2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
دلایل آلوپسی چیست و درمان آن چگونه است

دلایل آلوپسی چیست و درمان آن چگونه است

دلایل آلوپسی چیست؟ آیا این نوع ریزش مو خطرناک است و می‌تواند نشان‌دهنه بیماری خاصی باشد؟ چه روش‌های درمانی برای آلوپسی وجود دارد؟

دوات آنلاین-آلوپسی همان ریزش مو است البته وقتی ریزش فقط در یک قسمت باشد. شایع‌ترین نوع آلوپسی هم ریزش موی سر است. این اتفاق دلایل گوناگونی دارد که استرس مهم‌ترین آن است.

 

علل و عوامل آلوپسی

بنا بر گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، شمار زیادی از بزرگسالان و جوانان به میزان قابل توجهی علائمی شبیه به نازک شدن تارهای مو یا ریزش موی کامل را در منطقه رستنگاه مو در بالای پیشانی و یا بالای سر تجربه می‌کنند.

 

متخصصان پوست‌ ومو در این بررسی‌ها دریافته‌اند که حدود 70 درصد از کل 500 بیمار مبتلا به آلوپسی در این مطالعه به دلیل استرس به این عارضه مبتلا شده‌اند، آمارها نشان می‌دهد که طی پنج سال اخیر شمار مبتلایان به آلوپسی افزایش چشمگیری داشته است.

 

به گفته متخصصان؛ مهمترین عامل افزایش موارد ابتلا به انواع مختلف آلوپسی شامل مشکلات هورمونی، آلودگی،‌ استرس و مصرف فست‌فودها و تنقلات ناسالم هستند. بیشتر افراد تصور می‌کنند که ریزش مو مختص سالمندان است اما این روزها تعداد جوانان مبتلا به این عارضه نیز افزایش یافته است که دلایل اصلی این شیوع در بین زنان و مردان و در تمام گروه‌های سنی تبدیل شده است.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی و خوراکی‌ها برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو

 

بر اساس این گزارش شایعترین عوامل موثر در بروز آلوپسی عبارتند از:

 

- وراثت که در مردان عامل مهمی برای طاسی و ریزش مو است.

 

- استرس شغلی مانند تعیین ضرب‌العجل‌ها، ترس از بیکار شدن، نگرانی‌های مالی، استرس خانگی، طلاق و عدم تعادل بین زندگی شغلی و زندگی خانوادگی.

 

- تغییرات هورمونی در زنان پس از وضع حمل، هنگام شیردهی، بی نظمی‌های قاعدگی و مشکلات تیروئیدی.

 

- تغذیه نامناسب شامل رژیم‌های سخت لاغری، صرف نظر از وعده‌های غذایی مهم بویژه صبحانه، خوردن فست‌فود و تنقلات، مصرف کم مواد غذایی مهم و ضروری مانند پروتئین‌های سالم و کمبود ریزمغذی‌ها نظیر آهن، روی و بیوتین.

 

- ابتلا به نوع خاصی از بیماری‌ها مانند امراض تیروئیدی، یرقان یا جراحی‌، از دست دادن خون زیاد.

 

- مصرف برخی از داروها برای درمان بیماری‌های دیگر نیز می‌تواند موجب ریزش مو شود که از جمله آن‌ها می‌توان به قرص‌های پیشگیری از بارداری، داروهای ضد کلسترول و برخی از داروهای فشارخون اشاره کرد.

 

- استفاده مدام و زیاد از رنگ مو، فر کردن موها و استفاده از شامپوهایی با ترکیبات شیمیایی مضر و قوی.

 

علاوه بر این‌ها شیوه‌هایی خاص از آرایش موهای که باعث کشیدگی مو می‌شوند از علت شایع ریزش دسته‌ای موها هستند.

آلوپسی همان ریزش مو است

آلوپسی آره آتا یا طاسی منطقه‌ای چیست

آلوپسی آره آتا یا طاسی منطقه‌ای بیماری است که با آغاز سریع ریزش مو در یک منطقه کاملاً مشخص و معمولاً مدور تشخیص داده می‌شود. اکثریت بیماران زیر ۶۰ سال سن دارند.

