2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کورکومین چیست و چه خاصیت هایی دارد

کورکومین چیست و چه خاصیت هایی دارد

کورکومین ماده ای است که در زردچوبه یافت می شود و باعث از بین رفتن بیماری های التهابی و سرطانی می شود. کورکومین خواص زیادی دارد و برای درمان انواع بیماری های قلبی و سرطان استفاده می شود. خواص کورکومین را در این مطلب بخوانید

دوات آنلاین-شاید ازخواص ضد التهابی زرد چوبه بسیار شنیده باشید اما جالب است بدانید این خاصیت زرد چوبه به خاطر ماده ای به نام کورکمین است که مصرف دارویی بالایی دارد.

 

کورکومین برای درمان التهاب بسیار استفاده می شود. این ماده پلاکت های مغزی را از بین می برد و در صورتی که بتواند وارد سلول های سرطانی شود و مسیرهای مرگ سلولهای سرطانی را از بین می برد و به درمان فرد بیمار کمک می کند. کورکمین می تواند از انواع التهاب جلوگیری کند همچنین در درمان و پیشگیری بیمارهای قلبی و عروقی، آلزایمر، آرتریت روماتوئید، چاقی ،دیابت نوع 2، سندرم متابولیک ، پانکراتیت، سرطان، نارسایی مزمن کلیوی، آسم، برونشیت، بیماری های نورودژنراتیو(بیماری هایی که با تخریب سلول عصبی همراه است) و اختلالات دستگاه گوارشی موثر باشد.

کورکومین چه خواصی دارد

همچنین زرد چوبه توانسته روی سلامت کبد ، چشم و پوست بسیار تاثیر داشته باشد. و زخم ها را سریع تسریع دهد.

 

بیشتر بخوانید: برای تسکین معده درد چی بخوریم

 

کورکومین و پیشگیری از سرطان

کورکومین به دلیل دارا بود خاصیت آنتی اکسیدان سطح آنتی اکسیدانی بدن را بهبود می بخشد. همچنین در کاهش سطح استرس اکسیداتیو که عامل اصلی بیماری های مزمن از جمله  سرطان است را نیز داراست. جالب است بدانید کورکومین زرد چوبه می تواند  تهاجم سلولهای سرطانی را کاهش دهد.

 

براساس تحقیقات انجام شده شیوع آلزایمر در جوامعی که  مصرف بالای زرد چوبه دارندچهار و نیم برابر کمتر از سایر جوامع است.

 

همچنین مصرف مکمل کورکومین از یک هفته قبل از شروع قاعدگی تا سه روز بعد از آن برای سه دوره متوالی می‏تواند در کاهش عوارض سندرم پیش از قاعدگی موثر باشد.

پیشگیری از سرطان با کورکومین

مکمل کورکومین کارن با توجه به اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ذکر شده، برای ارتقا سلامت عمومی طراحی شده است.

 

جلوگیری از افزایش وزن با کورکومین

مصرف روزانه کورکومین فواید زیادی دارد. مصرف آن می‌تواند به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند. افزایش مصرف آن راهی برای کاهش وزن است. کورکومین با کاهش بافت چربی، سطح کلسترول را پایین می‌آورد. این ماده برای چربی سوزی عالی است و به همین دلیل در کاهش وزن تاثیر دارد.

 

کورکومین می‌تواند جذب چربی را کنترل کرده و میزان آن در بدن را کاهش دهد. همچنین می‌تواند انسولین را پایین آورده و چاقی را کاهش دهد. کورکومین به کاهش التهاب مرتبط به چاقی نیز کمک می‌کند.

تاثیر قندخون بر کورکومین

کورکومین و تعدیل قند خون

متعادل نبودن قند خون و مقاومت در برابر انسولین باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود. کورکومین می‌تواند قند خون را تنظیم کند. این ماده، باعث فعال شدن برخی از آنزیم‌های کبدی که قند موجود در جریان خون را مهار می کنند، شده و آنزیم‌هایی را فعال می‌کند که به ذخیره قند به صورت گلیکوژن کمک می‌کنند.

 

محافظت از بینایی

کورکومین می‌تواند به محافظت از بینایی کمک کند و آب سیاه، رتینوپاتی دیابتی ، بیماری‌های شبکیه و تباهی لکه زرد را کاهش دهد.

