2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
آیا خوردن میوه ضرر هم دارد

آیا خوردن میوه ضرر هم دارد

همیشه شنیده‌ایم انواع میوه‌ها پر از خاصیت‌های مختلف هستند اما آیا میوه می‌تواند ضرر هم داشته باشد و برای سلامتی ما تهدید محسوب شود؟

دوات آنلاین-میوه‌های مختلف انواع خاصیت‌ها را دارند و می‌توانند به سلامتی شما کمک کنند اما واقعیت این است که همین میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین می‌توان برای شما مضر هم باشد اگر در مصرف آنها زیاده‌روی کنید. چند ضرر اصلی زیاد خوردن میوه را به نقل از ایرنا بخوانید:

 

نفخ؛ از مضرات زیاده‌روی در مصرف میوه

میوه یک ماشه برای ابتلا به نفخ است. میوهها غنی از یک نوع قند به نام فروکتوز هستند که متاسفانه بسیاری از ما قادر به جذب و هضم موثر مقادیر زیادی از فروکتوز نیستیم. محققان بر این باورند که ۴۰ درصد از مردم از یک بیماری به نام سوء جذب فروکتوز در روده کوچک رنج میبرند. عدم جذب فروکتوز با علائمی مانند ایجاد گاز و نفخ در دستگاه گوارش همراه است. دریافت فروکتوز بیش از حد با واکنشهای التهابی در بدن نیز همراه است.

 

با مصرف زیاد میوه احساس ضعف و گرسنگی می‌کنید

فروکتوز نه‌ تنها جلوی گرسنگی را نمی گیرد بلکه برعکس میل به مصرف مواد غذایی پرکالری را افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پس از زیر نظر گرفتن ۲۴ داوطلب که گروهی نوشیدنیهای حاوی گلوکز و برخی نوشیدنی‌های حاوی فروکتوز مصرف می کردند اعلام نمودند، وقتی داوطلب نوشیدنی حاوی فروکتوز می‌خورد احساس گرسنگی بیشتری دارد و میل به مصرف مواد غذایی پرکالری مثل موز و بیسکوییت بیشتر میشود.

 

متخصصان میگویند، گرچه فروکتوز قند میوه‌ است اما به هرحال قند ساده تلقی میشود و عامل ذخیره چربی در بدن است. گرچه این قند سبب مقاومت به انسولین نمی‌شود اما برای حفظ تناسب اندام باید مراقب مصرف متعادل آن در طول روز باشید.

خوردن میوه چه ضررهاییی دارد

میوه‌ها باعث افزایش وزن می‌شوند

حتی اگر مواد غذایی حاوی قند و کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای فراوری شده و محصولات چرب حیوانی را نیز کنار بگذارید، مصرف بیش از حد میوه باز هم می تواند برای از دست دادن وزن، مشکل آفرین باشد. مصرف روزانه ۵ میوه متوسط توصیه شده است. یک میوه متوسط درحدود ۶۰ کالری انرژی دارد بنابراین برای حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی باید اعتدال در مصرف میوهها هم رعایت شود.

 

میوه و اسهال یا وخیم شدن علائم سندرم آی بی اس

سوء جذب فروکتوز موجود در میوه منجر به نفخ، گرفتگی عضلات شکم، درد و اسهال و حتی گاهی سردرد نیز میشود. علاوه بر این، بسیاری از میوهها مانند سیب سرشار از پکتین هستند؛ یک نوع فیبر که مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر یا آی بی اس، برای شکستن کامل آن مشکل دارند.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.