردن و به زبان آوردن لغات یا عبارات کوتاه به صورت غیرارادی. این تیک ها شامل بالا کشیدن بینی، صاف کردن گلو یا سرفه های مکرر، انواع مختلف صدا و فریادهای ناگهانی، خندیدن های غیرارادی، پژواک گویی (تکرار کلام اخیر دیگران یا خود) و کوپرولالیه (بر زبان راندن کلماتی که از لحاظ اجتماعی گفتن آنها مناسب و جایز نیست). البته این نوع تیک در واقع خیلی شایع نیست اما به نظر می رسد از سایر نشانه‌های سندرم تورت شناخته شده‌تر باشد.

 

یکی دیگر از خصوصیات ویژه سندرم تورت این است که نشانه‌های بیماری در زمان کوتاهی ظاهر و سپس ناپدید می شود. مثلا ممکن است زمان‌هایی باشد که تیک‌های بیمار بسیار شدیدند و زمان هایی باشد که بیمار هیچ نشانه و علامتی نداشته باشد.

 

و بالاخره نشانه‌های تورت در طول زمان تغییر می کنند. در یک سن، تیک های کودک ممکن است به صورت چشمک زدن و بالا کشیدن بینی باشد و سال بعد به صورت بالا انداختن شانه و صدای کلیک درآوردن با زبان.

 

یک خصوصیت ویژه نگران کننده دیگر غیرارادی بودن تیک هاست که با این وجود برخی از بچه ها می توانند به مدت چند ثانیه یا حتی بیشتر آنها را سرکوب کنند. در نتیجه کودکی که تیک های صوتی دارد ممکن است بتواند در مراسم مذهبی خود را کاملاً آرام نگاه دارد و بعد در راه رسیدن به خانه آنها را با شدت و یا دفعات بیشتری بیرون بریزد. این خصوصیت تورت باعث می شود مردم به اشتباه فکر کنند رفتارهای بیمار عمدی است و یا اینکه کودک یا نوجوان مبتلا به هیچ وجه تیکی ندارد.

دلایل ابتلا به سندروم تورت چیست

دلایل ابتلا به سندرم تورت

تا همین اواخر افراد مبتلا به تورت و خانواده آنها رنج بسیار می بردند، زیرا علت رفتارهای غیرطبیعی آنها از سوی جامعه پزشکی درک نمی شد. بیشتر آنها به اشتباه تشخیص های دیگر می گرفتند و به آنها گفته می شد که مشکلشان ریشه در اختلالات عاطفی دارد و در نتیجه درمان های مناسبی هم دریافت نمی کردند.

 

اکنون می دانیم که سندرم تورت یک اختلال نوروبیولوژیک است که نشانه ها و علائم آن رفتار را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر آموزگاران در مورد نشانه‌های این سندرم آگاهی کافی داشته باشند بسیار کمک کننده است چرا که آنها اغلب بیشترین برخورد را با کودک دارند و می‌توانند رفتار او را در درازمدت مشاهده کنند.

 

هم اکنون پذیرفته شده است که این بیماری و مشکلات همراه آن اختلالی ارثی است و اغلب می‌توانیم بسیاری از علائم بیماری از جمله تیک‌های حرکتی و رفتارهای همراه با آنها را در اعضای دیگر خانواده بیمار مشاهده کنیم و البته همانند سایر اختلالاتی که ارثی هستند والدین این بیماران در مورد انتقال ارثی این مشکل به فرزندان خود احساس گناه می کنند. لذا به هنگام صحبت در رابطه با مشکلات بیماران باید به این نکته نیز توجه کافی داشت.

آیا سندروم تورت راه درمان دارد؟

درمان سندرم تورت

اگر تیک‌ها خفیف باشند ممکن است علی‌رغم تشخیص بیماری، درمانی صورت نگیرد. گاهی اوقات برای آنکه کودک در خانه و مدرسه به راحتی به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهد پذیرفتن این حقیقت که نشانه های بیمار و رفتارهای او در کنترل کودک نیستند و به قصد «شیطنت» و از روی عمد انجام نمی شوند کافی می باشد. ممکن است حتی لازم باشد که در مورد این بیماری برای گروه همسالان کودک و والدین او نیز توضیحاتی داده شود تا آنها هم دلیل این رفتارها را از سوی بیمار متوجه شوند. با این وجود در برخی موارد تیک ها به شدت آزاردهنده می شوند و آن قدر کودک را رنج می دهند که به درمان طبی نیاز می‌شود.

