2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
آموزش درست کردن سبزه هفت سین عید با هسته میوه‌ها

آموزش درست کردن سبزه هفت سین عید با هسته میوه‌ها

هسته مرکبات بعد از مصرف میوه دور ریخته می‌شود اگر می‌خواهید هم به طبیعت کمک کنید و هم سبزه‌ای خاص و زیبا برای عید داشته باشید می‌توانید سبزه مرکبات به جای سبزه‌های مرسوم داشته باشید.

دوات آنلاین-سبز کردن سبزه عید برای هفت سین یکی از زیبا ترین کارهایی است که برای ایام نوروز انجام می‌شود. اما نگرانی از اینکه مقدار زیادی بذر از بین می‌رود همیشه باعث می‌شود تا افرادی از این کار سرباز بزنند یا اینکه با عذاب وجدان سبزه پرورش دهند اما توجه داشته‌باشید اگر دانه‌های مرکباتی که استفاده می‌کنید را جمع‌آوری کنید و برای عید سبز کنید یکی از زیبا‌ترین سبزه‌های عید را خواهید داشت.

 

هسته چه میوه‌هایی برای سبزه عید مناسب است

هسته پرتقال، نارنج، لیمو و نارنگی را می‌توانید سبز کنید. برگ‌های سبز و نازک و زیبای این مرکبات آنقدر به سفره هفت‌سین شما زیبایی می‌دهد که دیگر نیازی نیست از بذر‌هایی مانند گندم و عدس و ... استفاده کنید و چندین‌تن بذر هدر برود.ضمن اینکه درختچه های زیبایی داشته باشید .

کاشت بذر گندم و بذرهای مرسوم برای سبزه چندین تن بذر را هدر می‌دهد

آماده‌سازی هسته‌ها قبل از کاشت

برای سبز کردن هسته مرکبات ابتدا هسته‌هایی که خشکانیده‌اید را به مدت 24 ساعت در آب قرار دهید. آب باید کاملا روی هسته‌های را بپوشاند.

 

شما می‌توانید هسته‌ها را مخلوط هم استفاده کنید. یعنی می‌توانید هسته پرتقال و نارنج و لیمو را به صورت مخلوط هم پرورش دهید.

 

بعد از 24 ساعت که از ماندن هسته‌ها در آب گذشت پوسته رویی آن به راحتی جدا می‌شود حتما پوسته رویی را به صورت کامل جدا کنید و دوباره هسته‌ها را داخل آب قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید: ایده‌هایی جذاب برای چیدن هفت سین؛ از طرح‌های سنتی تا مدرن

 

حالا گلدانی که برای کاشت انتخاب کرده‌اید را پر از خاک کنید. بهتر است از خاک سبک استفاده کنید. گلدانی که انتخاب می‌کنید حتما باید برای کاشت آماده شده‌باشد. ته گلدان یک سوراخ کوچک درست کنید تا راه دررو برای آب داشته باشد. اگر آب در انتهای گلدان جمع شود ممکن است دانه‌ها را فاسد کند. بنابراین سوراخ کردن انتهای خاک را فراموش نکنید.

جوانه های مرکبات بسیار زیبا و براق است و سفره هفت سین را طروات می‌دهد

بهتر است دانه‌ها را در گلدان با فاصله مناسب پر کنید. دانه‌ها نباید با فاصله زیاد کاشته شود حتما با فاصله دوسانت دانه‌ها را بکارید. اگر فاصله‌های بیشتر شود گلدان شما خالی  به نظر می‌رسد فاصله کم هم ممکن است برگ‌ها را در حالت خفگی قرار دهد. بین یک و نیم تا دو سانتی‌متر فاصله خوبی است. وقتی دانه‌ها را با دقت در خاک قرار دهید یک لایه نازک از خاک روی آن بریزید. توجه داشته باشید نباید آب را به صورت یکجا یا با لیوان روی خاک بریزید ابتدا آب را روی خاک اسپری کنید.

 

بیشتر بخوانید: پیشنهادهایی برای تزئین تنگ ماهی برای هفت سین

 

در دو هفته اول (تا زمان جوانه زدن)حداقل 5 بار در روز آب روی خاک اسپری کنید و مطمئن شوید آب به همه قسمت‌های گلدان رسیده‌است. حتما گلدان باید در محلی دور از سرما و کاملا آفتاب‌گیر نگهداری شود. پشت پنجره مکان بسیار مناسبی است.

 

اگر دما برای دانه‌ها مناسب باشد خیلی زود جوان می‌زنند. بعد از جوانه زدن می‌توانید روزی یکبار به جوانه‌ها آب بدهید. نباید جوانه‌ها را غرق‌آب کنید اما حتما باید سیرآب شوند. شما می‌توانید، اگر دانه‌ها را ردیفی و منظم کاشته باشید حتما سبزه شما بسیار منظم خواهد بود.

سبزه مرکبات بعد از دو سال تبدیل به نهال می‌شود

جوانه‌هایی که نهال می شوند

نکته جذاب پرورش هسته مرکبات این است که مانند بذر گندم و عدس بعد از 13 روز از بین نمی‌رود. این جوانه‌ها رشد کرده و بزرگ می‌شوند. هر کدام از انها اگر به خوبی مورد مراقبت قرار بگیرند به نهال تبدیل شده و شما می توانید این نهال را بکارید.

 

اگر در خانه آپارتمانی زندگی می‌کنید نهال را در گلدان بزرگی بکارید و آبیاری کنید انها تبدیل به درختچه شده و محصول می‌دهند. اگر فرصت نگهداری ندارید می‌توانید در زمین های بایر آنها را بکارید یا به شهرداری‌ها اهدا کنید تا آنها برای فضای سبز استفاده کنند.

 

با این حال پیشنهاد ما این است که درختچه‌ها را در خانه نگه دارید. عطر نارنج و پرتقال بسیار جذاب است و خانه شما را همیشه با طروات می کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.