2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کدام روغن‌ها غیرتراریخته هستند؟

کدام روغن‌ها غیرتراریخته هستند؟

چگونه بفهمیم یک روغن تراریخته است یا طبیعی و آیا روغن‌های تراریخته برای سلامتی مضر هستند؟

دوات آنلاین-شاید شما هم دنبال این باشید که برای پخت و پز از روغن‌های غیرتراریخته استفاده کنید اما چگونه باید بفهمید یک روغن چنین شرایطی را دارد؟

 

نحوه تشخیص روغن غیرتراریخته

به نوشته باشگاه خبرنگاران دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران اعلام کرد که وقتی روغنی تولید و فرآیند‌های شیمیایی بر روی آن انجام می‌شود، امکان اینکه گفته شود محصول بدست آمده تراریخته است یا خیر، بسیار کم است.

 

امیرهوشنگ بیرشک با بیان اینکه در کشور از چهار نوع روغن آفتابگردان، پالم، سویا و کلزا در تولید روغن نباتی استفاده می‌شود، گفت: روغن‌های آفتابگردان و پالم در تمام دنیا روغن‌های غیرتراریخته هستند که اکثرا برای تولید روغن‌های پخت و پز و سرخ کردنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

وی ادامه داد: در کشور دانه سویا و کلزا کشت می‌شود که با توجه به سخت گیری‌های وزارت جهاد کشاورزی، این دانه‌ها همه به صورت غیرتراریخته هستند و روغنی که از استحصال این دانه‌های داخلی در کشور تولید می‌شود نیز همه غیر تراریخته است.

روغن غیرتراریخته را چه طور تشخیص بدهیم

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران با تاکید براینکه روغن سویا و کلزایی که از دانه‌های کشت داخل تولید می‌شود، غیرتراریخته هستند، گفت: روغن خام سویایی که از خارج وارد می‌شود، حدود ۸۰ درصد گواهی غیرتراریخته ندارند. اما نکته مهم و قابل توجه که از سوی مراکز بهداشتی مربوطه نیز اعلام شده این است که وقتی روغنی تولید و فرآیند‌های شیمیایی بر روی آن انجام می‌شود، امکان اینکه گفته شود محصول بدست آمده تراریخته است یا خیر، بسیار کم است.

 

آیا تراریخته‌ها مضر هستند؟

وی با اشاره به اینکه هنوز در هیچ مقاله‌ای ثابت نشده که محصولات تراریخته مضر هستند و همه صحبت‌ها در حد ادعاست، اظهار کرد: وزارت بهداشت ما را مکلف کرده است که اگر روغنی تولید کردیم که سویای آن وارداتی بود و گواهی غیرتراریخته نیز نداشت، حتما از برچسب تغییرژنتیک یافته بر روی آن محصول تولید شده استفاده شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.