2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
سیستم ایمنی بدن چگونه تقویت می‌شود

سیستم ایمنی بدن چگونه تقویت می‌شود

همه آنچه که درباره تقویت سیستم ایمنی باید بدانید در این مطلب آمده است:

دوات آنلاین-همه جای بدن انسان ها به وسیله شبکه قدرتمند و بزرگی تحت حفاظت قرار می گیرد که به آن سیستم ایمنی می گویند. سیستم ایمنی بدن انسان هر روز در مقابل میلیارد ها میکروب از جنس‌های مختف، ویروس ها، انگل ها، سموم، باکتری ها، و هر چیزی که با ورود به بدن به ما آسیبب می رساند دفاع می کند.

 

هنگامی که یک موجود زنده جان خود را از دست می دهد سیستم ایمنی بدنش مانند دیگر اعضا و سیستم های بدنش ازکار می افتد و بدن در طول چند دقیقه مورد حمله و تهاجم هر نوع میکروب، انگل و باکتری قرار می گیرد و با گذشت زمان همه پوست و گوشت بدن خوراک آنها شده و از بین میرود و فقط اسکلت انسان باقی می ماند.

 

در نتیجه کاملا واضح و اشکار است که حضور سیستم ایمنی در بدن بسیار ضروری است و باید حواسمان را جمع کنیم تا همچون ساعت کار کند و به این منظور تقویت سیستم ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

سیستم ایمنی بدن چیست

اعضای سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن در طول تمام مدت زندگی فعالیت می کند و متوقف نمی شود. همه ما روده، قلب، مغز و دیگر اعضا مهم بدن و محل جای گیری آنها را می دانیم اما کمتر کسی است که اعضا و دستگاه سیستم ایمنی را بشناسد، مانند: تیموس که در سمت راست قلب و نزدیک به آن قرار دارد، طحال، مغز استخوان، هورمون ها، گلبول های سفید، سیستم لنفاوی، سیستم کمپلمان، آنتی بادی ها و پوست.

 

نقش  پوست در سیستم ایمنی بدن

در دسترس‌ترین، واضح ترین و اولین سد دفاعی بدن در مقابله با میکروب ها پوست است که تمامی سطح بدن انسان را پوشانده و در برابر ویروس ها و باکتری ها مقتدر و بسیار مقاوم است.

 

بیرونی ترین بخش پوست از سلول های ویژه ای به اسم لانگرهانس تشکیل شده است که اخطار های اولیه را اعلام می کنند. در روی سطح پوست یک سری ماده ضد باکتریایی قرار دارند که موجب می شوند وقتی شما میخوابید باکتری ها روی سطح بدنتان رشد نکنند.

چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم

راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن

تا اینجا با سیستم ایمنی بدن تا حدودی آشنا شدیم و حال می خواهیم چگونگی تقویت آن را بیان کنیم که اهمیت و تاثیر فراوانی در سلامت بدن ما دارد. 

 

داشتن رژیم غذایی مناسب بی شک یکی از بهترین راه های تقویت سیستم ایمنی است اغلب ما فقط زمانی به رژیم و تغذیه خود توجه می کنیم و غذاهای مقوی استفاده می کنیم که دچار بیماری شده باشیم اما لازم است که در تمام طول سال حواسمان به تغذیه و خورد و خوراکمان باشد.

 

برای مثال: مصرف خوراکی هایی همچون خشکبار، تخم مرغ، اسفناج، سبزی، غذاهای دریایی، میوه، فلفل قرمز، غذاهای دریایی و ... قادر خواهد بود تا سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کند. غذاهای دریایی مانند ماهی که سرشار از امگا3 ، اسید های چرب و سلنیوم و دیگر ترکیب های مفید و موثر است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن پیشنهاد می شود هفته ای سه بار آن را در بین برنامه غذاییتان جای دهید.

 

بیشتر بخوانید: مفیدترین گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

آنتی اکسیدان و تقویت سیستم ایمنی

شاید بدانید که آنتی اکسیدان ها در مقابل رادیکال های آزاد قرار می گیرند و با تقویت کردن سیستم ایمنی از تخریب شدن سلول ها و کاهش مبتلا شدن به انواع مختلف بیماری ها به خصوص سرطان مانع می شود. با مصرف مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان می توانید سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید.

 

سبزی ها و میوه های قرمز، نارنجی و زرد، فلفل دلمه ای، توت فرنگی، گوجه فرنگی، کیوی، نخمه افتابگردان، نخود، چغندر، مرکبات، پیاز قرمز، بادمجان و ... که دارای ویتامین ای و سی و آنتی اکسیدان هستند برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

چای سبز سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

چای سبز و تاثیر آن در تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف مایعات یکی از دیگر راه های تقویت سیستم ایمنی می باشد چرا که می تواند مواد زاید و سمی را از بدن دفع نماید بنابراین سعی کنید روزی 7 الی 8 لیوان آب بخورید.

 

نوشیدن روزانه 2 الی 3 فنجان چای سبز نیز توصیه می شود که با نوشیدن آن می توانید یک تیر و دو نشان بزنید چرا که هم مایعات مورد نیاز بدن را تامین می کند و هم دارای آنتی اکسیدان فراوان است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود ورزش کنید

تاثیر ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن

ورزش نیز مانند یک رژیم غذایی مناسب و سالم این توانایی را دارد تا سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید چرا که با داشتن تحرک و جلوگیری از اضافه وزن و فعالیت بدنی روزانه احتمال مبتلا شدن به بیماری هایی نظیر دیابت و ... نیز کم می شود.

استرس سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند

دیو استرس و سیستم ایمنی

به قطع یقین استرس و اضطراب یکی از موارد تهدید کننده سلامت بدن انسان است و بر اساس تحقیقات و بررسی های فراوان استرس و اضطراب مزمن سبب ازادی هورمون های استرس در بدن می شود و در نتیجه بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد. پس در نتیجه سعی کنید تا جایی که می توانید از اضطراب و استرس دوری کنید و با انجام ورزش هایی مانند: یوگا و تمرین های ذهنی عصبانیت بی جای خود را کنترل نمایید.

 

توصیه‌های طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی

بر اساس طب سنتی اگر می خواهید سیستم ایمنی قوی داشته باشید و یا آن را تقویت کنید سعی کنید قبل از ساعت 10 شب بخوابید و صبح ها قبل از طلوع آفتاب بیدار شوید چرا که با این عمل سلول های سیستم ایمنی در عالی ترین درجه خود قرار می گیرند.

 

آلودگی هوا نیز بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و مهم ترین کامل کاهش ایمنی بدن است بنابراین سعی کنید تا حد امکان کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرید. استفاده کردن از دمنوش های گیاهی مانند: دمنوش گیاهی بادرنجبویه تاثیر فراوانی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

 

علایم ضعف سیستم ایمنی بدن

اگر به هر دلیلی سیستم ایمنی بدن ما ضعیف شود احتمال ابتلا به بیماری های مختلف افزایش می یابد قبل از این اتفاق باید سیستم ایمنی بدن را تقویت نمایید از علایم ضعف سیستم ایمنی می توان به: خستگی، گلو درد، عفونت های مداوم، آنفولانزا، زخم هایی که دیر بهبود می یابند و آلرژی ها اشاره کرد. در صورت داشتن این علایم سعی کنید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید و اگر علایم شدت گرفت حتما به دکتر مراجعه نمایید.

 

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.