2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
پرده توری، ساتن و مخمل را چگونه بشوییم ؛ شست‌وشو با  دست و ماشین لباسشویی

پرده توری، ساتن و مخمل را چگونه بشوییم ؛ شست‌وشو با دست و ماشین لباسشویی

پرده یکی از لوازم بسیار خاص منزل است که در خانه تکانی‌ها مورد توجه خانم‌هاست. پرده‌ها را در خانه هم می‌توانید تمیز کنید اما باید نکاتی که در زیر آمده است را رعایت کنید

دوات آنلاین-شستن پرده یکی از کارهایی است که هنگام خانه تکانی حتما خانم‌ها انجام می‌دهند. با توجه به اینکه پرده یکی از اکسسوری‌های ضروری در هرخانه‌ای است و نما و زیبایی خاصی به خانه می‌دهد بنابراین خانم‌های خانه‌دار بسیار نسبت به آن حساس هستند. مخصوصا اینکه جنس پرده‌های استفاده شده بسیار ظریف و حساس است.

 

هیچ‌گاه اجازه ندهید پرده توری یا حریر آنقدر کثیف شود که نیاز به شستشوی اساسی داشته باشید. چراکه اگر بخواهید یک پرده را به نیت سفیدی و تمیزی بارها در یک مرتبه بشویید، به ریزبافت آن آسیب جدی وارد می‌شود. از آنجایی که این گونه پرده‌ها چرک تاب هستند توصیه می شود هر چند وقت یک بار پرده‌های خانه، به خصوص پرده توری یا حریر را بشویید. همچنین اگر پرده را در فواصل کوتاهی بشویید، پارچه چرک مرده نمی‌شود، گرد و خاک از بین می‌رود و میزان ذرات آلرژی‌زا و عوامل بیماری در خانه کم‌تر می‌شود.

 

اما از ضرورت شستن پرده که بگذریم، توصیه می‌کنیم حتما پیش از شستن پرده توری یا حریر، گوشه پرده را بشویید. اگر رنگ پرده تغییر نکرد یا بافت حریر یا تور آسیب ندید، کل پرده را با دمای مناسب بشویید.

 

با این حال جنس پرده‌های توری و پرده‌های حریر بسیار نازک است و با کوچک‌ترین اشتباه امکان پارگی و آسیب دیدن به پارچه وجود دارد. اگر می‌خواهید شستن پرده توری یا شستن پرده حریر سفید را شروع کنید، به اقدامات زیر توجه کنید:

شستن پرده حریر

مراحل شستن پرده توری و حریر سفید

 دیجی واش نوشت: برای شستشوی پرده توری و پرده حریر را به آرامی از چوب پرده جدا کنید. توجه داشته باشید که اولین قدم بسیار اهمیت دارد چرا که بافت پرده توری یا حریر بسیار لطیف و آسیب پذیر است و با یک فشار یا اشتباه کوچک امکان پارگی وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های سریع و آسان تمیز کردن مایکروویو

 

پرده را در آب ولرم قرار دهید

ابتدا پرده را در یک لگن یا وان بزرگ قرار دهید و ظرف را از آب ولرم  رو به سرد پر کنید. توجه کنید که بهتر است پیش از اضافه کردن هرگونه مایع یا پودر شستشو پرده باید چند دقیقه در آب خیس بخورد تا گرد و خاک ها خالی شود .پیشنهاد می کنم اول یکبار پرده را خیس کنید و آب گل آلود را خالی کنید و مجدد لگن یا وان را پر از آب کنید . این کار به خصوص در شستن پرده های چرک مرده توصیه می شود.

نگذارید پرده خیلی کثیف شود

 پاک‌کننده اضافه کنید

هنگامی که پرده کاملا خیس شد، مقداری مایع یا پودر پاک کننده معمولی به پرده اضافه کنید. پاک کننده شما نباید آنقدر قوی باشد که به بافت لطیف تور یا حریر آسیب برساند و نباید آنقدر ضعیف باشد که پرده توری یا حریر را پاک نکند. پیشنهاد می کنم از پودر صابون یا صابون بچه که در عطاری ها و مغازه های به فروش می رسد استفاده کنید. صابون بچه های قدیمی که همگی با آن آشنا هستیم پرده ها را درخشان می کند.

 

هیچ‌گاه پرده حریر یا توری را با چنگ و فشار نشویید. پرده توری یا حریر بافت ظریفی دارد و حتی ناخن بلند شما می‌توانند باعث نخ‌کش شدن یا پاره شدن پرده بشود. بنابراین تا جایی که ممکن است این جنس پرده را به آرامی بشویید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین و ساده‌ترین روش برای نظافت و تمیز کردن شیشه‌ها

 

دوباره آبکشی کنید

پس از آنکه به آرامی و ملایمت شستشوی پرده توری و حریر را بدون چنگ زدن انجام دادید، آب چرک اولیه را دور بریزد و دوباره آب سرد روی پرده بریزید تا مایع یا پودر پاک کننده از روی پرده پاک شود. مرحله آبکشی را چند بار تکرار کنید تا پرده توری یا حریر فاقد هرگونه مواد پاک‌کننده شود.

از سرکه سفید برای شستن پرده استفاده کنید

سرکه اضافه کنید

می توانید از نمک و جوش شیرین هم برای سفید کنندگی بیشتر و درخشان کردن پرده هایتان استفاده کنید و در همین مرحله ای که سرکه اضافه کردید به جای آن نمک یا جوش شیرین بریزید.

