2024/05/09
۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
علت سفیدی زبان چیست و چه باید کرد

علت سفیدی زبان چیست و چه باید کرد

سفیدی زبان به خودی خود بیماری نیست اما در برخی موارد می تواند علامتی باشد که بیماری‌های پنهان را نشان می‌دهد. دلایل سفیدی زبان را در مطلب زیر بخوانید.

دوات آنلاین-زبان بافت عضلانی از بدن است که صورتی رنگ و پر از پرز های چشایی است و هر تغییری در آن نشان دهنده به خطر افتادن سلامتی فرد است.

 

تغییراتی که در زبان اتفاق می افتد عمدتا نشان دهنده بیماری های پنهانی است که هیچ علامت بیرون دیگری ندارد. بنابراین سلامت زبان در واقع سلامت بخش های مهمی از بدن را نشان می دهد.

سفیدی زبان ممکن است نشان از بیماری گوارشی باشد

سفیدی زبان، نشان‌دهنده بیماری

سفیدی زبان یکی از مهمترین نشانه هایی است که از یک نوع بیماری در بدن حکایت می‌کند و باید جدی گرفته شود. سفید زبان مثلا می تواند نشانه مشکل در دستگاه گوارش باشد.

 

تغییرات رنگ و بافت زبان در مواردی بسیار، هشداردهنده و نشان‌دهنده احتمال بروز بیماری‌های خطرناکی، چون سرطان حفره دهان و زبان یا بیماری‌های مزمن کلیوی و کبدی است، ولی در برخی موارد نیز تغییر رنگ زبان نشانه بیماری نیست و نیاز به درمان خاصی نیز ندارد که سفید شدن سطح زبان از این موارد است.

 

اگر روی زبان زخمی ایجاد شود که بیش از دو هفته بماند، نیاز به بررسی جدی دارد، چراکه می‌تواند نشانه اولیه‌ای از سرطان حفره دهان و زبان باشد.

 

چرا زبان سفید می شود

از جمله مشکلات بهداشتی که باعث سفیدی زبان می‌شود، باید به موارد زیر اشاره کرد:

 

خشکی دهان که ناشی از نفس کشیدن و خوابیدن با دهان باز است؛

 

درست مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان؛

 

تمیز نکردن زبان؛

 

دی‌هیدراته شدن یا کم‌آبی بدن؛

 

تحریک زبان با لبه‌های تیز دندان، دندان مصنوعی و پروتز یا براکت‌های ارتودنسی؛

 

مصرف منظم الکل؛

 

مصرف، کشیدن و جویدن تنباکو

 

دلایل سفیدی زبان

نقش ژنتیک در سفیدی زبان

باشگاه خبرنگاران جوان عوامل دیگری که در سفیدی یا تغییر رنگ دهان وجود دارد را ذکر کرده و نوشته است: برخی از افراد به صورت ژنتیکی دارای زبان‌های پرزدار هستند، بدون آن‌که دچار بیماری خاصی باشند. همچنین زبان برخی افراد در نقاط مختلف، دارای چند رنگ است که به آن زبان جغرافیایی می‌گویند.

 

جدای از این موارد، تغییرات رنگ و بافت زبان تنها در چند مورد باید جدی گرفته شود: در هنگام بروز بیماری قارچی برفک (بروز لکه‌های سفید روی زبان)، به دنبال رعایت نکردن بهداشت و مصرف دخانیات و مواد مخدر و نیز به علت بیماری‌هایی، چون ایدز که با نقص سیستم ایمنی بدن همراه است.

 

سفیدی زبان می‌تواند در اثر التهاب و عفونت پرز‌های چشایی در سطح زبان ایجاد شود. قرار گرفتن باقیمانده غذاها، باکتری‌ها و سلول‌های مرده در بین پرز‌های چشایی ملتهب باعث سفیدی زبان می‌شود.

 

سفیدی زبان و انواع بیماری

اگر جزء افرادی هستید که بهداشت را رعایت می کنید اما همچنان زبان سفیدی دارید باید بدانید ممکن است به یکی از بیماری های زیر مبتلا باشید.

 

۱. خزه پوستی دهانی

خزه پوستی دهان یا لیکن پلان دهانی، نوعی التهاب است که باعث ایجاد تکه‌های سفید و ضخیمی روی زبان و در دهان می‌شود. این تکه‌های سفید همراه با نشانه‌های دیگری مثل زخم معده یا درد در نواحی گونه و لثه همراه است.

 

۲. لوکوپلاکی

لوکوپلاکی هم باعث ایجاد تکه‌های ضخیم و سفید روی زبان می‌شود. الکل و تنباکو معمولا باعث این سفیدی می‌شوند. علاوه بر تنباکو، تحریک شدن با دندان مصنوعی یا مشکلات التهابی نیز می‌توانند عامل سفیدی زبان بشوند.

 

تکه‌های سفیدی که لوکوپلاکی روی زبان ایجاد می‌کند معمولا بی‌خطرند، اما در بعضی موارد نادر هم این موضوع باعث بروز عوارض جانبی جدی می‌شود؛ بنابراین پزشک باید همیشه لوکوپلاکی را در فرد بررسی کند و به تشخیص درستی درباره‌ی آن برسد.

انواع بیماری که با سفیدی زبان مشخص می شود

۳. برفک دهان

برفک دهانی هم عامل دیگری برای سفید شدن زبان است. برفک ناشی از عفونت قارچی است که قارچ کاندیدیاز در زبان ایجاد می‌کند.

 

تکه‌های سفیدی که برفک در دهان و روی زبان ایجاد می‌کند معمولا سفید یا متمایل به سفید هستند و ممکن است مزه و طعم بدی هم به دهان بدهند. ضمن اینکه برفک دهان می‌تواند دردناک هم باشد بخصوص هنگام غذاخوردن یا نوشیدن مایعات.

 

افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف شده است، بیشتر در معرض ابتلا به برفک دهان هستند. به‌ویژه کسانی که تازه شیمی درمانی کرده‌اند یا مصرف آنتی بیوتیک داشته‌اند.

 

عدم رعایت بهداشت دهانی و استفاده از دندان مصنوعی نامناسب هم منجر به این مشکل می‌شود.

 

ممکن است برفک دهان به‌خاطر استنشاق دارو‌های کورتیکواستروئیدی آسم (کورتون) هم ایجاد بشوند. برخی مشکلات دیگر مانند دیابت هم می‌تواند عاملی برای برفک دهان باشد.

سفیدی روی زبان

۴. سفلیس

سفلیس هم یکی از انواع بیماری‌ها است که در دهان علائمی مانند سفید شدن زبان ایجاد می‌کند. سفلیس باعث ایجاد تکه‌های سفید روی زبان و زخم در دهان می‌شود و نیاز جدی به درمان دارد.

 

۵. سایر عوامل ابتلا به سفید شدن زبان

در مواردی نادر، بیماری‌ها و مشکلات جدی باعث سفید شدن زبان می‌شوند. سرطان دهان و زبان هم باعث سفیدی زبان می‌شود و سایر وضعیت‌های پزشکی هم، مشکل را جدی‌تر می‌کنند.

 

مثلا اختلالات التهابی مزمن هم باعث سفید شدن زبان می‌شوند. در بیشتر موارد، سفیدی زبان به خودی خود حل و رفع می‌شود. اما اگر مراقبت‌های دهانی و دندانی افاقه نکرد و علائم سفیدی و سایر نشانه‌ها رفع نشدند باید به پزشک مراجعه شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.