2024/05/02
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
گیاه و روغن کلزا چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

گیاه و روغن کلزا چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

روغن کلزا برای سرخ‌کردنی‌ها بسیار مناسب است. این روغن خاصیت‌های زیادی دارد که در این مطلب درباره آنها توضیح داده شده است.

دوات آنلاین-روغن کلزا که از دانه‌های گیاهی به همین نام به دست می‌آید روغنی مفید است که از گذشته‌های بسیار دور مورد استفاده انسان قرار می‌گرفت و اکنون نیز در فرهنگ تغذیه‌ای مردم سراسر جهان جایگاه ویژه‌ای دارد.

گیاه کلزا چیست

مشخصات ظاهری گیاه کلزا

کلزا  گیاهی با مصارف خوراکی است که در شرایط مساعد دمایی و رطوبتی و مناطق معتدله رشد می کند و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است.

 

کلزا گیاهی است یک تا دو ساله با ساقه‌ای به ارتفاع حدود 150 سانتی‌متر و دارای ریشه‌ای عمودی، دراز و دوکی شکلِ نازک است.

 

برگ‌های آن سبز حنایی، تخم مرغی شکل و دندانه اره‌ای، گل‌های آن سفیدِ مایل به زرد و میوه‌اش نیام و غلاف میوه دراز است که دانه‌های سیاه و کروی شکلِ سرشار از روغن در آن قرار دارند.

 

محل رویش این گیاه در ابتدا در کرانهٔ شرقی دریای مدیترانه بوده است، گر چه استفاده از آن، سابقه ای بسیار طولانی داشته و برای سده های پی در پی کشت می شود.

 

بر اساس شواهد موجود، این گیاه و روغن آن، در ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در هند مورد استفاده قرار می گرفته و از قرن چهاردهم میلادی در اروپای میانه، و از قرن هفدهم میلادی، در مقیاس‌های بزرگ در اروپا کشت می شود.

 

2 اسید چرب در روغن کلزا

روغن کلزا سرشار از دو نوع اسید چرب است که برای بدن انسان حکم کیمیا را دارد، چون این دو نوع اسید در بدن تولید نمی‌شوند.

 

اولی «اسید آلفا لینولنیک» است که از بدن در مقابل حملات قلبی حفاظت کرده و موجب کاهش کلسترول بد بدن می‌شود. اسید چرب بعدی «اسید لینولئیک» یک اسید چرب امگا 6 است. این اسید برای مغز بسیار مفید است و در رشد نوزادان نقش بسزایی دارد. هر دو این‌ها برای بدن ضروری هستند و هر دو در گروه چربی‌های سالم غیراشباع قرار دارند.

روغن کلزا چه خاصیت هایی دارد

روغن کلزا کلسترول ندارد

مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در این‌باره به ایسنا گفت: روغن کلزا فاقد کلسترول بوده و نسبت به همه روغن‌های خوراکی در جهان کم‌ترین چربی اشباع را دارد.

 

«محرمعلی برخورداری» خاطرنشان کرد: دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.

 

وی با اشاره به میزان چربی اشباع شده روغن کلزا ادامه داد: چربی اشباع شده روغن کلزا در مقایسه با روغن زیتون(3.14درصد) 6 درصد است، هم‌چنین اسیدهای چرب امگا 3 در آن 10 برابر بیش‌تر و ویتامین E هم در آن 50 درصد بیش‌تر است.

 

کلزا یکی از سالم‌ترین روغن‌ها

مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: روغن کلزا یکی از سالم‌ترین روغن‌ها است اما نگرانی موجود درباره‌اش این است که موقع داغ شدن، زود شروع به دود کردن می‌کند. این اتفاق وقتی می‌افتد که اسیدهای چرب موجود در روغن اکسیده می‌شوند و رادیکال‌های آزاد خطرناک ایجاد می‌کنند.