 

طب سنتی: معرفی مسکن های گیاهی برای انواع درد

 

بازسازی سلول‌های بنیادی مغز

زردچوبه، سیستم بازسازی مغز را تقویت می کند. این ماده، به دلیل داشتن کورکومینوئید، دارای خواص ضد التهابی است.

عوارض مصرف کوربین و زرد چوبه

نحوه استفاد از زردچوبه

با خواص زردچوبه برای سلامتی آشنا شدید. در این‌جا نحوه استفاده از آن را برای‌تان آورده‌ایم: زردچوبه، به شکل‌های مختلف مصرف می‌شود. امروزه زردچوبه به عنوان مکمل نیز تولید می‌شود که استفاده رژیمی دارد و مصرف آن آسان است.

 

زردچوبه به شکل پودر نیز موجود است. این پودر معمولا در غذاها و نوشیدنی‌ها به کار می‌رود. طعم تلخ و تندی دارد که به برخی از نوشیدنی‌ها اضافه شده و به گرم شدن بدن کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها در ساخت تونیک‌های گیاهان دارویی نیز کاربرد دارد.

 

ماسک زردچوبه

زردچوبه به عنوان ماسک و برای مراقبت از پوست نیز کاربرد دارد. ماسک زردچوبه می‌تواند به شکل پودر یا به صورت ماسک فوری باشد. ماسک پودر زردچوبه را باید با آب ترکیب کرد. خواص آنتی اکسیدانی، ویتامین C و روغن معطر آن، برای پوست مفید است.

نحوه استفاده از زردچوبه

عوارض مصرف کورکومین

 سایت بازده نوشت: زردچوبه خواص زیادی برای سلامتی دارد اما باید عوارض جانبی آن را نیز در نظر گرفت:

 

مشکلات گوارشی

مصرف بیش از اندازه زردچوبه می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود. رایج‌ترین مشکلات گوارشی درد معده، نفخ، تهوع و سوء هاضمه هستند. افرادی که به کورکومین حساسیت دارند باید از مصرف آن اجتناب کنند زیرا باعث ایجاد ناراحتی می‌شود.

 

ضرر کورکومین برای صفرا

مصرف زیاد زردچوبه، به دلیل کورکومین، می‌تواند تولید صفرا را افزایش داده و باعث ایجاد مشکل در گوارش شود. همچنین افرادی که سنگ صفرا دارند نباید کورکومین مصرف کنند- اگرچه کورکومین از تشکیل سنگ صفرا جلوگیری می‌کند. افراد مبتلا به سنگ صفرا یا هر مشکلی که باعث آزاد شدن صفرا می‌شود، قبل از مصرف زردچوبه با پزشک خود مشورت کنند.

 

سنگ کلیه

مصرف زیاد زردچوبه ممکن است خطر سنگ کلیه را افزایش دهد. کورکومین با اگزالات ترکیب شده که ممکن است به کلسیم بچسبد و سنگ کلیه تولید کند. به همین دلیل، مصرف زیاد کورکومین می‌تواند به تشکیل سنگ کلیه منجر شود.

 

ریزش دیواره رحم

با استناد به برخی مطالعات انجام شده، مصرف زیاد کورکومین می‌تواند باعث ریزش دیواره رحم شود.

 

کورکومین تهوع می آورد

رایج‌ترین عوارض جانبی مصرف کورکومین، تهوع و اسهال هستند. میزان زیاد کورکومین می‌تواند باعث تهوع، کم فشاری خون و سوء هاضمه شود.

 

کم فشاری خون

محققان، تاثیر کورکومین  بر کم فشاری خون را نیز تایید کرده‌اند. مصرف زیاد کورکومین می‌تواند قند خون را پایین بیاورد و همچنین باعث کم فشاری موقت خون شود.

 

کاهش فشار خون

افرادی که داروی فشار خون مصرف می‌کنند باید از خوردن زردچوبه پرهیز کنند. بنابراین، زردچوبه درمان مناسبی برای پرفشاری خون است.

 

آلوپسی

استفاده بیش از اندازه زردچوبه می‌تواند باعث ریزش مو و آلوپسی ‌شود.

 

خطر خونریزی

ممکن است کورکومین باعث خونریزی شود. کورکومین فرآیند انعقاد خون را کند کرده و به افرادی که به اختلالات خونریزی دچارند توصیه نمی‌شود. مصرف کورکومین همراه با  برخی داروها از جمله داروهای ضد انعقاد خون، خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.