2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
مروری بر کارنامه هنری مهران مدیری؛ از ساعت خوش و شب‌های برره تا دورهمی

مروری بر کارنامه هنری مهران مدیری؛ از ساعت خوش و شب‌های برره تا دورهمی

مهران مدیری مرد همیشه محبوب سینما و تلویزیون است که البته از حاشیه هم چندان دور نبوده و هر کاری که ساخته و هر حرفی که زده بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است.

دوات آنلاین-مهران مدیری بازیگر، کارگردان، تهیه کننده، مجری، خواننده، طراح صحنه، طراح لباس و صدا پیشه ایرانی است که در 18 فروردین سال 1346 در تهران چشم به جهان گشود. از سری مجموعه های تلویزیونی که مهران مدیری در آن به ایفا نقش و کارگردانی پرداخته است می توان به: ساعت خوش، پاورچین، پلاک 14 ، جنگ77، شب های برره، نقطه چین، باغ مظفر، 90 شب، قهوه تلخ، مرد هزار چهره و مرد دو هزار چهره، ببخشید شما، شوخی کردم، ویلای من، در حاشیه 1 و 2، هیولا و دورهمی اشاره کرد.

مهران مدیری مرد همیشه محبوب

نیم نگاهی به بیوگرافی مهران مدیری

مهران مدیری فرزند آخر یک خانواده چهار نفری است. مهران مدیری سه برادر بزرگتر از خود با اسم‌های محسن، مسعود و مهرداد دارد.

 

وی در سن 16 سالگی با تئاتر آشنا و در سال 1368 با گویندگی درداستان شب وارد رادیو شد و 6 سال در رادیو جا خوش کرد.

 

مدیری اولین برنامه طنز خود را همراه با داریوش کاردان برای عید نوروز ساخت. بعد از آن تا سال 1372 در نمایش‌های فراوانی مانند: تلگراف، شوخی، پانسیون، هملت، ارسنال، کیسه بوکس، سیمرغ و... حضور داشته است او در این دوران در نمایش رادیویی قصه های شب نیز به عنوان بازیگر حضور داشته است.

 

مهران مدیری در نوروز سال 1372 با مجموعه طنز شهرت یافت. بعد از این مجموعه او در چندین مجموعه طنز به یادماندنی که از تلویزیون پخش شد به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشت.

 

معرفی برخی از فعالیت‌های مهران مدیری

در ادامه مجموعه‌های تلویزیونی مهران مدیری را مرور می‌کنیم:

 

پرواز 57، اولین کارگردانی مهران مدیری

پرواز 57 اولین کار کارگردانی مهران مدیری در یک سریال طنز ایرانی و تلویزیونی بود. می توان گفت این سریال دومین نقطه عطف مجموعه های طنز بعد از انقلاب اسلامی بود. پرواز 57 در دهه فجر 1372 در شبکه یک سیما پخش شد. بازیگرانی همچون نصرالله رادش با ایفای نقش در این سریال وارد عرصه بازیگری در تلویزیون و سریال های طنز ایران شدند.

عکسی قدیمی از مجموعه ساعت خوش

ساعت خوش، مجموعه‌ای به یادماندنی

بعد از پخش پرواز 57، مدیری آغاز به ساخت سریالی جدید با بازیگرانی که شهرت چندانی نداشتن به نام ساعت خوش کرد. این سریال هفته ای یکبار در سال های 1372 و 1373 از شبکه دو سیما پخش می شد. در این مجموعه قطعات طنز کوتاهی وجود داشت که با طنز هایی که تا آن موقع در تلویزیون و صدا و سیما پخش می‌شد متفاوت تر بود و این خاص ترین ویژگی این سریال بود.

 

 البته این دید مهران مدیری به طنز باعث ایجاد مشکلاتی با بعضی از روزنامه ها شد. به هر حال این مجوعه آغاز به کار کرد و بازیگران جدیدی را وارد عرصه طنز کرد. ساعت خوش یک مرتبه در اوج خود به  پایان رسید که همه را از جمله خود بازیگران این سریال را متعجب کرد.