 

وی از بخار کردن روغن کلزا گفت و افزود: روغن کلزا خیلی بخار می‌کند، بنابراین از آن برای سرخ کردن یا کباب کردن استفاده کنید.

تاثیر روغن کلزا بر بیماری های قلبی

اثر کلزار در بیماری قلبی

برخورداری، روغن کلزا را در کاهش بیماری‌های قلبی تأثیرگذار دانست و گفت: این روغن نه تنها باعث افزایش کلسترول نمی‌شود بلکه می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هم موثر باشد چون با ماده گیاهی به نام «فیتوسترول» ترکیب شده و باعث جذب کلسترول خون می‌شود.

 

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: روغن کلزا بیشترین میزان اسید آلفا لینولنیک(امگا 3 ) را در میان روغن‌های گیاهی شناخته شده دارد.

 

«جابر سلیمانی» افزود: مشخص شده است که مصرف منظم این روغن، با کاهش شیوع مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیم دارد.

 

بیشتر بخوانید: کدام روغن‌ها غیرتراریخته هستند؟

 

کلزا و ویتامین E

وی از نقش روغن کلزا در تأمین ویتامین E مورد نیاز بدن گفت و خاطرنشان کرد: استفاده از روغن کلزا در یک وعده غذایی یک چهارم ویتامین E مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. این ویتامین نوعی آنتی اکسیدانت است که از چربی‌ها و پروتئین‌های بدن‌تان در مقابل تخریب‌ها محافظت می‌کند.  

 

 سلیمانی ادامه داد: روغن کلزا به‌عنوان یک روغن سالم و سلامتی بخش معرفی شده و در بازارهای سراسر جهان تقاضای زیادی دارد. و در مجموع سومین روغن نباتی معروف درجهان هست.

 

کارشناس صنایع غذایی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: یک لیتر از این روغن پنج برابر روغن معمولی مصرف می‌شود یعنی پنج بار مصرف مجدد، مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند و تغییر رنگ و بو نخواهد داشت.

 

وی با اشاره به نقش روغن کلزا در رشد غشای مغز کودکان افزود: از مزایای دیگر این روغن آن است که به‌علت داشتن لینولئیک زیاد باعث رشد غشای مغز کودکان زیر 2 سال می‌شود و رشد مطلوب را ایجاد می‌کند.

 

کلزا بهترین روغن سرخ کردنی

سلیمانی، روغن کلزا را بهترین روغن برای سرخ‌کردنی‌ها دانست و گفت: ویتامین E موجب کاهش احتمال بیماری‌های قلبی، سرطان و اختلال حافظه می‌شود. به همه خواص روغن کلزا این ویژگی مثبت را هم اضافه کنید، که این روغن به‌علت آستانه تحمل بالایی که در مقابل حرارت دارد، می‌تواند بهترین روغن برای سرخ‌کردنی‌ها هم باشد.

روغن کلزا برای پوست چه فایده هایی دارد

خاصیت‌های روغن کلزا برای پوست

روغن کانولا سرشار از ویتامین E و ویتامین K است، که به برطرف کردن مشکلات پوستی مانند چین و چروک، خط خنده، آکنه و غیره کمک کند.

 

مصرف‌کنندگان می‌توانند روغن کانولای موجود در فروشگاه‌ها را مستقیما بر پوست‌شان استفاده کنند تا پوست خشک‌ شان را به خوبی رطوبت‌رسانی کند.

 

اسیدهای چرب روغن کانولا پوست‌های خشک و آسیب‌دیده را درمان می‌کنند و آن را نرم و سالم می‌کند.

 

چند قطره روغن اسطوخودوس به یک قاشق غذاخوری روغن کانولا اضافه کنید و آن را پس از حمام به کل بدن‌تان بزنید.

 

عفونت‌های پوستی مانند پوست ترک خورده به‌ویژه در ترک پاشنه پا، اگزما و آکنه می‌توانند به‌طور مؤثری با روغن کانولا درمان شوند.

 

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.