 

پرده را از لگن خارج کنید

پس از آنکه برای آخرین بار پرده را آبکشی کردید و سرکه را از پرده توری یا حریر پاک کردید، پرده را از آب خارج کنید. پرده توری یا حریر به هیچ عنوان نباید برای مدت طولانی در آب قرار گیرد، زیرا بافت پارچه آسیب می‌بیند.

 

هنگامی که پرده را از لگن یا ظرف خارج کردید، روی یک حوله یا پارچه تمیز قرار دهید. توجه کنید که پرده صاف روی پارچه قرارگیرد تا جمع و چروک نشود. این روش کمک می‌کند تا آب اضافه از پرده توری یا حریر گرفته شود.

شستن پرده های حریر باید با آب سرد باشد

پرده را از چوب پرده آویزان کنید

اگر می‌خواهید پرده‌تان چروک نشود، هنگامی که پرده توری یا پرده حریر کمی نم دارد، از چوب پرده آویزان کنید. اگر هم به طور ناخواسته این اتفاق افتاد می توانید اتوشویی پرده را به یک خشکشویی بسپارید تا صاف و مرتب شود.

 

هیچ‌گاه پرده توری یا پرده حریر را در خشک‌کن ماشین لباسشویی قرار ندهید، زیرا به بافت پارچه توری و حریر آسیب جدی وارد می‌کند. بنابراین بهترین روش خشک کردن پرده، آویزان کردن از چوب پرده است تا در حالت خودش خشک شود.

 

توجه کنید، پیش از آویزان کردن پرده، چوب پرده و پنجره را تمیز کنید. زیرا پرده نم‌دار گرد و خاک و کثیفی را به سرعت به خود جذب می‌کند و پرده تمیز را دوباره چرک می‌کند.

پرده را با لباسهای دیگر نشویید

نکاتی درباره شستشوی پرده توری و حریر

شستشوی پرده توری و پرده حریر به توجه و ملایمت بسیاری نیاز دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید به بافت پرده حریر یا توری خانه آسیب نرسانید، به نکات زیر توجه کنید:

 

بیشتر بخوانید: چگونه اجاق گاز را در خانه تکانی به بهترین روش تمیز کنیم

 

آب سرد در شستن پرده توری و حریر چقدر مهم است؟

اگر میخواهید شستن پرده توری حریر در لباسشویی انجام شود، از سیستم آب سرد استفاده کنید. زیرا ممکن است آب گرم به بافت پارچه آسیب برساند.

 

مواد پاک‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید باید معمولی باشد. زیرا ماده‌ پاک‌کننده قوی به ریزبافت حریر و تور آسیب میرساند.

 

علاوه‌ بر این، هیچ‌گاه از خشک‌کن ماشین‌لباسشویی استفاده نکنید. خشک‌کن ماشین‌لباسشویی با سرعت بالایی حرکت می‌کند وممکن است باعث پارگی یا نخ‌کش شدن پارچه بشود.

 

اتوشویی پرده حریر

تا جایی که ممکن است از اتو برای اتوکشی پرده حریر یا توری استفاده نکنید. بخار اتو به بافت پرده آسیب می‌رساند. درصورتی که می‌خواهید پرده حریر یا توری را اتوکشی کنید، از اتوبخار استفاده نکنید و آن را به خشکشویی پرده تخصصی واگذار کنید.

 

لکه بری پرده حریر و توری

اگر روی پرده حریر یا پرده توری خانه‌تان یک لکه ایجاد شد و شما نمی‌خواستید کل پرده را بشویید، روی همان قسمت از پرده مقداری ماده پاک‌کننده یا سرکه به همراه آب سرد بریزید تا لکه بری پرده حریر انجام شود.. در صورت نیاز میتوانید این روش را چند بار تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود.

 

پاک کردن لکه از پرده توری یا حریر کمی دشوار است، با این حال نیاز نیست نگران این موضوع باشید. لکه بری پرده‌ی توری یا حریر نیاز به کمی صبر و حوصله دارد.

 

پرده حریر یا توری نباید در معرض گرمای شدید آب قرار گیرد و گاهی به مواد پاک‌کننده خاصی نیاز دارید.

شستشوی پرده

نحوه شستشوی پرده ساتن

پرده ساتن یک نوع پرده لوکس و گران قیمت است که اتاق پذایرایی را باشکوه می‌کند. با این حال این پرده زیبا، گرد و غبار را به خود جذب می‌کند. از این رو توصیه می‌کنیم هفته‌ای یک بار با جارو شارژی یا جاروبرقی با قدرت پایین، بکشید. اجازه ندهید که پرده ساتن کثیف و سیاه شود.

 

به منظور شستشوی پرده ساتن می‌توانید آن را داخل ظرف پر از آب ولرم قرار دهید. اگر می‌خواهید رنگ پرده ثابت بماند، می‌توانید از یک صابون بهره‌مند شوید. همچنین سرکه سفید نه تنها رنگ پرده را ثابت نگه‌می‌دارد، بلکه تاثیر بسیاری در تمیز شدن پرده دارد.

 

اگر می‌خواهید پرده ساتن را در ماشین لباسشویی قرار دهید، هیچ لباسی را همراه با پرده نشویید. همچنین ماشین لباسشویی را روی درجه کم یا Gentle و آب سرد تنظیم کنید و از ماده شوینده ملایم استفاده کنید.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.