2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
اشتباهات خانواده معمولی؛ از نقی و هما تا بهتاش و بهبود

اشتباهات خانواده معمولی؛ از نقی و هما تا بهتاش و بهبود

نقی معمولی چه خطاهایی مرتکب شد؟ هما و فهمیه چه تغییری کرده بودند و کدام کارهای بهتاش و بهبود اشتباه بود؟

دوات آنلاین-سریال پایتخت 6 اگرچه طرفداران زیادی داشته و پربیننده‌ترین سریال نوروزی شده با انتقادهایی نیز همراه بوده است. برخی رفتارهای اشتباه که از ضخصیت‌های این سریال سر زده باعث این انتقادها شده است. نمونه‌ای از این رفتارهای غلط را در ادامه به نقل از ایرنا بخوانید:

 

اشتباه‌های رفتاری نقی معمولی

صحنه‌ای که نشان می‌دهد نقی در بین مهمانان مرد نشسته و با آنها گفت و گو می‌کند در حالی که زنان در حیاط و آشپزخانه مشفول کار کردن و تدارک دیدن هستند. آب زمزم را هم که می‌آورند تنها در بین مهمانان مرد پخش می‌کنند.

نقی معمولی در سریال پایتخت 6

نقی از داوری در کشتی زنان ذوق‌زده می‌شود و درمورد زنی که قبلا به خواستگاری او جواب منفی داده‌ است رفتاری عاقلانه نشان نمی‌دهد. در جواب به بهبود که گفت: «اگر فهیمه ازدواج کرده بود ...» پاسخ داد: «فهیمه غلط کرده من نمیذاشتم ازدواج کند» از جمله دیالوگ‌ها و رفتارهایی هستند که نه تنها جنسیت‌زده‌اند، رواج کج‌فرهنگی را نیز داشتند.

 

رفتار هما با سارا و نیکا و دیگران

رفتار هما با دخترانش شبیه به مادری  زورگو بود که تنها خدمت در خانه را از آنها می‌خواهد و برای عضویت در اینستاگرام آنها را سرزنش می‌کند. هما و نقی هر جا که دخترانشان پیشنهاد به روزی می‌دهند آنها را ساکت می‌کنند و نقی آنها را درباره چگونگی کار با ویدیوکال، بازخواست می‌کند.

 

هما همچنین به مرد همسایه که بابت ازدواج خواهرش با رحمت از آنها مشورت می‌خواست گفت: «خواهر شما دوتا بچه دارد و مطلقه است به درد رحمان و رحیم نمی‌خورد» که کنایه‌ای به مطلقه و مادر فرزند بودن او می‌زد. در مورد «دختر محمود نقاش» نیز چند بار اشاره به دختر نبودن، فرزند داشتن و مطلقه بودن او کرد.

 

علاوه بر این هما به شخصیت کلیشه‌ای حسود و بی‌منطق تبدیل شد. وقتی نقی به هما می‌گوید: «شما تحصیل‌کرده هستی» پاسخ می‌دهد: «تحصیلات به هیچ زنی در این مورد (حسادت زنانه) کمک نکرده است» که این توهینی به زنان تحصل‌کرده و تحصیل نکرده است که آنها توانایی رشد و تفکر با منطق را ندارند.

بهروز در سریال پایتخت

سرکشی‌های بهتاش و بهروز

گستاخی و رفتارهای خارج از قاعده با بزرگ‌ترها از جمله انتقادات وارد بر پایتخت۶ بود. این مساله در رفتارهای سرکشانه‌ بهتاش نمود زیادی داشت و با دعوای بهروز با رحمت به اوج خودش رسید.

 

بهبود چه اشتباهی داشت

دخالت‌های نا به جای والدین در زندگی فرزندان، در صحنه‌ای که بهبود به بهتاش می‌گوید: «می‌خواهم برای تو زن بگیرم و خانه بخرم» از جمله سکانس‌هایی بود که به استقلال جوانان بی‌توجه بود. برخی معتقدند این شخصیت‌ها در جامعه رشد کرده و نباید انتظار ایده‌آلی از آنها داشته باشیم؛ حتی اگر این حرف را درست بگیریم باز هم نباید عامل ترویج فرهنگ غلط باشیم.