 

متأسفانه هیچ «قرص جادویی» وجود ندارد که بتواند نشانه ها و علائم بیمار را بهبود بخشد و هیچ عوارض جانبی منفی هم نداشته باشد. بسیاری از داروهای مورد استفاده کنونی برای سندرم تورت عوارض جانبی احتمالی دارند که عبارتند از: افزایش وزن، گیجی و منگی و کندی سرعت تفکر. علاوه بر اینها یک جا بند نشدن، نشانه های افسردگی، هراس از مدرسه یا حتی ایجاد واکنش های آلرژیک شدید نیز ممکن است روی دهند.

 

در نتیجه داروهایی که می توانند به بیمار کمک کنند قادرند کودک را خواب آلوده کنند و یا قدرت تمرکز و یادگیری او را در مدرسه کمی کاهش دهند. علاوه بر این در حالی که این داروها از نشانه های بیمار می کاهند به ندرت می توانند این نشانه ها را کاملاً از بین ببرند. پس مصرف داروهای مزبور در واقع یک معامله است و پزشک و خانواده بیمار با هم تصمیم خواهند گرفت که آیا منافع مصرف آنها ارزش مشکلاتی که ممکن است ایجاد کنند را دارند یا نه. در این بین اطلاعاتی که آموزگاران از عملکرد روزانه کودک در مدرسه به دست می آورند در روند این تصمیم گیری بسیار اهمیت می یابد.

 

روش‌های طبیعی برای کاهش علایم سندروم تورت

از ویتامین‌های B غافل نشوید

ویتامین های B از سیستم عصبی پشتیبانی می کنند، پوست و مو سالم را تقویت می کنند، با استرس و افسردگی مبارزه می کنند، با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند، کلسترول HDL را افزایش می دهند، وضعیت خواب را تنظیم می کنند و التهاب را کاهش می دهند.

 

چون استرس یک محرک متداول برای تورت است، مهم است که از توانایی بدن برای مبارزه با استرس حمایت کنیم. ویتامین B 12 نیز، بویژه، می تواند با افسردگی و اضطراب مبارزه کند و تمرکز و عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

 

منیزیم برای تیک های عصبی

منیزیم از سیستم عصبی مرکزی پشتیبانی می کند و عمل و واکنش ماهیچه های مناسب را ترویج می کند. محلول های خوراکی منیزیم و ویتامین B6، مجموع میزان تیک کودکان مبتلا به سندرم تورت را کاهش می دهد. محققان هیچ گونه عوارض جانبی در این باره ندیده اند. مطالعات بیشتر مورد نیاز است.

 

علاوه بر شواهد کمک به کاهش پیوند تیک با تورت، افراد دارای کمبود منیزیم ممکن است که از اضطراب، افسردگی و خستگی مزمن رنج ببرند. سعی کنید غذاهای غنی از منیزیم بیشتری را در رژیم غذایی خود جای دهید.

 

گل ساعتی برای مدیریت اضطراب

محققان دریافتند که عصاره گل ساعتی برای مدیریت اضطراب موثر است و میزان اختلال عملکرد را در مقایسه با اگزازپام بیشتر کاهش می دهد. افراد مبتلا به تورت اغلب دچار مشکل در خواب، اضطراب و افسردگی هستند و اغلب اختلال کم توجهی بیش فعالی دارند. گل ساعتی برای کمک به این شرایط معروف است.

 

ویتامین D مناسب برای سیستم عصبی

این باور وجود دارد که نزدیک به 90 درصد از مردم کمبود ویتامین D دارند. ویتامین D اغلب به عنوان یک ماده مغذی ضروری نادیده گرفته می شود و در سیستم عصبی، سلامت ماهیچه و افسردگی نقش حیاتی ایفا می کند. رابطه قوی بین ویتامین D و افسردگی وجود دارد.

