2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ساخت واکسن کرونا در چه مرحله‌ای است

ساخت واکسن کرونا در چه مرحله‌ای است

شیوع کرونا در جهان باعث شده گروه‌های مختلفی از دانشمندان در کشورهای مختلف برای ساخت واکسن و دارو دست به کار شوند.

دوات آنلاین-نبود هیچ داروی مشخص و واکسنی برای کرونا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در مقابله با این ویروس است. این در حالی است که تیم‌های مختلفی در سراسر جهان در تلاش هستند تا واکسن و داروی این بیماری را کشف کنند و به مرحله تولید برسانند.

 

خراسان نوشت: این روزها که اخبار مربوط به کرونا و تاثیرات آن، در صدر اخبار جهان قرار دارد، تعداد زیادی از محققان در کشورهای مختلف در حال فعالیت برای تولید واکسن و داروی درمان کرونا هستند که به دستاوردهایی نیز رسیده اند.

 

این روزها از گوشه و کنار اخباری درباره کشف یا تولید داروی درمان کرونا ویروس و تلاش ها برای تولید واکسن آن به گوش می رسد تا مردم امیدوارتر به مقابله با این ویروس منحوس شوند.

تحقیقات برای ساخت واکسن کرونا ادامه دارد

20 واکسن در مرحله طراحی

بی بی سی دوم فروردین ماه گزارش داد که بیش از ۲۰ واکسن مختلف در جهان در مرحله طراحی و ساخت است. اما نکته این جاست که اغلب آن ها در مرحله آزمایش های حیوانی است و امید دارند که در ماه‌های آتی بتوانند محصول خود را روی انسان آزمایش کنند، اما حتی اگر بتوان تا پایان سال چنین واکسنی ساخت، تولید انبوه آن چیزی نیست که به راحتی انجام شود.

 

پژوهشگران در استرالیا در اقدامی «تاریخ‌ساز» آزمایش دو واکسن احتمالی ضد کرونا را آغاز کرده‌اند. به گزارش بی بی سی، این دو واکسن توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت دارویی آمریکایی اینوویو Inovio ساخته شده و سازمان بهداشت جهانی اجازه آزمایش آنها بر روی حیوانات را صادر کرده است.

 

نخستین آزمایش روی انسان ماه گذشته در ایالات متحده انجام شد. در آن یکی از مراحل آزمایش بر روی حیوانات حذف شده بود.

 

در حال حاضر، کشورهای مختلف تحقیقات برای دستیابی به واکسن احتمالا موثر علیه کرونا را با سرعتی فوق‌العاده دنبال می‌کنند، اما سازمان استرالیایی تحقیقات علمی و صنعتی مشترک‌المنافع (سی اس آی آر او) گفته است که آزمایش این دو واکسن نخستین مورد از بررسی پیش-کلینیکی اما جامع یک واکسن با استفاده از الگوی آزمایش بر حیوانات است.

 

به گفته دکتر رابرت گرنفل، از مدیران سازمان استرالیایی تحقیقات علمی و صنعتی، «معمولا رسیدن به این مرحله از ساخت یک واکسن بین یک تا دو سال به طول می‌انجامد اما ما عملا این مدت را به دو سه ماه تقلیل داده‌ایم.»

 

فعالیت ۳ گروه در ایران

اما در ایران چه خبر است؟ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری پنج‌شنبه گذشته در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تلاش‌های بسیاری برای تهیه واکسن و دارو در حال انجام است و تنها سه گروه مستقل بر روی واکسن بیماری کار می‌کنند.

 

سورنا ستاری با بیان این که روزانه صدها کارآزمایی بالینی در حال انجام است، افزود: این ویروس تا ابد همراه مردمان دنیا خواهد بود؛ حتی پس از کشف دارو و واکسن، این ویروس مانند بسیاری از ویروس‌های دیگر به همراه بشریت خواهد بود.

 

واکسنی که کرونا را یک سال خنثی می کند

مهر نیز جمعه گذشته به نقل از دیلی میل خبر داد: محققان دانشگاه پیتسبورگ آمریکا واکسن جدیدی برای ویروس کرونا طراحی کرده اند که به مدت یک سال آن را در بدن خنثی می کند. پیش بینی می شود چندماه دیگر این واکسن روی انسان آزمایش شود. البته حداقل ۱۲تا ۱۸ ماه طول می کشد تا واکسن تایید شود.

 

واکسن سل و کرونا

در میان این اخبار یورونیوز نیز جمعه گذشته گزارش داد فرضیه حال حاضر برخی از متخصصان این است که واکسن سل می‌تواند اثر مشابهی مقابل ویروس کرونا داشته باشد یعنی به کاهش خطر ابتلا کمک می‌کند یا شدت علائم فرد مبتلا را کاهش می‌دهد.

 

از دارو چه خبر؟

آن طور که بی بی سی ژزارش داده دکتر بروس ایلوارد، کارمند سازمان بهداشت جهانی، در اسفندماه گفت «در حال حاضر تنها یک دارو هست که شاید واقعا موثر باشد و آن هم دارویی به نام رمدسیویر است.»

 

طبق گزارش بی بی سی امید زیادی به موثر بودن دو داروی ایدز (لوپیناویر و ریتوناویر) می‌رفت، اما آزمایش‌ها مایوس‌کننده بوده است.

 

تولید یک نوع داروی موثر در ایران

فارس نیز چهارشنبه گذشته به نقل از مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو نوشت: داروی اویگان فاوپیراویر یک برند ژاپنی است که پس از شیوع کرونا در چین برای درمان بیماران استفاده شد و نتایج نشان داد که در درمان برخی از بیماران توانسته طول بستری را کوتاه کند و در بهبود حال عمومی بیماران نسبتا موثر باشد، این دارو باوجود نتایج مثبت اولیه، هنوز توسط آژانس های بین المللی دارویی دنیا برای درمان بیماری کووید۱۹ تاییدیه نگرفته و زمان زیادی برای مطالعات بیشتر نیاز دارد.

 

غلامحسین مهرعلیان با اشاره به دریافت تعداد محدودی از این دارو به صورت اهدایی از کشور چین، افزود: این دارو هنوز در پروتکل درمان کووید ۱۹ وارد نشده است. مواد اولیه ساخت داروی فاوپیراویر را از منابع معتبر جهانی تهیه و در داخل کشور فرموله کرده‌ایم و یک شرکت داروسازی هم تعداد محدودی از آن را تولید کرده که از استاندارد خوبی برخوردار بوده است.

 

۱۸ ماه زمان برای تولید قطعی دارو و واکسن

با این حال رئیس جمهوری آمریکا، نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهوری خودمان هم گفته اند که تا زمانی که برای ویروس کرونا و بیماری آن واکسن یا دارویی ساخته نشود که حداقل ۱۸ ماه وقت لازم است یا اینکه خود ویروس دچار تغییرات نشود این ویروس در کشورهای مختلف موجود خواهد بود. هیچ کشوری نتوانسته این ویروس را به صفر برساند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.