2020/06/03
۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۴ خرداد
توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از کرونا

توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از کرونا

11 توصیه مطرح شده از سوی وزارت بهداشت برای درامان ماندن از کرونا مفید است.

دوات آنلاین-رعایت رژیم غذایی مناسب در کنار بهداشت فردی می‌تواند به ما کمک کند تا از بیماری کرونا دور بمانیم. وزارت بهداشت برای این کار 11 توصیه تغذیه‌ای را مطرح کرده است که می‌خوانید:

 

برنامه غذایی مناسب برای پیشگیری از کرونا

در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در شش گروه اصلی غذایی نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه‌ها قرار دارند.

 

مواد غذایی در هر گروه دارای ارزش غذایی تقریبا یکسان هستند و می‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان از ماست به جای شیر و از حبوبات و تخم مرغ به جای گوشت استفاده کرد.

 

به منظور افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین c شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده شود.

 

با توجه به اینکه پیاز خام حاوی ویتامین c است، می‌توان روزانه همراه با غذا مصرف شود.

 

همچنین در تهیه سوپ یا آش از شلغم که حاوی ویتامین C است استفاده شود.

 

سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

با توجه به نقش ویتامین‌های E و A در تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین A منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات و منابع غذایی ویتامین E شامل روغن‌های مایع مانند کانولا، گلرنگ، آفتابگردان و ذرت استفاده شود.

 

از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و شورها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن تا حد امکان خودداری شود.

 

روزانه می‌توان با استفاده از منابع غذایی ویتامین D مانند ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کرد.

 

جهت تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک شده و غلات کامل استفاده شود.

 

روزانه از منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی‌های برگ سبز، میوه‌ها، شیر و لبنیات انواع گوشت‌ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس‌دار، حبوباتی مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقالا و ماش و مغز هایی از جمله پسته، گردو، بادام و فندق جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن استفاده شود.

 

همچنین مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود. نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.