2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روناک در سریال نون-خ زیر ذره‌بین روان‌شناسی

روناک در سریال نون-خ زیر ذره‌بین روان‌شناسی

دختر چاق و جدی سریال« نون‌خ »تا 35 سالگی مجرد مانده چون مردها درباره زیبایی ظاهری همسر، تصوراتی اشتباه دارند.

دوات آنلاین-روناک در سریال «نون‌خ» نقش دختری قدرتمند و تا حدود زیادی قلدر را ایفا می‌کند. او به «رونی کلمن» هم در این سریال معروف است، چهره‌ای خشن دارد و کارهای همراه با جدیت و خشونت اش باعث شده تا مردان روستا از او بترسند و در 35 سالگی، همچنان مجرد مانده باشد. اتفاقی که از منظر روان‌شناسی قابل بررسی است و باید چند نکته‌ای درباره آن مطرح شود.

 

نباید همیشه روناک‌ها مایه طنز شوند

متاسفانه کشور ما تبدیل شده به یک جامعه ظاهرگرا. بسیاری از افراد به خصوص زنان تمام وقت  خود را برای زیباتر شدن صرف می‌کنند. بله، انسان به طور غریزی و فطری طالب زیبایی است اما نباید تمام هم و غم ما، رسیدن به این هدف باشد. جامعه ما بیشترین آمار جراحی‌های زیبایی را دارد و از جمله مصرف کنندگان بیش از حد لوازم آرایشی در دنیاست. در همین باره متاسفانه  باید گفت عمل زیبایی و آرایش به شدت تضمین کننده اعتماد به نفس دختران و زنان شده است. در سینمای ما هم اگر دختری بهره چندانی از زیبایی نبرده باشد، مایه طنز داستان است و همه مردان از او فراری‌اند! هیچ خواستگاری هم ندارد و انگار خودشان هم تمایلی به ازدواج ندارند.

 

روناک در سریال نون خ، یکی از همین مصداق‌هاست. ممکن است عده‌ای بگویند که خب، فیلم طنز است دیگر، چه اشکالی دارد؟ البته که این ادعا تا حدودی قابل قبول است و با یک کمدی موفق و دوست داشتنی مواجهیم  اما اشکال قضیه این است که چرا همیشه آن فردی که عمل زیبایی و آرایش زیاد ندارد، باید باعث خنده مردم در فیلم شود؟ نمونه دیگر آن هم در فیلم «هزارپا» بود که مرد اول داستان از یک خانم چاق فرار می‌کرد! باید بپذیریم که مسئله ظاهر روی قضیه ازدواج دختران تاثیر زیادی گذاشته و این قابل انکار نیست که جو جامعه به یک سمتی رفته که هر مردی با هر ویژگی که دارد، طالب زیباترین همسر است. اما چرا این تصور اشتباه است؟

 

تصوری اشتباه اما رایج درباره همسر زیبا

اگرچه برای انتخاب همسر، معیارهای متعددی وجود دارد مانند تدین، اخلاق نیک، شرافت خانوادگی، عقل، سلامت جسم و روح، علم و سواد و ... اما زیبایی و زیباپسندی هم نقش مهمی در ازدواج دارد. در وهله اول بسیار مهم است که فرد بتواند با چهره، ظاهر و حرکات طرف مقابل خو بگیرد نه این‌که به زور او را تحمل کند. بنابراین وقتی از زیبایی همسر صحبت می‌کنیم، مقصود چهره کاملا بی‌عیب و نقص نیست، منظور این است که مورد پذیرش طرف‌مقابل باشد فقط همین.

 

دردسرهای توجه زیادی به زیبایی ظاهر

متاسفانه جوانان ما و خانواده‌ها چون در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی و تبلیغات، چهره‌های ساختگی و تراش خورده دست جراحان را زیاد می‌بینند، دچار وسواس و سخت‌گیری در انتخاب شده‌اند. به عنوان مشاور مواردی را دیده‌ام که طرف هیچ ویژگی غیر از ظاهر مصنوعی به نظرش نمی‌آید نه متانت، نه تحصیلات و نه …این یعنی مشکل. چگونه از فردی که این‌گونه ازدواج می‌کند،  می توان انتظار تعهدداشت؟ رسانه‌ها نقش مهمی بر روی مردم دارند و بهتر است رسالت خود را به درستی انجام دهند. نقش پر زرق و برق داستان‌ها، قرار نیست همیشه دختری باشد که سراسر عمل زیبایی است. خانواده‌ها بهتر است به گونه‌ای با فرزندان خود رفتار کنند و به گونه‌ای، آن‌ها را آموزش دهند که عامل  زیبایی در همان حدی که مطرح  شد مهم جلوه کند نه بیشتر و نه کمتر.

 

نویسنده: فریبا البرز- کارشناس‌ارشد مشاوره‌ خانواده/ خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1399/02/03
واقعا جای تاسف داره معیار انتخاب همسربرای آقایان فقط زیبایی ظاهری خانمهاست و برای خانم ها معیار انتخاب فقط ثروت و تمکن مالی آقایان هستش یکی از دلالیلی که از هر 4 ازدواج یکی به طلاق منجر میشه همین ظاهربینی هاست .
ناشناس 1399/01/30
باسلام.از سرکار خانم فریبا البرز کمال تشکر را دارم .واقعا جامعه ما به چه سمت سویی دارد می رو د . همه چیز ظواهر شده وکمتر به ارزشها ی انسانی و اخلاقی توجه میشود . خواهشمندم در این زمینه بیشتر صحبت شود.ممنونم

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.