2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
تب علامت چه بیماری‌ها و مشکلات سلامتی است

تب علامت چه بیماری‌ها و مشکلات سلامتی است

تب به تنهایی معمولاً مشکل نگران کننده ای نیست مگر این‌که با علایم و شرایط خاص دیگر همراه باشد.

دوات آنلاین-تب یا بالاتر رفتن دمای بدن از حد معمول آن، یکی از علایم شایع مشکلاتی مانند آنفلوآنزا در نظر گرفته می‌شود اما آگاهی از این نکته که تب می‌تواند به مشکلات دیگری نیز اشاره داشته باشد، اهمیت زیادی دارد. دمای معمولی بدن معمولاً حدود 37 درجه سانتی گراد است و وقتی به  38 درجه سانتی‌گراد برسد و این دما بیشتر از چند ساعت تداوم داشته باشد، در قلمرو تب قرار می‌گیرد. شرایط زیر برخی مشکلات سلامت است که می‌تواند عامل بروز تب باشد:

 

عفونت علت اصلی تب

عفونت را شاید بتوان شایع‌ترین علت تب دانست. وقتی بدن شما درحال مقابله با باکتری‌ها یا ویروس‌هاست ماده‌ای به نام پیروژن آزاد می‌کند که به نوبه خود ترموستات داخلی بدن را از نو تنظیم می‌کند. درنتیجه درجه حرارت بدن بالا می‌رود تا محیط نامساعدی برای باکتری‌ها یا ویروس‌های متجاوز ایجاد شود.

 

تب کردن به دلیل گرمازدگی

گرمازدگی عبارت از ناتوانی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود 40 درجه سانتی‌گراد است که به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود. در شرایط عادی، بدن عملکردهایی دارد که باعث خنک شدن آن می‌شود.

تب می تواند نشانه بیماری های مختلف باشد

تب یکی از نشانه‌های وجود لخته خون

تب می‌تواند نشانه لخته شدن خون باشد زیرا اگر لخته خونی که در رگ‌ها تشکیل می‌شود به قلب و ریه برسد، می‌تواند از جریان خون جلوگیری کند. به گفته کارشناسان، اگر تب با درد، تورم و قرمزی پا یا تنگی نفس همراه باشد، می‌تواند از  لخته شدن خون حکایت داشته باشد.

 

اختلالات هورمونی باعث تب می‌شود

پرکاری تیروئید به خودی خود باعث ایجاد تب نمی‌شود اما می‌تواند عامل بروز یک اختلال بسیار خطرناک و کشنده  باشد که با تولید بسیار زیاد هورمون تیروئید همراه است و «توفان تیروئیدی» نامیده می‌شود. در این حالت، تب معمولا  با بالا رفتن ضربان قلب، نوسانات فشار خون و لرز همراه است.

 

تب به دلیل مصرف برخی داروها

بسیاری از داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث بروز  تب  شود. به گفته کارشناسان داروهای ضد تشنج و برخی داروهای گیاهی هم می‌تواند عامل بروز تب باشد. بنابراین هنگام مصرف هر داروی جدیدی باید واکنش بدن خود را کنترل کنید. به گفته کارشناسان این نوع تب معمولا یک هفته پس از شروع مصرف داروی جدید شروع می‌شود و با قطع مصرف دارو پایان می‌یابد.

 

ارتباط التهاب و تب

برخی شرایط التهابی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس می‌تواند باعث ایجاد تب شود. در این شرایط هم تب به دلیل تولید پیروژن که باعث بالا رفتن دمای بدن می‌شود اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر بیماری التهابی دارید که به نوعی دچار عود شده است، نتیجه آن ممکن است بروز تب باشد.

 

تب کردن بعد از جراحی

افرادی که تجربه یک جراحی را داشته‌اند ممکن است در چند روز اول بعد از جراحی دمایی بالاتر از دمای معمولی بدن را تجربه کنند. مطالعات نشان می‌دهد در 90 درصد بیماران، این مشکل وجود دارد. کارشناسان می‌گویند دلیل این موضوع این است که بدن در واکنش به عمل جراحی، پروتئین‌های التهابی تولید می‌کند و تب واکنش بدن به تولید این پروتئین‌هاست.

 

تب یکی از علایم سرطان

هرچند تب علامت عمده یا اولین علامت سرطان نیست اما می‌تواند یکی از علایم آن باشد. به گفته کارشناسان چندین سرطان با تب همراه هستند که لوسمی سرطان لنفاوی از جمله آن هاست. دلیلش این است که در این سرطان‌ها سلول‌های سرطانی واکنش التهابی ایجاد می‌کنند که بدن با تب به آن پاسخ می‌دهد. اگر تب با علایمی همچون کاهش وزن و تعریق شبانه همراه باشد باید با پزشک درباره آن مشورت شود.

 

منبع: huffpost.com

ترجمه: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.