مهران مدیری و لاله صبوری در جنگ 77

جنگ 77 و اختلاف با لاله صبوری

جنگ ۷۷، نام یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی مهران مدیری است که در سال ۱۳۷۷ به صورت روزانه از شبکه سوم پخش شد. از جمله بازیگران این اثر می‌توان به مهران مدیری، حمید برزگر، عارف لرستانی، بیژن محتشم، لاله صبوری، سروش صحت، علی ابوالحسنی، یوسف جاوید و محمد رضا عرفانی اشاره کرد.

 

مدیری و لاله صبوری بعدها با هم دچار اختلاف شدند و هر دو گفتند حاضر نیستند با یکدیگر همکاری کنند. از آن جمع اکنون عارف لرستانی و علی ابوالحسنی دیگر در میان ما نیستند.

 

بیشتر بخوانید: لاله صبوری: با مهران مدیری رابطه خوبی نداریم

مهران مدیری و سیامک انصاری در شب های برره

شب‌های برره سریالی بسیار محبوب

مدیری سریال‌های زیادی ساخته است اما شاید هیچ کدام به اندازه شب‌های برره محبوب نباشد. این سریال از تاریخ دوم مهر ۱۳۸۴ تا ۱۸ بهمن ۱۳۸۴ هر شب از شبکه سه پخش شد.

 

ببینید: سکانسی از شب‌های برره ؛ دربی در برره

 

تاکنون چند بار بحث بر سر ساخت فصل دوم این سریال در رسانه‌ها مطرح شده اما هرگز این اتفاق نیفتاده و کار به مرحله‌ای جدی نرسیده و به نظر می‌رسد شب‌های برره 2 هرگز ساخته نشود.

عکسی از سریال قهوه تلخ

قهوه تلخ، کاری برای نمایش خانگی

مدیری در سال 1388 بعد ازپخش شدن سریال مرد دو هزار چهره از تلویزیون تصمیم به ساخت سریال جدید قهوه تلخ گرفت که مسولان صدا و سیما بنا به دلالیلی مانند: مسائل محتوا و داستان و مشکلات مالی با این سریال همراه نشدند. در نهایت این سریال در پایان تابستان سال 1389 در شبکه نمایش خانگی عرضه و توزیع شد که موفق به کسب لقب بهترین و موفق ترین سریال شبکه نمایش خانگی و در عین حال پر فروش ترین نیز شد.

 

داستان این سریال حول نیما زند کریمی است که استاد دانشگاه در رشته تاریخ است و در زندگی خود با مشکلاتی مالی رو به رو است. وی بعد از مدتی تصمیم می‌گیرد تاریخ را کنار بگذارد چرا که به این باور می رسد در ایران به تاریخ و تحصیلات مربوط به آن اهمیتی داده نمی شود در نتیجه تمامی کتاب های خود را به کتابخانه اهدا می کند در همین حین با دختری که به تاریخ علاقه مند است آشنا می شود و به پیشنهاد او به کاخی می رود و در آنجا قهوه ای میخورد که نیما را به گذشته می برد.

 

ویلای من، باز هم برای نمایش خانگی

مهران مدیری در سال 1391تصمیم به ساخت مجموعه ای تازه برای شبکه نماش خانگی گرفت که ویلای من نامیده شد. تیم سازندگان و بازیگران این مجموعه شباهت زیادی با قهوه تلخ داشت.

 

این مجموعه با سرمایه گذاری یک موسسه فرهنگی به اسم گلرنگ رسانه در منطقع ازگل کلید خورد. موضوع این مجموعه درباره یک مرد سالخورده است که تا کنون ازدواج نکرده و هیچ فرزندی ندارد، وکیل او برای انحصار وراثت آگهی در روزنامه می دهد و از آشنایان او میخواهد که خود را معرفی کنند و ... . هرچند به برخی از خریداران نسخه اصلی این مجموعه به قید قرعه چند ویلا در شمال اهدا شد اما در جذب مخاطب به موفقیت قهوه تلخ نرسید.