 

تغییر رفتار فهیمه

فهیمه که در سری‌های پیش سریال، زنی سختی‌کشیده بود در فصل ششم تبدیل به آرایشگری تازه به دوران رسیده با رفتارهای کلیشه‌ای شده بود. با دختر همراه بهتاش رفتاری توهین‌آمیز داشت در حالی این پسر خودش بود که از آن دختر به عنوان راننده آژانس سوء استفاده می‌کرد و او را تیغ می‌زد. پسر کوچک فهیمه، برای دختر دایی‌هایش قلدری می‌کرد و به کلی شخصیت‌های سریال به سارا و نیکا اجازه ورود به بحث‌ها و صحبت کردن را نمی‌دادند.

 

رفتار نادرست رحمت

رحمت با آوردن عکس رادیولوژی دندان‌های فهیمه می‌آید که خسارتش را از برادر او بگیرد. انگار زن کالایی است که مجبور به پس دادن آن شده بود و حالا خسارت می‌خواست. این تنها کافی نبود، بعد از فهیمه به سراغ زن دیگری یا شاید بهتر باشد بگوییم به سراغ کالای دیگر می‌رود. انقدر الفاظ محبت‌آمیز به پای همسر جدیدش می‌ریزد که ما بفهمیم فرقی نمی‌کرد چه زنی روبه‌رویش باشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
محمد 1399/01/23
من که به نظرم همه این مواردی که شما گفتید در بطن جامعه دیده میشه و چیز جدیدی نیست. رفتارها و نگاه‌ها به زن مطلقه، رفتار نسل جدید با پدر و مادرهاشون، ... من خودم معلم هستم و در کلاس درس شاهد رفتارها و فحشهایی هستم که قبلاً کسی حداقل جلوی معلم خودش انجام نمی‌داد. در نتیجه نشان دادن این موارد در واقع عریان کردن حقیقت تلخی است در قالب طنز که به مذاق خیلی‌ها که نمی‌خوان حقیقت رو ببینند تلخ میاد.
حمید 1399/01/20
طبیعتا در سریالی مانند پایتخت که بسیار پرطرفدار است اشتباهات بیشتر از سریال های دیگر به چشم می آیند اما شاید سریال های دیگر هم همین قدر اشتباه داشته باشند. سریال پایتخت خیلی زیباست امیدوارم که فصل هفتم پایتخت هم ساخته بشود.
ناشناس 1399/01/19
به نظر من عالی بود پدر هر خانه ای وخانواده ای این موارد پیش می آید ومنطقی است واقعا بعضی ها که از این سریال ایراد می گیرند می خواهند ساخت این سریال سریال عالی را مورد تمسخر بگیرند من خیلی ناراحت شدم که این بحث ها رو پیش می کشند بقیه باید به خاطر کارهای که می کنم سرزنش. بشن نه این ها
عزیزی 1399/01/19
اگر بی طرفانه قضاوت کنیم می بینیم که واقعا این مواردی که شما به عنوان نقطه ضعف نوشتید به طور واقعی در خیلی از خانواده های ایرانی وجود دارد که هیچ کس سعی نمی کند این اشتباهات را رفع نماید این فیلم نقاط ضعف خانواده ها رو هم به نمایش گذاشته چونکه فقط نباید دنبال نمایش ایده ال ها باشیم باید نقاط ضعف خانواده های امروز هم به تصویر کشیده بشه تا بیشتر به بنیان خانواده دقت کتیم
حاجی مرادی 1399/01/19
به نظر من تمام این انتقادات بیجا و مخرب است چون تمام این رفتارهایی که گفته شد در بطن جامعه است و اگر فیلمی ساخته شود که هیچ کدام از این شوخی را نداشته باشد و خیلی پاستوریزه باشد مطمنا ببننده زیادی نخواهد داشت و به اندازه پایتخت محبوب نخواهد شد اگر کسی بخواهد از فیلم چیز مثبتی یاد بگیرد میتواند به نتیجه یا حتی جریان" ادب از که آموختی"باشد ولی تمام شوخی ها به نظر من عالی و جذاب بود بعضی ها میخواهند این سریال را نابود کنند و همین خوشی کم را هم از ما بگیرند😪😪😪

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.