2024/05/02
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
گل مژه چیست و چطور آن را در خانه درمان کنیم

گل مژه چیست و چطور آن را در خانه درمان کنیم

گل مژه یک بیماری عفونی است که روی پلک چشم ایجاد می‌شود. دلیل ابتلا به گل مژه، درمان گل مژه و زمانی که باید به ژزشک مراجعه کرد را در این مطلب بخوانید

دوات آنلاین- گل مژه که با نام علمی هوردلوم شناخته می‌شود. عفونتی است که روی پلک اتفاق می‌افتد و گاهی بسیار هم دردناک است. این عفونت بسیار شبیه جوش است اما به دلیل نازکی پلک و بافت بسیار ظریف پلک دردناک و آزار دهنده است.

 

 

گل مژه با توده ای سفید یا زرد رنگ ظاهر می شود ،که بسیار شبیه به یک جوش بزرگ است معمولا تنها یک ناحیه آشکار بر روی پلک ظاهر می شود، اما بیش از یک محل می تواند به طور همزمان بر روی یک یا هر دو پلک، پدیدار شود. هنگامی که انسداد غدد باز شوند، اصولا گل مژه به خودی خود از بین می روند علاوه بر این، زمانی که عفونت و چرک از آن ناحیه تخلیه شود، گل مژه نیز از بین می رود ، در ادامه این بخش از سلامت نمناک به اصلی ترین علل و روش های درمان خانگی گل مژه خواهیم پرداخت.

گل مژه روی پلک

 نمناک نوشت: گل مژه ها ،معمولا در اثر عفونت غددهای چربی پلک ها ایجاد می شوند اغلب، آنها باکتری هایی نظیر استافیلوکوک، آلوده می شوند. سبوره (تخلیه چربی زیادی از غدد) ،ممکن است احتمال ابتلا به یکی از این عفونت ها را افزایش دهد. بعضی عوامل دیگر نیز می توانند به عفونت غدد منجر می شود:

 

پاک کردن نامناسب یا ناقص آرایش از چشم و استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته یا آلوده

ضعف در بهداشت پلک ها

بیماری های التهابی پلک، مانند بلفاریت، میبومیت و استرس آکنه روساکا

استرس

تغییرات هورمونی

دلیل گل مژه

 علائم و نشانه های گل مژه چیست؟

علائم و نشانه های گل مژه شامل موارد زیر می شوند:

یک توده در پلک بالا یا پلک پایین

ورم موضعی بر پلک ها

درد

قرمزی

حساسیت به لمس شدن

پوسته پوسته شدن حاشیه پلک

سوزش در چشم

خراب کردن پلک

احساس سوزش در چشم

تاری دید

وجود مخاط چشمی

 

برای درمان گل مژه به دکتر برویم؟

گاهی اوقات، عواقب ناشی از یک مشکل پیچیده و بزرگ می تواند، از یک اتفاق و مشکل کوچک ایجاد شود بلافاصله با یک چشم پزشک (متخصص و جراح چشم) صحبت کنید، مخصوصا اگر یکی از این مشکلات برایتان رخ داد:

بسته شدن چشم در اثر تورم بیش از حد

قرمزی در اطراف چشم

وجود هر گونه تغییر یا اختلال در دید

تورم بیش از سه هفته طول بکشد

گل مژه برگردد و یا خون ریزی کند

ریزش مژه ها

سفیدی چشم، قرمز شود

گل مژه در پایین پلک و در نزدیکی بینی باشد

ترشحات چرکی و زیاد، همچنان از چشم خارج شوند

تب بالاتر از 100.5 فارنهایت

اشک ریختن زیاد

قرمزی مداوم سطح چشم

نشانه های داشتن درد

بازگشت گل مژه، به خصوص اگر گل مژه در محل قبلی ظاهر شود

دوبینی

تورم گره های لنفاوی در گردن یا جلوی گوش

 

درمان خانگی گل مژه

گل مژه در بسیاری از موارد نیاز به درمان ندارد و به مرور زمان برطرف می‌شود. اما اگر درد آن شما را کلافه کرده‌است می‌توانید از چند روش خانگی استفاده کنید.

اولین روش استفاده از یک دستمال تمیز و ضد عفونی شده‌است. این دستمال را گرم کنید و هر یک ربع یکبار به آرامی روی پلک خود بکشید. این کار را به آرامی انجام دهید توجه داشته باشید دستمال نباید خیلی داغ باشد چون چشم شما درد می‌گیرد.

درمان خانگی گل مژه

روش دوم استفاده از چای کیسه‌ای است. می‌توانید چای کیسه‌ای را در آب داغ قرار دهید و وقتی خوب خیس شد آن را روی چشمان خود قرار دهید تا کیسه کاملا سرد شود.

 

زومیت نوشت: برگ آلوئه ورا را برش داده و ژل خارج شده از آن را روی گل مژه بمالید. درمان گل مژه با آلوئه ورا از سریع ترین راهکار های ممکن است که با دو الی سه بار اجرای روزانه آن فورا به جواب می رسید.

 

با استفاده از یک گوش پاک کن مقداری روغن کرچک را روی گل مژه بمالید و پس از یک ربع به آرامی با آب گرم بشویید. تکرار این روش، چند بار در طول روز به درمان گل مژه کمک می کند.

 

سرکه سیب ماده خانگی دیگری است که می‌توانید از آن برای درمان گل مژه استفاده کنید. یک پنبه بهداشتی را به سرکه سیب آغشته کنید و آرام روی محل گل مژه بگذارید توجه داشته باشید سرکه وارد چشم شما نشود. فقط روی محل گل مژه باید پنبه آغشته را قرار دهید. روی 4 بار اینکار را انجام دهید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.