 

بیشتر بخوانید: دلایل ریزش مو سکه‌ای و راه درمان آن چیست؟

 

درمان آلوپسی آره آتا

مبتلایان به طاسی منطقه‌ای در یک سوم موارد خودبخود بهبود می‌یابند و نیازی به درمان ندارند ولی در موارد شدید می‌توان از داروهای کورتون (موضعی یا تزریق داخل جلدی)، ماینوکسیدیل، پووا تراپی و… استفاده کرد.

 

کورتون موضعی مانند تریامسینولون را نباید به مقدار زیاد استفاده کرد چون کاهش بافت پوست و آتروفی آن را بدنبال دارد. اگر مناطق درگیر در این بیماری زیاد باشند، یا درگیری منتشر باشد، یا مژه‌ها و ابروها درگیر باشند، و همچنین اگر با حساسیت همراه باشد و… وخامت این بیماری بیشتر خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید: ریزش مو تا چه حد طبیعی است؟

 

انواع دیگر آلوپسی

آلوپسی به 4 دسته تقسیم می‌شود که نوع طاسی منطقه‌ای در بالا توضیح داده شد. نوع دیگر  طاسی کامل یا آلوپسی توتالیس است.

 

آلوپسی یونیورسالیس نیز طاسی سرتاسری است که به ریزش تمام موی بدن گفته می‌شود و البته بسیار نادر است.

 

آلوپسی آندروژنیک مردانه یا طاسی مردانه نیز نوع دیگر آلوپسی است که البته بیماری محسوب نمی‌شود. این نوع آلوپسی گاهی در زنان نیز مشاهده می‌شود.

آلوپسی همان ریزش مو است

آلوپسی نشانه چه بیماری‌هایی است

تحقیقات نشان می دهد همراهی هایی با این بیماری از قبیل بیماری های تیروئید، برخی از کم خونی ها، کمبود ویتامین ۱۲ B و برخی از بیماری های خودایمنی وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های طب سنتی برای جلوگیری از ریزش مو

 

بیماری آلوپسی آرا آتا با سیستم ایمنی بدن مرتبط است و می توان آن را نوعی بیماری سیستم ایمنی بدن ذکر کرد که سلول های سیستم ایمنی به طور غلط به فولیکول (ریشه) مو حمله کرده و سبب تخریب ریشه مو می شوند؛ ولی باید دانست که این ریزش، ریزش دائمی نیست و بنا به تئوری، هر زمانی احتمال برگشت بیماری وجود دارد و هر وقت که سیستم ایمنی، این دشمنی را با مو فراموش کند، احتمال برگشت موآن هست، پس می توان نتیجه گرفت که در این بیماری، همیشه راه امیدواری وجود دارد.

 

طبق بررسی های به دست آمده، این که چرا سیستم ایمنی به ریشه مو حمله می کند، هنوز مشخص نیست و آنتی ژنی که در سطح فولیکول مو قرار دارد، به اشتباه با سیستم ایمنی بدن تعامل کرده و سلول های سیستم ایمنی که «لنفسیت ها» هستند، به دور فولیکول مو تجمع کرده و سلول های فولیکول دست از تکثیر کشیده و مو می میرد و جای آن مویی رشد نمی کند.

 

 حمله لنفسیت های سیستم ایمنی در نمونه برداری های آسیب شناسی به حمله زنبورهای عسل تشبیه می شوند. (لنفسیت ها نوعی از گلبول های سفید هستند) که همانند زنبور عسل دور ریشه مو جمع شده و باعث عدم تکثیر ریشه مو می شوند.

 

آیا آلوپسی قابل درمان است

تابناک نوشت: اگرچه هیچ نوع درمان دائمی برای بیماری آلوپسی وجود ندارد، اما چند راه برای کاهش شدت واکنش‌های سیستم ایمنی بدن در قسمت پوست سر و تحریک رشد مجدد مو‌ها وجود دارد. مهم‌ترین این روش‌ها عبارت است از:

 

مالیدن کرم کورتیزون یا تزریق محلول آن در محل لکه‌های کچلی به منظور سرکوب واکنش سیستم ایمنی بدن در آن ناحیه

 

ایمونوتراپی با استفاده از مواد شیمیایی از قبیل: دی‌فنیل سیکلو پروپنون (که با نام دیفن سیپرون یا DCP نیز شناخته می‌شود) یا اسکواریک اسید دی‌بوتیل استر (SADBE) بر روی پوست سر که می‌تواند باعث ایجاد یک واکنش آلرژی شود و سلول‌های فعال شده سیستم ایمنی را به حالت غیر فعال در آورد.

