2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
دلایل گل مژه چیست و چه خطراتی دارد

دلایل گل مژه چیست و چه خطراتی دارد

آیا گل مژه زدن خطرناک است؟ دلیل این اتفاق چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟ توضیحات یک متخصص چشم را در این باره بخوانید:

دوات آنلاین-گل مژه زدن چشم می‌تواند علل مختلفی داشته باشد اما در هر صورت نشانه عفونت حاد غدد پلک است و باید آن را جدی گرفت.

 

داریوش حسن زاده متخصص چشم در گفت گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره هوردئولوم  یا گل مژه اظهار کرد: هوردئولوم در واقع عفونت حاد غدد پلکی بوده که شایع ترین عامل آن استافیلوکوک اورئوسه است.

 

متخصص چشم درباره علل این نوع عارضه بیان کرد: علل اصلی این نوع عارضه انتقال آلودگی، گردوخاک و میکروب به ناحیه‌ اطراف چشم یا داخل آن هستند که می‌توانند موجب هوردئولوم شوند . متداول‌ترین علت‌ این نوع عارضه  میکروب استافیلوکوک، مسدود شدن مجرا یا غدد چشم، عدم رعایت بهداشت، لنزهای تماسی آلوده، بلفاریت (ورم پلک) مزمن، لوازم آرایشی و باقی ماندن آرایش چشم در طول شب، و دست زدن یا مالیدن چشم‌ها مخصوصا با دست‌های آلوده هستند.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت روش‌های لیزیک و لازک برای جراحی چشم چیست

 

او در ادامه درباره علائم و نشانه های بارز آن اظهار کرد: معمولا هوردئولوم  با درد و تندرنس، قرمزی و تورم پلک  ظاهر می شود. بطور کلی این نوع عارضه دارای دو نوع داخلی و خارجی  است که داخلی به علت عفونت غدد میبومین  رخ می دهد و خارجی آن به دلیل عفونت زایس یا مول ظاهر می شود.

 

حسن زاده بیان کرد:درمان هوردئولوم غالبا بطور خودبه خودی انجام نمی شود. افراد مبتلا باید چشمان خود را با  شامپو بچه شست و شو دهند و حتما از کمپرس گرم و ماساژ موضعی روزی سه چهار بار استفاده کنند. افراد می توانند برای درمان دارویی هم  از آنتی بیوتیک‌های موضعی اریترومایسین یا سولفاستاماید استفاده کنند که معمولا  طول درمان ٥ تا ٧ روزخواهد بود.

 

او در ادامه افزود: دارو باید هر۶ ساعت یکبار روی موضع مالیده و  یک تا دو قطره هم در هر چشم ریخته شود. در صورتی که عارضه درمان نشود فرد مبتلا باید به  چشم پزشک مراجعه کرده تا درمان قطعی صورت بگیرد زیرا ممکن است این عارضه  تبدیل به سلولیت چشمی شود. در این مواقع  فرد مبتلا به آنتی بیوتیک سیستمیک نیاز پیدا می کند و همچنین اسکار بجا خواهد گذاشت.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.