 

شوخی کردم

مدیری در دی ماه سال 1392 ساخت مجموعه جدید خود را به نام شوخی کردم اغاز کرد. این مجموعه با سریال های قبلی متفاوت تر بود چرا که سرچشمه از داستان های ایتمی داشت و هر قسمت مربوط به یکی از معضلات جامعه بود. این سریال با 67 بازیگر طنز همراه بود. مهران مدیری در حالی در این مجموعه مجری گری کرد که حدود هفت سال از آخرین تجربه او در این زمینه در طنز 80 می گذشت.

 

عطسه با آیتم‌های طنز

مدیری در سال 1394 از سریال جدیدی به اسم عطسه خبر داد که آیتم های طنز مختلفی را در 10 قسمت در خود جای داده بود که موضوعی اجتماعی داشت که از اول تیر ماه سال 1394 دو هفته یکبار از شبکه نمایش خانگی پخش شد.

عکسی از سریال هیولا

کارهای دیگر مهران مدیری

مهران مدیری از جمله کارگردانان و بازیگرانی است که هم از لحاظ کمی و هم کیفی آثار خوبی و متعددی دارد که قطعا نمی‌توان به همه آنها پرداخت. سریال هیولا که برای شبکه نمایش خانگی ساخته شد، سریال‌های پاورچین و نقطه چین، مجموعه یک و دو در حاشیه که اتفاقا خیلی هم حاشیه‌ساز شد و...

 

مدیری هم در تلویزیون کار کرده، هم در سینما و هم در شبکه نمایش خانگی. او هم سریال‌های به‌هم پیوسته مانند در حاشیه ساخته و هم سریال‌های اپیزودیک مانند شب‌های برره.

 

او هم مجموعه آیتم نمایشی کار کرده مانند ساعت خوش، ببخشید شما و ... و هم برنامه گفت‌گو محور و استندآپ کمدی مانند دورهمی و اتفاقا دورهمی از جمله کارهای موفقش است که هر بار به پایان رسید همه منتظر فصل تازه آن بودند البته دورهمی همیشه با حاشیه هم همراه بوده و هر از گاهی گروه و قشری که هدف طنز مدیری قرار گرفته زبان به گلایه گشوده است.

عکسی از مهران مدیری در کنسرت

کنسرت مهران مدیری

در سال 1379 مهران مدیریآالبوم خود را به اسم از روی سادگی منتشر کرد، او بعد از سال ها در 31 مرداد 1397 و 1 شهریور 1397 در برج میلاد به اسپانسری اپلیکیشن موسیقی اوادیو اول مارکت کنسرتی برگزار کرد. در همان اغاز کنسرت او اعلام کرد  درامد هردو شب کنسرت را به یک خیریه جهت خرید شیر خشک برای کودکان اهدا خواهد کرد که با تشویق و استقبال تماشاگران  همراه شد. مدیری در کنسرت خود با اجازه از اردلان سرفرازاهنگ خاطره انگیز سوغاتی او را خواند که با هم خوانی و استقبال زیادی از تماشگران همراه شد.

 

جایزه های مهران مدیری

طوطی طلایی بهترین بازیگر در سال 1357 برای ساعت خوش

کاندید بهترین کارگردانی و بازیگری از جشن برترین های شبکه 3 در سال 1357 برای مجموعه 77

تندیس حافظ بهترین بازیگر کمدی در هفتمین جشن سینمایی-تلویزیونی دنیای تصویر در سال 1382 برای سریال پاورچین

بهترین کارگردان طنز جشن برترین های شبکه سه در1384

نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

بهترین کارگردان و بازیگر در سال 1377 برای سریال جنگ

بهترین کارگردان و بازیگر درسال 1378 برای مجموعه ببخشید شما

بهترین خواننده تیتراژ در سال 1386

بهترین بازیگر طنز در سال 1385

دریافت نشان خلاقیت هنری در سال 1386

 

دکتری افتخاری از دانشگاه امریکن لیبرتی در لس آنجلس در سال 1390، مهران مدیری به دلیل ضبط  قهوه تلخ در این مراسم حضور نیافت و رونالد برینر به نمایندگی از مدیری این مدرک را دریافت کرد و حمید سلطانی در ایران این مدرک را به دست او رساند.

بهترین مجری مرد سال در سال 1395

تندیس حافظ بهترین چهره تلویزیونی به خاطر برنامه دورهمی در سال 1395

و ... .

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.