 

بهترین راه برای مصرف ویتامین D که نیاز دارید از طریق نور خورشید است؛ در طول ماه های زمستان، حداقل 20 دقیقه در روز بیرون بروید، مهم است که مصرف غذاهای غنی از ویتامین D را افزایش دهید.

 

کاهش اضطراب با استفاده از بابونه

بیش از 5000 سال است که استفاده از بابونه به خاطر بهبود بی خوابی، زخم ها، آلرژی ها، آرتروز و مبارزه با اضطراب و افسردگی و اسپاسم ماهیچه مورد استفاده قرار می گیرد. بابونه اضطراب را در بیماران با اختلال اضطرابی کاهش می دهد.

 

خوشبختانه، چای بابونه، طعم دهنده و روغن هایش در فروشگاه های مواد غذایی در دسترس هستند. برای کمک به تسکین تنش و بهبود خواب، استفاده از روغن بابونه را امتحان کنید.

 

شما هم چنین می توانید از یک فنجان چای (یا چای یخی) در هر زمانی از روز لذت ببرید تا از این گل قدرتمند بهره مند شوید.

 

تاثیر ورزش بر تورت

تمرینات هوازی در طول ورزش و پس از ورزش به میزان قابل توجهی تیک ها را کاهش می دهد. در حالی که این مطالعه، شدت یا طول زمان برای جلسات تمرین مشاهده شده را مشخص نکرده است، اما هر روز فعالیت هوازی معمولی را برای بهترین نتیجه برای تیک ها در نظر گرفته است.

 

آرامش کامل بدن بسیار مهم است

مطالعه ای که در ژورنال رشد عاطفی چاپ شد، نشان داد که تمدد اعصاب ذهن می تواند به تعدیل فعالیت های مغزی در چند ناحیه که در آن پردازش هیجانی یافت می شود، کمک کند.

 

برای ایجاد یک واکنش آرامش بخش کامل در بدن، کودک خود را از طریق گروه های مختلفش عضلانی و منقبض کنید. از پاها شروع کنید و به سمت بالا حرکت کنید، ماهیچه ها را محکم تا شماره 5 فشار دهید و سپس به شماره 15 برسید. سپس به گروه ماهیچه های بعدی بروید و تکرار کنید تا زمانی که به بالای سر برسید.

 

اسیدهای چرب امگا 3 برای تیک‌های عصبی

اسیدهای چرب امگا 3 می توانند باعث کاهش آسیب های مربوط به تیک عصبی باشند. برای حمایت از سلامت قلب، سلامت مغز و پیش گیری از سرطان، مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب 3 را زیاد بخورید.

 

عوامل خطر سندروم تورت

برنا نوشت: عوامل خطر سندرم تورت ، عبارتند از:

تاریخچه و سابقه خانوادگی

داشتن سابقه خانوادگی سندرم تورت یا اختلالات عصبی دیگر می تواند خطر گسترش و رشد سندروم تورت را افزایش دهد.

 

جنسیت

مردان در حدود سه تا چهار برابر بیشتر از خانم ها ریسک این سندرم را دارند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تیک ها معمولاً جدی نیستند. اگر تیک هایتان ملایم و خفیف هستند و باعث ایجاد مشکلی نمی شوند، همیشه نیازی نیست که به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات آن ها می توانند به همان سرعتی که ظاهر می شوند، ناپدید شوند.

 

اگر نسبت به تیک های کودکتان نگران هستید، به پزشک خود مراجعه کنید، یا اگر تیک ها اینگونه هستند:

 

_اگر به طور منظم اتفاق می افتند و یا به صورت مکرر و یا شدیدتر می شوند.

 

_داشتن مشکلات اجتماعی یا احساسی، مانند شرمندگی، قلدری یا انزوای اجتماعی.

 

_باعث درد یا ناراحتی می شوند.

 

_ در فعالیت های روزمره، مدرسه یا کار تداخل پیدا می کنند.

 

_ به همراه دیگر حالات و رفتارهاست، مانند عصبانیت، افسردگی و یا به خود زیان زدن.

 

پزشک شما باید قادر به تشخیص یک تیک از توصیف یا دیدن یک ویدئو کوتاه باشد، اما مراقب باشید که بیش از حد توجه خود را به تیک ها نیندازید، وگرنه ممکن است بدتر شوند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.