 

استفاده از ماینوکسیدیل (روژائین) موضعی که باعث افزایش رشد مو از طریق تسریع در فاز استراحت از چرخه رشد مو می‌شود و قطر تار مو‌هایی که به تازگی رشد می‌کنند را بیشتر می‌کند.

 

داروی آنترالین (دریتوکریم، دریتو-اسکالپ، میکانول) که بر روی پوست سر مالیده می‌شود و باعث تحریک پوست سر و تحریک رشد زودهنگام مو‌ها می‌شود. این دارو را می‌توان همراه با ماینوکسیدیل هم استفاده کرد.

 

داروی پسورالن و فتوتراپی با پرتو‌های ماوراء بنفش A. (قرار دادن پوست محل کچلی در معرض نور ماوراء بنفش به صورت کنترل شده)

 

یک دوره کوتاه مصرف دارو‌های کورتیکواستروئیدی (مانند پردنیزون) به صورت خوراکی یا تزریق داخل وریدی. تزریق این دارو‌ها در حالت خیلی نادر و فقط برای بزرگسالانی که ریزش موی شدید دارند انجام می‌شود.

 

پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی، یک محلول تزریقی است که از خون خود بیمار گرفته می‌شود و از طریق بالا بردن غلظت پلاکت‌ها در سرم خون به دست می‌آید. اغلب افراد عادی، پلاکت‌ها را به عنوان یکی از اجزای خون که نقش منعقد کردن آن را بر عهده دارد می‌شناسند. اما عملکرد‌ها و قابلیت‌های پلاکت‌ها خیلی بیشتر از فقط لخته کردن خون است. این پلاکت‌ها هنگامی که فعال می‌شوند، مقادیر بالایی از سایتوکین‌ها و عوامل رشد را از خود ترشح می‌کنند که به عنوان یک عامل فعال در فرایند ترمیم زخم‌ها و جراحت‌ها عمل می‌کنند.

 

مزوتراپی به مفهوم تزریق مقادیر کمی از ترکیبات دارویی به درون لایه زاینده پوست با هدف بهره‌بردای از خاصیت درمانی آن در بهبود قسمت آسیب‌دیده پوست و ناحیه اطراف آن است. امروزه از مزوتراپی برای درمان سلولیت، کشیدن پوست‌های شل و افتاده، جوانسازی پوست پیر، رفع جای زخم از روی پوست و درمان ریزش مو ناشی از عوامل مختلف از جمله طاسی سکه‌ای استفاده می‌شود.

 

پزشک شما مخلوطی از چند ترکیب دارویی مختلف از جمله ویتامین B۵ و ویتامین H. (بیوتین) که اجزای ضروری برای رشد مو‌ها محسوب می‌شوند را آماده کرده و در پوست سر تزریق می‌کند. این ترکیبات موجب افزایش جریان خون در پوست سر و تأمین مواد و عناصر مورد نیاز برای رشد مو‌ها می‌شوند. در برخی موارد می‌توان داروی ماینوکسیدیل را هم به این ترکیب اضافه کرد. ماینوکسیدیل می‌تواند برای مواردی از ریزش موی سر که خیلی سخت به درمان جواب می‌دهند، تأثیر زیادی داشته باشد.

 

ترکیب دارویی معمولاً در عمق ۳ تا ۴ میلی‌متری پوست تزریق می‌شود. عمل تزریق، درد چندانی ندارد و به راحتی قابل تحمل است. درمان به روش مزوتراپی معمولاً به صورت دوره‌ای و در چند جلسه به صورت هفته‌ای یک بار به مدت ۳ تا ۴ هفته و پس از آن هر دو هفته یک بار به مدت ۳ تا ۴ هفته دیگر انجام می‌شود.

 

برای بیمارانی که بعد از حل شدن مشکلات ناشی از طاسی سکه‌ای، رشد مو‌ها متوقف شده‌اند، کاشت مو می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای بازگشت آن‌ها به زندگی عادی و پرپشت شدن مجدد مو‌ها باشد.

 

 

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.